Komisja F1 zaliczyła pierwsze spotkanie w tym roku i od razu pojawiło się kilka ważnych zmian. Zatwierdzono nowe opony deszczowe oraz poluzowano regulacje w kwestiach dotyczących komunikacji radiowej.
Komisja F1 zebrała się po raz pierwszy w tym roku 21 lutego w Londynie. Na kilka dni przed rozpoczęciem testów przedsezonowych w Bahrajnie podjęto decyzje dotyczące kwestii sportowych. Na spotkaniu pojawił się prezydent F1 Stefano Domenicali oraz nowo powołany dyrektor FIA – Nikolas Tombazis.
Zobacz: FIA potwierdza sześciu dostawców silników od sezonu 2026 w F1
Nowe opony na mokrą nawierzchnię
Firma Pirelli zaprojektowała nowe opony deszczowe, które oferują znacznie lepsze możliwości niż poprzednie konstrukcje, a do tego nie wymagają użycia koców grzewczych. Ogumienie zadebiutuje już podczas Grand Prix Emilii-Romanii.
Pakiet deszczowy
Oprócz tego FIA dziękowała za pomoc w stworzeniu pakietu aerodynamicznego na mokrą nawierzchnię. Wszystko po to, żeby zmniejszyć ilość wody wydostającą się spod kół w czasie opadów deszczu.
Zespoły mogą pracować nad tym rozwiązaniem, a prace nie będą wliczane do limitu budżetowego oraz limitów dotyczących użycia tuneli aerodynamicznych. Pierwsze testy torowe zaplanowano na drugi lub trzeci kwartał 2023 roku.
Komunikacja radiowa
Jedną z propozycji komisji F1 było luzowanie regulacji dotyczących komunikacji radiowej pomiędzy kierowcą a inżynierem w czasie zawodów. Na kilku obiektach zaplanowano zmiany i aktualizacje przed nadchodzącym sezonem.
Zmiany na torach
Na torze w Arabii Saudyjskiej poprawi się widoczność na wejściu w zakręt w każdym możliwym miejscu. W Azerbejdżanie i Miami nastąpi całkowita zmiana nawierzchni. Natomiast w holenderskim Zandvoort zwiększy się przestrzeń pomiędzy stanowiskami postojowymi o 1,5 metra. Na torze w Katarze powstanie nowa infrastruktura padokowa oraz budynek garażowy.
Strefy DRS zostały dokładnie przeanalizowane. Dlatego FIA wprowadza zmiany przed sezonem 2023, żeby ułatwić wyprzedzanie na niektórych obiektach, a zarazem utrudnić w miejscach, gdzie dotychczas było zbyt łatwe. Zmiany obejmujące strefy detekcji i aktywacji DRS zostaną wprowadzone w Bahrajnie, Dżuddzie, Melbourne, Baku i Miami.
Przeczytaj koniecznie: Harmonogram F1 2023 będzie krótszy. Zapadła decyzja w tej sprawie
Polityka parku zamkniętego
Zmieniono politykę parku zamkniętego podczas weekendów sprinterskich. Zgodnie z nową dyrektywą będzie możliwe lepsze wykorzystanie specjalnych formularzy, a tym samym wymiana większej liczby elementów podatnych na uszkodzenia.
Dodatkowy limit w budżecie
Za każdy wyścig powyżej 21. w sezonie, zespoły otrzymają dodatkowy zastrzyk w postaci limitu budżetowego zwiększonego o 1,8 mln dolarów. Dotychczas była to kwota w wysokości 1,2 mln dolarów. W F1 będzie obowiązywać letnia i zimowa przerwa w pracach w fabrykach. Zmiany będą dotyczyć również producentów silników.
Więcej informacji ze świata motorsportu znajdziesz na stronie głównej rallyandrace.pl