Kajetanowicz i Szczepaniak nie zwalniają tempa: czas na kolejną rundę WRC, Rajd Turcji!

Blisko 320 kilometrów, na które składa się 17 odcinków specjalnych – tak zapowiada się 11. edycja Rajdu Turcji, powracającego po ośmiu latach przerwy do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata. Dla Kajetana Kajetanowicza i Macieja Szczepaniaka będzie to trzeci start w tegorocznym cyklu WRC. Polacy tradycyjnie korzystać będą z Forda Fiesty R5, obsługiwanego przez polski oddział M-Sportu. Baza i strefa serwisowa szutrowych zawodów zlokalizowane będą w mieście Marmaris, leżącym w południowej części kraju, nad malowniczym brzegiem Morza Egejskiego.

 kajetanowicz_i_szczepaniak_nie_zwalniaja_tempa__czas_na_kolejna_runde_wrc,_rajd_turcji_1

Kamieniste drogi, próby o długości nawet blisko 40 kilometrów i rajd powracający po przerwie do kalendarza – to wszystko stanowi duże wyzwanie dla załóg, wśród których duet LOTOS Rally Team będzie jedynym reprezentantem naszego kraju. Wcześniejsze edycje zawodów wygrywali m.in. Sébastien Loeb, Marcus Grönholm czy Carlos Sainz. Do tegorocznej zgłosiło się łącznie 67 załóg, trzynaście z nich powalczy w samochodach klasy WRC, a czternastu konkurentów w kategorii WRC-2 będą mieć Polacy. Wśród nich są m.in. kierowcy fabrycznej Skody, znajdujący się na pierwszych dwóch pozycjach tabeli sezonowej, Pontus Tidemand i zwycięzca minionej rundy w Niemczech, Jan Kopecký.

Kurort w Turcji to dla wielu gorąca atmosfera wakacji, dla mnie – rywalizacja w wysokich temperaturach, które w środku rajdówki sięgają nawet ponad 60 stopni Celsjusza! Cały rok pracuję jednak nad formą i wytrzymałością, dlatego czuję się w pełni przygotowany na wyzwania, jakie z pewnością przyniesie Rajd Turcji. To dla wielu zawodników nowy rajd, ale są tacy, którzy znają go już bardzo dobrze. Wszystko wskazuje na to, że odcinki będą wymagały od samochodu dużej wytrzymałości, a od nas rozsądnej jazdy i przemyślanej strategii. Będziemy jedynymi reprezentantami naszego kraju na tureckich odcinkach, o czym z pewnością będziemy pamiętać, dając z siebie wszystko. Na miejscu czy przed monitorami komputerów, Wasz doping zawsze dodaje nam pewności – mówi rajd Kajetan Kajetanowicz, kierowca LOTOS Rally Team.

Rajd rozpocznie czwartkowy odcinek testowy o długości dokładnie 5 kilometrów, który wystartuje o 8:00, 13. września. Na wieczór zaplanowano Ceremonię Startu (19:30) i superodcinek specjalny Turkey (2,45 km), rozgrywany dosłownie nad brzegiem zatoki Marmaris. Piątek (14.09) to etap na północny-wschód od bazy rajdu. Załogi pokonają dwukrotnie przejeżdżane próby Çetibeli (najdłuższa w rajdzie, aż 38,10 km!; godz. 6:58 i 12:37 czasu polskiego), Ula (21,90 km; godz. 8:21 i 14:00) oraz Çiçekli (12,55 km; godz. 9:24 i 15:03). Łącznie etap mierzy ponad 145 kilometrów (z drogami dojazdowymi 427).

Sobota (15.09) to kolejne trzy oesy, ponownie rozgrywane podwójnie i dające razem ponad 134 kilometry rywalizacji: Yeşilbelde (36,00 km; godz. 7:35 i 12:25), Datça (10,70 km; godz. 9:08 i 14:08) oraz İçmeler (20,40 km; godz. 10:11 i 15:11). Finałowy etap to cztery próby, pierwszą będzie Marmaris (7,12 km, godz. 9:08), następnie Ovacık (8,04 km; godz. 10:46) i Gökçe (13,25 km; godz. 10:24). Na koniec ponowny przejazd odcinka Marmaris, który rozegrany zostanie jako Power Stage (12:18).

 kajetanowicz_i_szczepaniak_nie_zwalniaja_tempa__czas_na_kolejna_runde_wrc,_rajd_turcji_2

Starty Kajetana Kajetanowicza wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także Delphi Technologies oraz Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.fb.com/EmocjeDoPelna, www.fb.com/KajetanKajetanowicz, www.twitter.com/Kajto_pl oraz www.youtube.com/Kajtopl.

