Koniec z hybrydami w WRC już od przyszłego sezonu!

Nastąpił nagły zwrot akcji w kwestii przyszłości Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA uchwaliła zmiany w regulaminie technicznym, które wejdą już w przyszłym roku.

Choć obecna czołowa grupa Rally1 miała stać na czele mistrzostw świata w niezmienionej formie aż do 2026 roku, podjęto nagłą decyzję o jej znaczącym uproszczeniu poprzez rezygnację z napędu elektrycznego.

Regulamin techniczny w swojej ostatecznej formie ma zostać opublikowany w czerwcu i jest wynikiem prac nowej grupy roboczej działającej przy FIA, która wzięła pod uwagę w swoich rozważaniach wyniki niedawnej oficjalnej ankiety na temat przyszłości rajdów.

Samochody Rally1 nie znikną z rajdowych oesów, lecz zostaną «wykastrowane» poprzez usunięcie silnika elektrycznego, który był jednakowy dla wszystkich producentów. W przeciwieństwie do niehybrydowych aut, które są już dopuszczone do startu w tym sezonie, elementy układu hybrydowego zostaną wymontowane całkowicie i nie zostaną zastąpione balastem, rekompensując spadek mocy samochodów niższą masą.

„Obecne samochody Rally1 będą stanowić czołową klasę WRC zarówno w sezonach 2025 jak i 2026, ale z modyfikacjami obniżającymi koszty i osiągi. Wśród nich jest usunięcie modułu hybrydowego, a osiągi zostaną zrekompensowane przez obniżenie ogólnej masy oraz zmniejszenie restryktora powietrza oraz aerodynamiki” – czytamy w oświadczeniu FIA.

Co więcej, zmiany szykowane są także w grupie Rally2. Od 2025 roku ma być w niej dostępny „kit WRC” obejmujący większą zwężkę, wydech, opcjonalną skrzynię biegów z łopatkami przy kierownicy oraz tylne skrzydło – wszystko po to, by zmniejszyć różnice w szybkości dwóch czołowych klas.

W 2026 roku planowany jest debiut aut Rally1 drugiej generacji, które przynajmniej w pierwszym sezonie będą rywalizować razem ze swoimi poprzednikami. Zachowany zostanie koncept jednakowego dla wszystkich nadwozia, wokół którego producenci i warsztaty będą mogli zbudować swoją karoserię.

Nowa skorupa bezpieczeństwa ma pozwalać na większą dowolność w tym zakresie, umożliwiając zbudowanie samochodów segmentów B i C, kompaktowych SUV-ów, a nawet samochodów koncepcyjnych. Ograniczenia będą dotyczyć chociażby środka ciężkości czy osiągów aerodynamicznych, a układy napędowe mają zapewniać jednakowe osiągi, co w grupie Rally2.

Auta Rally1 drugiej generacji mają być dostępne dla klientów za maksymalną kwotę 400 tysięcy euro, a producenci będą zmuszeni wystawić na sprzedaż swoje fabryczne auta po każdym rajdzie WRC.

FIA pracuje także nad nowym zestawem przepisów dla elektrycznej grupy samochodów WRC, która ma zostać dopuszczona do rywalizacji przy „pierwszej możliwej okazji”.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.