Znamy już kalendarz WRC na 2021 rok. Kolejny sezon najwyższej kategorii rajdowej wkracza w nową, hybrydową erę z 13 rundami. Poza nowymi konstrukcjami samochodów, jest też nowy system bezpieczeństwa.
50. jubileuszowy sezon WRC w 2022 roku zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim kilka znaczących nowości. Pierwszą, o której wszyscy już wiemy od jakiegoś czasu, będą zupełnie nowe hybrydowe auta. Samochody klasy Rally1 będą łączyć silniki elektryczne o mocy 100 kW z silnikiem spalinowym. Przed każdym rajdem FIA wyznaczy specjalne strefy, w których będzie można użyć dodatkowej mocy z silnika elektrycznego, oczywiście jeśli akumulatory będą wystarczająco naładowane. Załogi będą musiały jeździć na pełnej energii elektrycznej w parku serwisowym oraz na odcinkach dojazdowych.
35. numer RALLY and RACE do kupienia w naszym SKLEPIE
Dalsze szczegóły dotyczące wykorzystania systemów hybrydowych w samochodach Rally1, poznamy w przyszłym roku.
Kalendarz WRC 2022 – sztuczna inteligencja na pokładzie
Drugą nowością w kalendarzu WRC na 2022 jest totalnie nowy system bezpieczeństwa, który łączy sztuczną inteligencję i kamerę zainstalowaną w samochodzie. Kamera skierowana na drogę, będzie miała możliwość skanowania trasy pod kątem zagrożeń i może być wykorzystywana do analizowania pozycji kibiców znajdujących się przy drodze. System ten przygotowała firma SIEMENS przy współpracy z FIA.
Zobacz też: Wieści ze sztabu Forda i nagranie z testów Pumy Rally1
„Od 2022 roku we wszystkich samochodach Rally1 obowiązkowa będzie kamera bezpieczeństwa FIA Artificial Intelligence Safety Camera (AISC). Ta skierowana do przodu kamera samochodowa będzie stale skanować odcinek specjalny i jego bezpośrednie otoczenie, identyfikując kształty i analizując pozycję widzów w otoczeniu, pomagając w ten sposób uzupełnić prace podjęte przez Delegata ds. Bezpieczeństwa FIA w celu rozwiązania niebezpiecznych sytuacji. Kamera szybkiego ruchu skierowana w stronę załogi (HSC) obecnie używana we wszystkich samochodach o priorytecie 1 nie będzie już obowiązkowa, a jedynie zalecana.” – fia.com
Kalendarz WRC 2022 – odwiedzimy aż 4. kontynenty
Trzecią nowością jest 13 rundowy kalendarz. Sezon obejmuje cztery kontynenty – Europę, Afrykę, Azję i Australazję. Promotor WRC stara się, aby osiągnąć swój cel, jakim jest podział 50-50 między Europą i resztą świata.
Runda | Data | Wydarzenie |
1 | 20-23 styczeń | Rajd Monte Carlo |
2 | 24-27 luty | Rajd Szwecji |
3 | 21-24 kwiecień | Rajd Chorwacji |
5 | 19-22 maj | Rajd Portugalii |
6 | 2-5 czerwiec | Rajd Włoch |
7 | 23-26 czerwiec | Rajd Safari |
8 | 14-17 lipiec | Rajd Estonii |
9 | 4-7 sierpień | Rajd Finlandii |
10 | 18-21 sierpień | do potwierdzenia |
11 | 8-11 wrzesień | Rajd Akropolu |
12 | 29 wrzesień-2 październik | Rajd Nowej Zelandii |
13 | 20-23 październik | Rajd Hiszpanii |
Rok 2022 klasycznie rozpoczniemy od trudnego styczniowego Rajdu Monte-Carlo we francuskich Alpach (20-23 styczeń). Następnie udamy się do śnieżnej i zimnej Szwecji (25-25 luty). Po prawie dwumiesięcznej przerwie, stawkę WRC gościć będzie debiutująca w tym roku Chorwacja (22-24 kwiecień). Jazda po szutrze zacznie się od Portugalii (19-22 maj). Początek czerwca to Sardynia (5-6 czerwiec), następnie odległa Kenia (23-26 czerwiec). Później Estonia (15-17 lipiec) i Finlandia (5-7 sierpień).
19-21 sierpień to jedyna niewiadoma w kalendarzu. Marzy nam się, aby tą niewiadomą okazał się powrót do WRC naszego rodzimego Rajdu Polskiego. Jednak sporo wskazuje na to, że będzie to runda asfaltowa. Następne dwie rundy, to dalej szuter. Rajd Akropolu (9-12 wrzesień) i powracający po 12 latach, Rajd Nowej Zelandii (30 wrzesień – 2 październik). Zakończymy zmagania dwoma rajdami asfaltowymi, czyli Rajdem Katalonii (21-23 październik) i Rajdem Japonii (11-13 listopad).