 

 

***

Kajetan Kajetanowicz – kierowca rajdowy (Automobilklub Polski), urodził się 5 marca 1979 r. w Cieszynie, mieszkaniec Ustronia; zawodnik LOTOS Rally Team, Rajdowy Mistrz Europy w 2015, 2016 i 2017 roku oraz czterokrotny Rajdowy Mistrz Polski w latach 2010-2013.

Ubiegłoroczny sezon Rajdowych Mistrzostw Europy ponownie został zdominowany przez załogę LOTOS Rally Team. Trzeci z rzędu tytuł mistrzowski to sukces, którego w 64-letniej historii najstarszego na świecie cyklu nie osiągnął do tej pory żaden kierowca.

Opracowanie strategii na ten sezon, tak aby jej wynikiem był trzeci triumf, wymagało perfekcyjnego przygotowania całej ekipy LOTOS Rally Team. Tegoroczny cykl FIA ERC składał się z ośmiu rund rozegranych w okresie 8 miesięcy. Każda odbywała się w innym europejskim państwie. Zmagania rajdowe Polaków rozpoczęły się już wiosną na wulkanicznej wyspie Świętego Michała (archipelag Azory), oddalonej o blisko cztery tysiące kilometrów od Polski. Kajetan wygrał tam cztery odcinki specjalne i mimo pechowego opuszczenia trasy na pierwszym etapie wrócił do rywalizacji, zdobywając pierwsze punkty za drugie miejsce w klasyfikacji kolejnego dnia. Następnie załogi zmierzyły się w asfaltowym pojedynku Rajdu Wysp Kanaryjskich – tu kierowca LOTOS Rally Team także wygrywał próby, a połowę „oesów” kończył na podium. Spora ilość wywalczonych punktów pozwoliła na awans do pierwszej trójki tabeli.

Na początku czerwca świętowaliśmy wielki triumf załogi LOTOS Rally Team. Kajetan i Jarek po raz drugi w karierze wygrali legendarny Rajd Akropolu, trzecią rundę FIA ERC 2017. Aż 7 z 12 rozegranych odcinków padło łupem polskiego duetu, a wynik przełożył się na kolejną zmianę pozycji w tabeli – wskoczyli na drugie miejsce. Kolejnym startem był szutrowy Rajd Cypru, który potwierdził tylko świetne tempo załogi. Polski duet wygrał trzy odcinki specjalne, łącznie aż 10 finiszując na podium.

Po wymagających rundach na zagranicznych, luźnych nawierzchniach, wróciliśmy do Polski, gdzie szóstą arenę zmagań stanowił Rajd Rzeszowski. Dopingowany przez tłumy kibiców Kajto w znakomitym stylu wywalczył tu drugą pozycję, zostawiając daleko w tyle głównego rywala do tytułu, Bruno Magalhãesa. Duża ilość punktów pozwoliła objąć prowadzenie w mistrzostwach, którego Kajto nie oddał już do końca, po drodze powiększając przewagę w czeskim Rajdzie Barum i Rajdzie Rzymu. Debiutując we włoskiej imprezie, Ustronianin ukończył na świetnej, drugiej pozycji, plasując się tylko (!) 0,3 s. za Bryanem Bouffierem.

Finałową rozgrywkę stanowił Rajd Lipawy na Łotwie. Kajetanowicz i Baran zapewnili sobie tytuł już po pierwszym dniu, którego nie ukończył ich główny rywal, Portugalczyk Bruno Magalhães. Na koniec sezonu Kajetanowicz wygrał po raz piąty z rzędu Rajd Barbórka, dokładając do listy sukcesów także szóstą wygraną w Kryterium Asów na ulicy Karowej.

