Jubileuszowy Wyścig Górski Prządki 2023

fot. Agnieszka Wołkowicz

Jubileuszowy, ORLEN 20. Wyścig Górski Prządki rozpoczął się na terenie krośnieńskiej Galerii Handlowej VIVO! od Odbioru Administracyjnego i technicznego Badania Kontrolnego startujących pojazdów. Ostatecznie w sobotnich podjazdach treningowych i wyścigowych Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski  i Mistrzostwach Słowacji ( dla zawodników klasyfikowanych w Międzynarodowym Pucharze FIA w Wyścigach Górskich –  FIA IHC i w Mistrzostwach Europy FIA Strefy Europy Centralnej – FIA CEZ są to podjazdy treningowe) wystartuje 79 kierowców.

Trasa wyścigu, rozgrywanego na trasie Korczyna – Czarnorzeki, do ostatniej chwili była modernizowana; m.in. w jej końcowej części , dzięki staraniom regionalnych i lokalnych samorządów oraz organizatorów z Automobilklubu Małopolskiego Krosno, położono nowa nawierzchnię asfaltową.

Wojciech Tomkiewicz, Prezes Automobilklubu Małopolskiego Krosno: Pamiętam doskonale pierwszy wyścig w Korczynie. Przy organizacji tego wydarzenia czuliśmy olbrzymi entuzjazm i ogromną satysfakcję, że piękna, malownicza trasa z Korczyny do Czarnorzek zaadaptowana została na potrzeby górskiego ścigania. Automobilklub Małopolski Krosno, przy wsparciu samorządów: Gminy Korczyna, Miasta Krosna i Województwa Podkarpackiego – stworzył znaną i cenioną – zarówno w Polsce jak i całej Europie – markę, którą stał się Wyścig Górski Prządki. Nie byłoby to możliwe bez ogromnego wsparcia i życzliwości naszych sponsorów, cierpliwych mieszkańców gminy Korczyna oraz tych, którzy od samego początku społecznie angażowali się w ten Wyścig – członków naszego Automobilklubu.

Kibiców, którzy od rana zjeżdżają na Podkarpacie na pewno ucieszy przyjazd – po raz kolejny – jednego z najszybszych kierowców Europy, zwycięzcy ubiegłorocznego wyścigu, Francuza Sebastiena Petit, kierującego bolidem Osella PA30. Co ciekawe, konkurować będzie ze swoim synem Axelem, który w tym sezonie startuje dawnym autem ojca – Nova NP01. W tej kategorii aut z nadwoziem otwartym pojawi się trzech  Polaków: Sebastian Fołta  ( Lola T96/50), Pumba ( Tatuus T014)  i Jakub Kaszuba ( AKKC Alfa Romeo FR02/2. Zobaczymy także Słowaka, Martina Juhasa ( Lola B02/50), który ma już na swoim koncie tytuły Mistrza Polski.

Wśród samochodów z Kategorii 1 ( auta z nadwoziem zamkniętym) królować będą kierowcy najmocniejszych pojazdów z Grupy 1: Waldemar Kluza  pojawił się ponad 1000 – konnym Mitsubishi Lancerem AMS, Jędrzej Szcześniak tradycyjnie wystartuje Lamborghini Huracan Super Trofeo, ciekawy pojedynek stoczą Gabriel Kubit ( Lotus Exige) i dan Michl ( CZE) w Lotusie Elise.

Ubiegłoroczny Wicemistrz Polski w klasyfikacji generalnej Kat. 1 Sebastian Stec przesiadł się w Forda Fiesty Proto do mocnego Mitsubishi Lancera EVO VI, do mocniejszego auta przesiadł się Grzegorz Różalski, który wystartuje Mitsubishi Lancerem EVO IX, konkurując z Bartłomiejem Madziarą ( Porsche 991 GT3 Cup) i Szymonem Piękosiem w Mitsubishi Lancerze. Do wyścigów górskich powrócił Radosław Ćwięczek ( Mitsubishi Lancer), dla którego start w Korczynie będzie wyścigowym  debiutem w aucie napędzanym na cztery koła.

Sobotnia odsłona wyścigu zacznie się o godz. 9:30, trasa wyścigu będzie zamknięta dla normalnego ruchu pojazdów o godz. 7:00.