Czy zbliża się koniec tanich klatek bezpieczeństwa w Polsce?

Od 2021 roku producenci klatek bezpieczeństwa przy budowie nowo homologowanych aut oraz takich, które tej homologacji wcześniej nie miały będą musieli posiadać homologację FIA lub certyfikat wydany przez ASN. Zgodność z załącznikiem J nie będzie już wystarczająca. Tyczy się to nowych i nowo homologowanych pojazdów (po 1.1.2021) i klatek do imprez rangi krajowej czyli Mistrzostw Polski oraz wyższych.


UPDATE z godz. 13:40

W związku z pojawieniem się różnych interpretacji po konsultacji przedstawiamy jasne wyjaśnienie. Pojazdy, które już są wybudowane nadal będą zgodne z przepisami. Auta homologowane dotychczas, mogą być budowane z klatką bezpieczeństwa zgodną z załącznikiem J do imprez Mistrzostw Polski. Problem zaczyna się w momencie aut współczesnych czyli homologowanych po 1 stycznia 2021 roku będą już musiałby być wyposażone w homologowane klatki bezpieczeństwa.


Dla pozostałych firm wdrożona będzie procedura Certyfikacji Klatek Bezpieczeństwa PZM zgodnie z wytycznymi FIA. Każdy nowy typ klatki dla danego modelu nowego pojazdu musi być jednorazowo przebadany i musi być wydany certyfikat, który kosztuje łącznie od 2200zł! Jest to koszt, który poniosą oczywiście klienci, a najgorszej sytuacji będą osoby, które będą chciały „oklatkować” nietypowe auto. Wzrośnie również czas oczekiwania ponieważ wszyscy producenci będą na początku drogi o certyfikat.

Kolejnym ważnym punktem będzie w przyszłości postawienie grubej nie przekraczalnej linii pomiędzy autami do imprez amatorskich, a imprez rangi krajowej. Ponieważ kiedy sami zamontujemy klatkę zgodnie z załącznikiem J do auta homologowanego po 1 stycznia 2021, zakupioną od profesjonalne firmy, to auto już na zawsze zostanie w randze amatorskiej. Klatka homologowana musi być zamontowana w specjalnym zakładzie.

Na pocieszenie zostaje wprowadzony okres przejściowy czyli dla samochodów grup krajowych, na które Książka Samochodu Sportowego PZM zostanie wydana od 01.01.2021 r., i przed 01.01.2022 r., wprowadza się okres przejściowy i możliwość zastosowania przepisów Zał. J z 2020 roku.

Link do komunikatu PZM:

https://pzm.pl/news/2020/fia-cez-rajdy-rajdy-terenowe-rallycross-wyscigi-gorskie-wyscigi-samochodowe-autocross-10

Autor: KS