niedziela, 5 lutego, 2023
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaAktualnościJedyny taki rajd w sezonie – 4. runda Motul HRSMP

Jedyny taki rajd w sezonie – 4. runda Motul HRSMP

Tegoroczne Motul Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski zbliżają się do półmetka. Przed nami Rajd Nadwiślański – czwarta z siedmiu rund rywalizacji o mistrzostwo Polski. Trasę zawodów zaplanowanych na nadchodzący weekend (9-10 czerwca) zlokalizowano na południe od Puław, które po rocznej przerwie ponownie będą bazą rajdu. Charakterystyka odcinków specjalnych jest zupełnie inna od tej, która dominuje w cyklu mistrzostw Polski. Próby są szybkie, szerokie i prowadzą po płaskim terenie z licznymi zakrętami pod kątem prostym. Tym wyzwaniom stawi czoła 31 załóg w samochodach rajdowych sprzed lat.

8214316b-5627-47ca-8942-6907cd58fa88

Po dwóch, rozgrywanych od dekad rajdach – Świdnickim i Dolnośląskim, kalendarz Motul HRSMP przewiduje podróż na najdalej wysuniętą na północ rundę czempionatu. Mający swoją bazę w Puławach, Rajd Nadwiślański wyróżnia się na tle poprzednich rund układem trasy oraz wymaga nieco innego przygotowania. W opisie trasy trzeba uwzględnić wiele miejsc, gdzie można ciąć zakręty, które po przejeździe całej stawki staną się niezwykle śliskie za sprawą piachu i żwiru wyniesionego na asfalt. Kierowcy będą również musieli umieć pohamować swoje zapędy – i to dosłownie – gdyż długie proste, którymi urozmaicone są odcinki specjalne często kończą się „dziewięćdziesiątkami”, czyli zakrętami pod kątem prostym. Dobranie właściwego punktu rozpoczęcia hamowania będzie jednym z kluczowych elementów decydujących o sukcesie bądź porażce. W niedzielę nie będzie również ratunku w przypadku uszkodzeń i awarii. W ciągu dnia jedyny serwis jest serwisem oddalonym, a więc z wykorzystaniem wyłącznie części zamiennych wiezionych na pokładzie rajdówki.

5e284d3f-8df7-4535-9153-266490169e53

Do rajdu zgłoszonych jest 31 załóg, więc kibice i fani różnych marek będą mieli co podziwiać. Najniższe numery standardowo nadano ścisłej czołówce Motul HRSMP. Numer 101 przydzielono liderom Historycznej Klasyfikacji Generalnej (FIA 1–4), Piotrowi Zaleskiemu i Jackowi Gruszczyńskiemu w Porsche 911 RS SC. Kolejny jest goniący go, ale walczący w tym sezonie z pechem i awariami, Robert Luty jadący w parze z Dariuszem Gurdziołkiem (Subaru Legacy). Nie ma jednak złudzeń, że najszybszym rywalem – choć klasyfikowanym w kategorii PZM 6, a więc „Youngtimer” – będzie Michał Pryczek jadący Subaru Imprezą 555 – w duecie z ojcem Jackiem. Najwyżej rozstawione przednionapędowe auto, to Renault Megane Maxi Arkadiusza Kuli i Jarosława Janasza, którzy byli najszybsi na Power Stage’u Rajdu Dolnośląskiego i mają w planie jeszcze nieraz napsuć krwi „czteronapędowym” kolegom. Po dwóch rajdach przerwy do rywalizacji powraca Grzegorz Olchawski swoim Audi Quattro Coupe. Z kolei kibice zmartwieni kolejną w tym sezonie przygodą duetu Suder/Matyjewicz mogą znowu zaciskać kciuki za dobry wynik tej załogi, bowiem biało-czerwonego Forda Sierrę Cosworth nie zabraknie na starcie w Puławach. Bez pomiaru czasu pojadą m.in. Piotr i Karol Platowie oraz Andrzej i Adam Tchórzewscy (obie załogi Fiatami Cinquecento) oraz Patryk Poręba z Marcinem Opalą w BMW E36.

519df9eb-0071-486a-9728-40cf134dd0f6

Załogi z Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski rozpoczną rajd od ceremonii startu, która odbędzie się w Puławach – w sobotę 9 czerwca o 15:00. Chwilę później kierowcy i piloci w rajdówkach sprzed lat ruszą do pierwszej próby – liczącego niewiele ponad 2,5km odcinka w centrum miasta. Następnie zawodnicy mają w planie jeszcze dwa odcinki specjalne, zanim tuż po godzinie 18:00 udadzą się na serwis zlokalizowany w Puławskim Parku Naukowym. Sobotni etap uzupełni powtórnie przejechana pętla tych samych odcinków specjalnych. Niedziela to z kolei dwa dwukrotnie pokonywane oesy, w tym niespełna 22–kilometrowy odcinek „Urzędów”. Podczas drugiego dnia rywalizacji pracę mechaników rajdowych będzie można obserwować tylko na oddalonym serwisie niedaleko Urzędowa. Zakończenie rajdu zaplanowano na godzinę 16:30 na Placu Fryderyka Chopina w Puławach.