W sezonie 2016 Kajetan Kajetanowicz powtórzył sukces z 2015 roku i drugi raz z rzędu sięgnął po tytuł Rajdowego Mistrza Europy. W klasyfikacji zespołowej europejskiego czempionatu bezapelacyjnie triumfował także zespół Kajetanowicza – LOTOS Rally Team. Swoją drogę do tego sukcesu Kajetanowicz rozpoczął w pierwszym rajdzie sezonu – na Wyspach Kanaryjskich. Tam wygrał najwięcej oesów, zdobył 29 punktów a także był szybszy i skuteczniejszy od Madsa Ostberga – norweskiego zawodnika mającego na koncie ponad 100 rund WRC. Już w kolejnych zawodach – asfaltowym Rajdzie Irlandii – Polak po raz drugi z rzędu zajął drugą lokatę i objął prowadzenie w mistrzostwach. Na Zielonej Wyspie Kajetanowicz był lepszy od wszystkich regularnych uczestników Mistrzostw Wielkiej Brytanii i do samej mety walczył o zwycięstwo z Irlandczykiem Craigiem Breenem. Ozdobą legendarnego, arcytrudnego Rajdu Akropolu była szalona, ale efektywna pogoń Rajdowego Mistrza Europy. Walka o powrót do punktowanej dziesiątki się opłaciła – Kajto awansował aż o 26 pozycji i obronił pozycję liderów FIA ERC. Na egzotycznych Azorach Kajetan był najszybszy po pierwszym dniu zmagań, ale nawet późniejsza awaria układu przeniesienia napędu nie przeszkodziła mu w ukończeniu tego malowniczego, choć kapryśnego rajdu na podium i to po raz drugi z rzędu. Dzięki tym wynikom, w pierwszej połowie sezonu kierowca LOTOS Rally Team zgromadził 92 punkty i prowadził w klasyfikacji mistrzostw z 15-punktową przewagą. Na półmetku sezonu przyszedł czas na debiut Kajetanowicza w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Nastąpiło to podczas domowej rundy Mistrza Europy, czyli Rajdu Polski. Tym razem trzykrotny zwycięzca tej imprezy na mazurskich szutrach zajął czwarte miejsce w mocno obsadzonej kategorii WRC 2. Następnie Kajetanowicz powrócił do skutecznej rywalizacji w FIA ERC, zdobywając drugą lokatę na oszałamiająco szybkich szutrach Estonii. Na początku sierpnia zawodnik LOTOS Rally Team zdominował 25. Rajd Rzeszowski. Po niemal 1100 dniach od jego poprzedniego startu w tych zawodach Kajto pokonał całą krajową czołówkę, a także Bryana Bouffier – czterokrotnego triumfatora Rajdu Rzeszowskiego. Lider FIA ERC odniósł na Podkarpaciu bezapelacyjne zwycięstwo – wygrał 8 z 13 oesów i wywalczył w Rzeszowie 39 na 39 możliwych do zdobycia punktów. W Rajdzie Barum Kajetanowicz od początku był na dobrej drodze do powtórzenia świetnego rezultatu z 2015 r. Drogę do kolejnego podium w sezonie przerwała mu awaria silnika, z którą mechanicy jednak się uporali. Dzięki temu Kajto wrócił do rywalizacji w niedzielnym etapie zawodów, kończąc go na rewelacyjnym drugim miejscu.

W całym sezonie polski mistrz harmonijnie łączył wysokie tempo ze skutecznością niezbędną do zdobywania punktów. Na swoim koncie Kajetan ma zwycięstwo na 29 ze 103 (28 proc.) odcinków specjalnych, do których wystartował w tym sezonie europejskiego czempionatu. W pierwszej trójce reprezentant LOTOS Rally Team ukończył 71 z 103 oesów (69. proc.).

W 2016 roku Kajetan otrzymał nagrodę Fair-Play Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Rajdowy Mistrz Europy został uhonorowany za sportową postawę, jaką zaprezentował podczas ubiegłorocznego Rajdu Barum. Polak zauważył, że jadąca przed nim francuska załoga uległa bardzo poważnemu wypadkowi, a przy ich rozbitym samochodzie nie zatrzymali się inni zawodnicy. Kajetanowicz przerwał walkę, zatrzymał się na trasie odcinka specjalnego, by sprawdzić czy rywalom coś się stało i ewentualnie udzielić im niezbędnej pomocy. Rok został zwieńczony wielkim sukcesem, czwartą z rzędu wygraną w Rajdzie Barbórka. Kajetanowicz zrobił to w wielkim stylu, triumfując we wszystkich odcinkach specjalnych, a na koniec, po raz piąty w karierze – także w Kryterium Asów na ulicy Karowej.

