Władze toru Nürburgring podpisali nowy kontrakt z organizacją VLN Sport na organizację serii wyścigów długodystansowych na pętli Nordschleife. Rozwiązuje to trwający od dwóch lat spór o organizację zawodów na legendarnym torze. Konflikt, który dzielił społeczność motorsportu, zakończył się ogłoszeniem, że Nürburgring Langstrecken-Serie (NLS) pozostanie jedyną oficjalną serią wyścigową na tym torze, podczas gdy nowa seria Nürburgring Endurance Series (NES) zostanie rozwiązana.
Spór rozpoczął się w 2023 roku, kiedy to właściciele toru Nürburgring, NR Holding, podjęli kroki mające na celu zwiększenie kontroli nad organizacją wyścigów na torze. Od lat Nürburgring Langstrecken-Serie, znana wcześniej jako VLN, była główną serią wyścigów długodystansowych odbywających się na «zielonym piekle». Jednak problemy finansowe toru, pogłębione przez pandemię oraz globalne kryzysy, skłoniły NR Holding do wprowadzenia zmian w strukturze właścicielskiej serii.
NR Holding zaproponowało udział konkurencyjnej organizacji Automobilclub von Deutschland (AvD) w nowym podmiocie zarządzającym seriami wyścigowymi. Oferta ta została odrzucona przez zrzeszone w NLS automobilkluby, co doprowadziło do rozłamu i powstania nowej serii NES, mającej rywalizować z dotychczasową NLS.
Eskalacja i interwencja sądowa
Rozłam w niemieckim motorsporcie szybko przekształcił się w prawdziwą batalię prawną. NR Holding wypowiedziało umowę na wynajem toru dla NLS, co de facto uniemożliwiło im organizację wyścigów. W odpowiedzi VLN Sport, organizacja zrzeszająca automobilkluby odpowiedzialne za NLS, złożyła pozew do sądu w Moguncji, powołując się na tzw. ustawę o Nürburgringu z 2012 roku. Sąd uznał, że tor stanowi „niezbędną infrastrukturę” i musi być udostępniany na uczciwych warunkach. Wyrok ten umożliwił NLS kontynuowanie działalności, choć w ograniczonym zakresie.
Upadek NES i przyszłość NLS
Działalność NES od samego początku była paraliżowana przez liczne problemy. Brak wsparcia ze strony społeczności wyścigowej, masowe rezygnacje sędziów oraz ograniczona liczba zgłoszeń od zespołów sprawiły, że seria musiała odwołać oba zaplanowane jak dotąd wyścigi.
W obliczu tych trudności, NES ogłosiło, że nie zamierza kontynuować działalności w 2025 roku, oddając tym samym pole NLS. Decyzja ta była wynikiem zarówno braku możliwości finansowania serii, jak i niechęci do dalszego zaogniania konfliktu. Z kolei NLS zabezpieczyło swoje przyszłe sezony, uzyskując nowe kontrakty na organizację wyścigów na Nürburgringu.
Zażegnanie sporu
Porozumienie pomiędzy Nürburgring a VLN Sport kończy trwający dwa lata konflikt, który groził destabilizacją niemieckiej sceny wyścigowej. Dzięki nowemu kontraktowi, NLS może teraz spokojnie przygotowywać się do sezonu 2025, który – jak zapowiedziano – będzie składać się z dziewięciu wyścigów.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.