Wypowiedzi zawodników przed Rajdem Nadwiślańskim

Piotr Zaleski (Porsche 911 RS SC): – Do rajdu podchodzę bardzo pozytywnie i tak jak do każdego, także do tego uważnie się przygotowałem. Nie znam odcinków, gdyż nigdy wcześniej nie startowałem w tych zawodach, ale lubię rajdy, w których można szybko się ścigać. Myślę, że te oesy bardziej pasują naszemu autu, które – powiedzmy sobie – nie lubi skręcać. Ja także dobrze odnajduję się na szybkich trasach. Co prawda wtedy zawsze jest sporo niespodzianek, bo często natrafiamy na żwir naniesiony przez czteronapędowe auta i trzeba się ratować. Może lepiej byłoby jechać samochodem z napędem na obie osie, ale jestem tak bardzo związany z Porsche, że nie zamierzam go zmieniać. Tak czy inaczej ponownie czekają nas te same oesy co w RSMP, więc na pewno powinno być ciekawie.

Witold Molicki (Łada 2107): – To będzie nasz pierwszy Rajd Nadwiślański, choć jest za niego odpowiedzialny nasz macierzysty klub. W weekend pogoda ma być zmienna, więc może to oznaczać loterię. Odcinki mają być ciekawe, zwłaszcza ten 22-kilometrowy, dlatego że jest dosyć pokręcony, przynajmniej z tego co wygląda na mapach. Są także dwa zapętlone oesy, więc znowu zobaczymy jak się wszyscy ganiają i mam nadzieję, że będziemy się bezpiecznie wyprzedzać. Wg. materiałów od automobilklubu wygląda na to, że trasy będą mocno zróżnicowane, zarówno asfalty, jak i łączniki szutrowo-wiejskie, a nawet przejazd przez jakieś podwórko. Zobaczymy. Im więcej zakrętów tym lepiej dla nas. Liczymy na to, że będziemy dobrze bawić zarówno siebie, jak i kibiców.

Jacek Ratyński (Mazda RX–7): – Spodziewam się zupełnie innego rajdu niż te, w których startowałem dotychczas. Będą to pewnie płaskie i szybkie odcinki. Jak nam pójdzie to się okaże, gdyż zarówno ja, jak i mój samochód spisujemy się lepiej na krętych i technicznych oesach. Po poprzednim starcie naprawiliśmy auto, ponieważ silnik stracił kompresję i musieliśmy do niego zajrzeć, więc jesteśmy gotowi i mamy nadzieję na jak najlepszy wynik.

ab22c9d8-7848-4710-8970-c44131b16030

W sezonie 2018 sponsorem tytularnym Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski jest firma MOTUL. Partnerami medialnymi cyklu są telewizja Motowizja, portale Autoklub.pl i Rajdy24.pl oraz KronikaRajdów.pl, a także magazyny Classicauto i Rally and Race.

Informacje o cyklu
MOTUL Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP),to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywana polskich odcinkach specjalnych. W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przynosi kolejne nowości – pięć z siedmiu rund będzie przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonają te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach. Dzięki temu zgromadzeni przy trasie kibice będą mogli poczuć atmosferę rajdów z lat 60., 70., 80. czy 90.

d8432ea9-cacf-4f5c-8876-30c73326db4b

 

inf.pras.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Trzy kartingowe imprezy w Lonato. Dwa podia Polaków!

WSK Super Master Series
Polscy kierowcy rozpoczęli sezon kartingowy we Włoszech. Na torze South Garda Karting w Lonato odbyły się trzy...

Podium na dla Hołka i Kurzeji

W sobotę po południu zakończyła się pierwsza runda Pucharu Świata Cross Country. Krzysztof Hołowczyc z Łukaszem Kurzeją...

Kalendarz FIA ERC 2023 – jeden debiut, jeden powrót

Tak jak w ubiegłym sezonie, kalendarz FIA ERC 2023 składa się z ośmiu rajdów. Doszło jednak do...

125Q czyli Fiat 125p nałożony na Audi A3 1.8T Quattro

Fiat 125P quattro Audi A3 125Q
Fiat 125p nałożony na Audi A3 1.8T Quattro. Brzmi jak ciekawa i realna wizja sleepera, albo jak...

Mazda RX-7 – silnik Wankla na wolnych obrotach! „brap brap brap” [wideo z napisami]

Mazda RX-7 silnik wankla
Mazda RX-7 kojarzy się wszystkim z silnikiem Wankla. Nawet jeśli w Twoim sercu nie ma miłości do...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Paste your AdWords Remarketing code here