W 2015 roku wywalczył tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Drogę do tego najważniejszego sukcesu w karierze Kajetan rozpoczął od bezapelacyjnego zwycięstwa w Rajdzie Janner, w którym wygrał z miażdżącą przewagą. Szybkie tempo zaprezentował również miesiąc później w zimowym rajdzie na Łotwie, skąd wywiózł cenne punkty. W debiucie w Rajdzie Irlandii finiszował na drugiej pozycji, tuż za zwycięzcą – Irlandczykiem Craigiem Breenem. W maju skutecznie wywalczył miejsce na podium podczas niezwykle trudnego rajdu na Azorach. Ważnym punktem sezonu był imponujący debiut na szalenie szybkich szutrach w Estonii, gdzie zajął drugie miejsce. Drugą połowę mistrzostw rozpoczął od trzeciego miejsca w Rajdzie Barum – najmocniej obsadzonej rundzie sezonu, ustępując jedynie czeskim zawodnikom. Dwa ostatnie rajdy w sezonie to triumfalny nokaut na krętych oesach Cypru oraz rewelacyjna postawa i zwycięstwo w kultowym Rajdzie Akropolu, podczas którego przypieczętował tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Reprezentanci LOTOS Rally Team wywalczyli swój życiowy sukces w stylu i tempie, którymi przez cały długi sezon zachwycali kibiców i obserwatorów na całym świecie. Kajetanowicz i Baran, jadący przygotowanym przez polski odział M-Sportu Fordem Fiestą R5, zaimponowali przede wszystkim skutecznością – Polacy przywozili cenne punkty z każdego rajdu, w którym wystartowali. Aż 7 z 8 rund mistrzostw ukończyli na podium, z czego trzy – Rajd Janner, Rajd Cypru i Rajd Akropolu – wygrali. Co więcej – Kajetanowicz i Baran są dopiero trzecią polską załogą, która wywalczyła miano najlepszej na Starym Kontynencie. Życiowym sukcesem Kajetanowicz nawiązuje do trzech triumfów Sobiesława Zasady wywalczonych w latach 60. i 70. oraz mistrzostwa Krzysztofa Hołowczyca z 1997 r. Na zakończenie 2015 roku Kajetanowicz po raz trzeci w karierze sięgnął po triumf w prestiżowym, warszawskim Rajdzie Barbórka i czwarty raz zwyciężył w legendarnym Kryterium Asów na ulicy Karowej.

W sezonie 2014 Kajetanowicz startował w Rajdowych Mistrzostwach Europy. W 8 rundach tego prestiżowego cyklu załoga LOTOS Rally Team zgromadziła 100 punktów i zajęła czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej sezonu. W siedmiu z ośmiu rund mistrzostw Europy Kajetanowicz startował po raz pierwszy w karierze. Mimo tego, w nowych i nieznanych rajdach Polak potwierdził swoje umiejętności – wygrał 13 odcinków specjalnych, 41 ukończył w pierwszej trójce, a w dwóch rajdach stawał na podium. Za swoją jazdę w szutrowym Rajdzie Cypru otrzymał Colin McRae Flat Out Trophy – nagrodę przyznawaną za tempo i bezkompromisową postawę. Ponadto Kajetanowicz wywalczył tytuł FIA ERC Gravel Masters przyznawany kierowcy, który był najlepszy w rajdach rozgrywanych na szutrze.

W sezonach 2010-2013 Kajetanowicz cztery razy z rzędu zdobywał tytuł Rajdowego Mistrza Polski. W sezonie 2013 kierowca LOTOS Rally Team triumfował we wszystkich rundach LOTOS Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, w których wziął udział, czyli w Rajdach Świdnickim, Karkonoskim, Wisły, Rzeszowskim oraz rozgrywanym na Litwie Rajdzie Kauno Ruduo i Rajdzie Polski, zaliczanym także do klasyfikacji mistrzostw Europy. Rok 2013 Kajetanowicz zwieńczył triumfem w Rajdzie Barbórka i legendarnym Kryterium Asów na ulicy Karowej. Dwa razy z rzędu – w sezonach 2010 i 2011 – zwyciężał w Rajdzie Polski, czego nie udało się dokonać żadnemu Polakowi od prawie 90 lat. Sukces ten powtórzył w 2013 roku, wygrywając po raz trzeci w karierze ten najbardziej prestiżowy rajd w naszym kraju, w imponującym stylu, co przyniosło mu pierwsze w karierze wyróżnienie Colin McRae Flat Out Trophy.

Wcześniej, bo już w 2008 roku, Kajetan został I Wicemistrzem Polski i mistrzem w grupie N. A już dwa lata później stanął na najwyższym stopniu podium w klasyfikacji generalnej krajowego czempionatu. Sukcesy te powtarzał w kolejnych latach aż trzykrotnie od 2010 do 2013 roku. Rajdowe Mistrzostwo Europy oraz cztery z rzędu tytuły Mistrza Polski pozwalają określić Kajetanowicza najbardziej utytułowanym kierowcą rajdowym obecnego pokolenia.

Kajetan Kajetanowicz jest także wieloletnim instruktorem w szkole doskonalenia jazdy. Od lat propaguje bezpieczeństwo i skutecznie namawia do doskonalenia umiejętności za kierownicą.

PARTNERZY ZESPOŁU

Grupa LOTOS

LOTOS to jedno z największych przedsiębiorstw w Polsce, którego działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii i gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.

