Charles Leclerc uzyskał najszybszy czas okrążenia podczas pierwszej sesji treningowej przed Grand Prix Singapuru. Za Monakijczykiem uplasował się drugi kierowca Ferrari – Carlos Sainz, a trzeci wynik należał do Maxa Verstappena.
Podczas pierwszego treningu przed Grand Prix Singapuru kierowcy mieli okazję zapoznać się nie tylko z warunkami panującymi na torze, ale również ze zmienionym układem obiektu Marina Bay. Od tegorocznej edycji w trzecim zakręcie zostały usunięte zakręty od 16 do 19, ze względu na trwające prace budowlane w tym miejscu. Tym samym w tym miejscu powstała dodatkowa prosta, która skróciła długość całego toru o 123 metry, ale kierowcy mają dodatkową możliwość do podjęcia prób wyprzedzania.
Start pierwszej sesji tradycyjnie odbył się przy naturalnym świetle i słonecznej pogodzie, co od razu pozwoliło kierowcom zabrać się do pracy związanej z przygotowaniem samochodów do sobotnich kwalifikacji i niedzielnego Grand Prix Singapuru. Głównymi mieszankami na samym początku wykorzystywanymi przez kierowców były pośrednie i twarde opony.
Po pierwszych zapoznawczych przejazdach na zmienionym układzie toru na czele tabeli plasował się Lando Norris z wynikiem 1:35.782 przed dwoma bolidami Ferrari, gdzie drugie miejsce zajmował Carlos Sainz ze stratą 0,346 sekundy do lidera, a trzecie Charles Leclerc z blisko 0,6 sekundy straty. Kierowcy zespołu z Maranello swoje okrążenia pokonywali jednak na twardych C3, a Norris na pośrednich oponach C4.
Pierwsze problemy zaczął zgłaszać Zhou Guanyu, który poinformował zespół, że czuje w samochodzie, jakby coś się paliło, jednak kontynuował jazdę.
Po pierwszym kwadransie sesji na czele pozycję lidera objął Leclerc, który poprawił czas szybszego chwilę wcześniej Sainza. Szybko kolejny raz pojechał Norris, rozdzielając kierowców Ferrari, a także Max Verstappen, który wskoczył na czwarte miejsce. Pierwszą czwórkę na tamtą chwilę dzieliło zaledwie 0,098 sekundy.
Tempo zaczął pokazywać również Mercedes. Lewis Hamilton z czasem 1:35.571 wskoczył na pozycję lidera, a George Russell zajmował szóstą pozycję w tabeli. W odpowiedzi na okrążenie siedmiokrotnego mistrza świata F1 Norris podniósł czas odniesienia do poziomu 1:34.776 i ponownie widniał, jako lider pierwszej sesji treningowej.
W międzyczasie Sergio Perez miał drobne problemy z przyczepnością w pierwszym zakręcie, przez co musiał ratować się wyjazdem na asfaltowe pobocze. Szerszych wyjazdów w tym miejscu nie ustrzegli się również Fernando Alonso i Lando Norris.
It's not called practice for nothing!
Alonso, Norris, and Perez all exploring the limits around this tight Marina Bay circuit ????#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/XA8PzBMa3L
— Formula 1 (@F1) September 15, 2023
Pierwszym kierowcą, który wyjechał na tor na oponach miękkich, był Pierre Gasly, kierowca Alpine mimo bardziej przyczepnego zestawu ogumienia wykręcił drugi wynik, ze stratą ponad 0,2 sekundy do Norrisa. Alpine podczas weekendu w Singapurze przywiozło spory pakiet poprawek, który ma za zadanie poprawić aerodynamikę i tegorocznego modelu.
W drugiej połowie pierwszej sesji na torze pojawiła się żółta flaga, którą spowodował…duży jaszczur. Sytuacja była bliźniacza do Maxa Verstappen sprzed kilku lat na tym torze.
A reminder of Max's first encounter with "Godzilla" ????????#SingaporeGP @redbullracing pic.twitter.com/tXnGtfrNR1
— Formula 1 (@F1) September 15, 2023
Po minięciu zagrożenia kierowcy wyraźnie podkręcili tempo na miękkich oponach. Na pierwsze miejsce z czasem 1:33.944 przesunął się Sainz, jednak na ten rezultat ponownie odpowiedział Norris, ustanawiając rekordy we wszystkich sektorach, co w efekcie pozwoliło zawodnikowi McLarena osiągnąć wynik 1:33.522. Od młodego Brytyjczyka szybciej okrążenie toru Marina Bay pokonał jednak Leclerc, notując 1:33.350, a także Verstappen z czasem 1:33.476. Poprawę czasu zanotował również Sainz, który przesunął się na drugą pozycję w tabeli.
Pod koniec sesji ponownie nad torem pojawiła się żółta flaga, którą wywołał…ponownie sporej wielkości jaszczur. Sympatyczny zwierz jednak żwawo poruszał się po torze i szybko zszedł z linii przejazdu kierowców. W ostatnich minutach pierwszej sesji treningowej nie zaszły już zmiany w tabeli z czasami.
Klasyfikacja FP1 przed Grand Prix Singapuru:
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | Okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:33,350 | 25 | |||
2 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | + 0,078 | 24 | |||
3 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | + 0,126 | 22 | |||
4 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 0,172 | 24 | |||
5 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 0,190 | 21 | |||
6 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 0,345 | 25 | |||
7 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | + 0,375 | 22 | |||
8 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 0,624 | 28 | |||
9 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | + 0,692 | 25 | |||
10 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | + 0,716 | 24 | |||
11 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 1,218 | 25 | |||
12 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | + 1,289 | 23 | |||
13 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | + 1,307 | 19 | |||
14 | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Stake | + 1,452 | 25 | |||
15 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | + 1,537 | 23 | |||
16 | 40 | Liam Lawson | Scuderia AlphaTauri | + 1,544 | 27 | |||
17 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | + 1,635 | 22 | |||
18 | 24 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo F1 Team Stake | + 2,106 | 25 | |||
19 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | + 2,124 | 22 | |||
20 | 2 | Logan Sargeant | Williams Racing | + 2,428 | 24 |