sobota, 6 marca, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona główna Rajdy Jak zostać kierowcą rajdowym?

Jak zostać kierowcą rajdowym?

Marzysz o rajdowej karierze jak Sebastien Ogier z Toyoty, chcesz się rozwijać jak Miko Marczyk, ale nie wiesz od czego zacząć? Zostać kierowcą rajdowym jest prościej niż myślisz. Wystarczy zrobić pierwszy krok.

Jaka licencja do rajdów?

Prowadząc samochód na drodze publicznej musimy posiadać prawo jazdy. Jeżeli chcemy rywalizować autem rajdowym na trasie odcinków specjalnych, to musimy mieć licencję kierowcy lub pilota rajdowego. Pierwszym stopniem na drodze rozwoju w tym kierunku jest rajdowa licencja krajowa stopnia RN.

Pozwala ona startować, jako kierowca i pilot w rajdach okręgowych oraz w niektórych zawodach krajowych i międzynarodowych. Jako kierowca wystartujemy w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych, oraz w niektórych kategoriach Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, a jako pilot możemy brać udział w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych oraz Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych.

Z licencją RN wystartujemy także w imprezach krajowych na terenie Unii Europejskiej oraz w rundach zaliczanych do Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej.

Jak zdobyć licencję rajdową RN? To proste

Pierwszą metodą jest ukończenie dwudniowego kursu. Część praktyczna składa się z prezentacji na żywo procedur występujących podczas rajdu, np. podczas startu czy mety. Część teoretyczna to omówienie obowiązujących przepisów. Całość zakończona jest egzaminem z teorii i praktyki. Kurs kosztuje 850 zł.

Druga metoda to ukończenie odpowiedniej liczby imprez typu KJS, SKJS (rajdy) lub TIS (rajdy terenowe). Mogą w nich uczestniczyć osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z motorsportem i nie posiadają licencji. Możemy nawet zacząć od poziomu Motul HRSMP, startując bez pomiaru czasu.

Starty w tych imprezach zaliczają nam część praktyczną, ale w części teoretycznej wciąż musimy wziąć udział i zdać egzamin.

Rajdowa licencja. Którą drogę wybrać?

Dwudniowy kurs czy starty w imprezach – każda z metod zdobycia licencji rajdowej ma swoje zalety. Wszystko zależy od indywidualnej sytuacji. Od tego, w czym i kiedy chcemy lub możemy startować, ile mamy czasu, środków finansowych, jakim pojazdem chcemy startować i najważniejsze, jak chcemy się rozwijać.

Uzyskanie licencji “RN” poprzez starty w imprezach to rozwiązanie dłuższe i droższe, ale pozwala w spokojny, kontrolowany sposób nabierać doświadczenia, co jest w rajdach bardzo ważne. Świetnym pomysłem są starty w Motul HRSMP, gdzie możemy jechać bez pomiaru czasu, czyli nasz wynik nie jest uwzględniany w wynikach końcowych. Jedziemy po to, żeby się uczyć na profesjonalnie przygotowanych trasach mistrzostw Polski i w znakomitej atmosferze. Do startów w Motul HRSMP potrzebny jest odpowiedni samochód, zgodny z regulaminem rajdów historycznych.

Jeżeli chcemy startować w rajdach terenowych, również możemy zacząć od profesjonalnych tras mistrzostw Polski i porównać swój poziom z topowymi kierowcami. Taką możliwość dają nam imprezy dla uczestników bez licencji, które są organizowane przy okazji większości rund RMPST. Możemy w ten sposób stopniowo podnosić poziom swój oraz samochodu.

Dwudniowy kurs skróci drogę do uzyskania licencji RN i pozwoli uniknąć większych wydatków na początku motorsportowej kariery. Trzeba jednak pamiętać, że rozpoczniemy wtedy rywalizację bez żadnego doświadczenia i będziemy się uczyć na błędach popełnianych już w trakcie startów.

Licencja rajdowa – co dalej?

Po uzyskaniu licencji RN, następnym poziomem jest licencja międzynarodowa kierowcy stopnia R lub pilota stopnia R co-driver. Jeżeli zdecydujemy się ją uzyskać, to jedynym czym będziemy musieli się wykazać jest ukończenie odpowiedniej liczby rajdów.

Z licencją międzynarodową możemy rywalizować w mistrzostwach Polski w rajdach oraz w rajdach terenowych. Otwiera ona przed nami także drogę do międzynarodowego sportu na poziomach m.in. mistrzostw Europy czy świata oraz tak słynnych imprez, jak Rajd Dakar.

Procedura uzyskiwania licencji rajdowych opisana jest w regulaminie licencji w linku poniżej
Licencji Sportu Samochodowego.

Informacje o kursach na licencje rajdowe RN, znaleźć można w poniższym linku
https://www.pzm.pl/samochody/szkolenia-i-kursy

inf.pras.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Cais, Vogel i Polášek w składzie Orsák Rally Sport

Orsák Rally Sport w aktualnym sezonie będzie wystawiał załogi w wielu cyklach zarówno na poziomie krajowych mistrzostw,...

Williams w nowych barwach na sezon 2021

Brytyjski zespół Williams zaprezentował w piątek swój samochód na sezon 2021 Formuły 1. Model FW43B stanowi ewolucję...

Rally Turkey 2002 ERC

Ciekawa relacja z Rajdu Turcji w 2002 roku, kiedy to był on rundą Mistrzostw Europy, a zwycięstwo...

34 wydania magazynu Rally and Race już w sprzedaży!

Marcowe wydanie magazynu Rally And Race już dostępne w salonikach prasowych. Tematem numeru jest Toyota GR Yaris....

Z czterech na dwa kółka – historia Marcina Hinza

Marcin Hinz jest człowiekiem pełnym pasji do tego co robi. Zarówno w przypadku rajdów samochodowych jak i...kolarstwa,...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Rajd Monte Carlo 2021: Szykana i tablica w miejscu wypadku Tanaka

Podczas tegorocznej edycji Rajdu Monte Carlo organizatorzy przewidzieli kilka ważnych zmian. Jedną z nich są specjalne środki ostrożności w miejscu ubiegłorocznej kraksy Tanaka. W tym...

Jakub Brzeziński wraca do ścigania i wsiada do Rally4!

„Colin”, czyli Jakub Brzeziński, po roku przerwy od regularnych startów wraca w wielkim stylu. Mistrz Polski w klasie 4WD opowiedział nam o swoich szczegółowych...

Kto i czym pojedzie w RSMP, czyli co już wiemy o roszadach wśród polskich kierowców

Sezon RSMP 2021 rusza za nieco ponad trzy miesiące, ale niektórzy kierowcy już przedstawili swoje częściowe plany na tegoroczny rok zmagań w krajowym czempionacie. Adrian...

Mariusz Pelikański wraca za kierownicę – pojedzie w Wałbrzychu autem wybranym przez… kibiców

Mariusz Pelikański, mistrz Peugeot Cup z sezonu 2003 wystartuję podczas jednej z amatorskich imprez organizowanych przez grupę Walim Rajdowy. Znanego „Pelikana” zobaczymy na Wałbrzyskim...