LOTOS to także sieć blisko 500 stacji paliw dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. Paliwa z LOTOSU tankuje blisko 1/3 samochodów w Polsce. LOTOS to także czołowy producent olejów silnikowych, asfaltów drogowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet czołgów.

LOTOS to główny sponsor polskiej reprezentacji w piłce nożnej oraz narodowej kadry skoczków narciarskich. Koncern wspiera również najlepszą polską tenisistkę Agnieszkę Radwańską, jest partnerem Roberta Kubicy oraz sponsorem oficjalnym Tour de Pologne, największej cyklicznie organizowanej sportowej imprezy w naszym kraju. Więcej informacji na stronie: www.lotos.pl.

Paliwa LOTOS Dynamic dzięki unikalnej recepturze pozwalają na pełne wykorzystanie mocy silnika oraz lepsze przyspieszenie zdecydowanie poprawiając dynamikę, czas reakcji i osiągi samochodów. Dodatkowo zastosowane w tym paliwie komponenty znacznie obniżają tarcia w silniku oraz chronią zbiorniki i instalacje paliwowe przed korodowaniem. W 2009 roku za wprowadzenie do sprzedaży paliw Dynamic spółkę LOTOS Paliwa uhonorowano nagrodą „Europrodukt”. Rok wcześniej paliwo zdobyło zdobyły na XV Targach Stacja Paliw tytuł i nagrodę „Produkt Roku” przyznawany przez Polską Izbę Paliw Płynnych oraz „Top Produkt Pomorza” w plebiscycie zorganizowanym przez redakcję „Dziennika Bałtyckiego”. W 2010 roku paliwa LOTOS Dynamic po raz kolejny otrzymały prestiżową nagrodę Złotego Lauru Konsumenta, a w 2011 – Grand Prix Laur Klienta. Szczegółowe informacje na temat supernowoczesnych paliw Dynamic oraz specjalnych promocji związanych z ich zakupem znajdą Państwo na stronie www.lotosdynamic.pl.

Delphi Technologies

Delphi Technologies jest firmą technologiczną specjalizującą się w produkcji komponentów do samochodów elektrycznych i silników spalinowych, jak również w rozwiązywaniu problemów w obszarze dotyczącym emisji spalin i redukcji zużycia paliwa, z którymi mierzą się globalni producenci samochodów. Ponadto firma jest dostawcą wysokiej jakości rozwiązań serwisowych na rynku części zamiennych, dostarczając elementy układu hamulcowego, zawieszenia i układu kierowniczego, klimatyzacji, zarządzania silnikiem, zapłonu, układu paliwowego czy Diesla, a także wyposażenia diagnostycznego, sprzętu testowego, szkoleń technicznych i wiele więcej. Wszystko po to, by zapewnić swoim klientom przewagę w obsłudze skomplikowanych układów samochodowych.

Więcej na delphiautoparts.com.

Driving Experience – A d r e n a l i n a w s t a n d a r d z i e

Marka dla wielu znana pod dotychczasową nazwą SJS Experience; od 2006 r. związana z Kajetanem Kajetanowiczem. Swą działalność skupia głównie na realizacji eventów motoryzacyjnych dla firm oraz klientów indywidualnych na torach wyścigowych w Polsce, oraz za granicą. Oferuje spotkania od klasycznego team-building’u aż po zaawansowane, nietypowe spotkania dla klientów czy partnerów zleceniodawcy. Niezapomniane emocje podczas organizowanych imprez oparte są zarówno na legendzie samochodów sportowych, jak i doświadczonej kadrze instruktorów. Do dyspozycji swoich gości Driving Experience oddaje jedyny taki w Polsce park maszyn. W jej stajni znajdziemy m.in. niesamowite Lamborghini Huracan, Ferrari 458 Italia, Mercedes AMG GT-R, Mustang GT czy Porsche 911, budzące podziw zwłaszcza z pozycji kierowcy, pokonując pod okiem instruktora kolejne sekcje toru wyścigowego. Dla fanów rajdowych emocji nie mogło oczywiście zabraknąć kultowych Subaru Impreza i Mitsubishi Lancer. Choć imponujące, samochody byłyby jednak niczym bez umiejących budować pozytywne pokłady emocji doświadczonych instruktorów Driving Experience, wśród których od lat, na stałe obecny jest Kajetan Kajetanowicz. W grupie kapitałowej Driving Experience znajdują się również inne brandy – Szkoła Jazdy Subaru oraz SJS Driving Academy. Więcej informacji na stronie: www.sjs.pl.

inf.pras.