FP3:Leclerc straszy rywali przed kwalifikacjami do GP Monako

Leclerc Najszybszy w FP3 przed GP Monako
Fot. Pirelli

Charles Leclerc w trzecim treningu przed GP Monako postraszył rywali swoim tempem. Kierowca Ferrari na najkrótszym torze w kalendarzu był szybszy na pojedynczym kółku od Maxa Verstappena i Lewisa Hamiltona, którzy nie byli w stanie zbliżyć się do Monakijczyka.

Trzecią sesję treningową przed GP Monako jako pierwszy otworzył George Russell, który już na okrążeniu przygotowawczym zgłosił uwagi do prowadzenia samochodu. Brytyjczyk poinformował swój zespół, że sterowanie samochodem jest zupełnie inne, niż w piątek i nie odczuwa wibracji.

McLaren z kolei po przejechaniu jednego okrążenia na twardych oponach zjechał do boksów, aby założyć pośrednią mieszankę. Taka strategia może oznaczać, że zespół z Woking chce wykorzystać w wyścigu używany komplet C3, który pozbawiony świecącej warstwy wierzchniej szybciej będzie w stanie złapać odpowiednią temperaturę opon.

Pierwsze minuty nie tryskały zbytnią aktywnością zawodników, którzy czekali w większości na lepsze warunki i bardziej przyczepny tor, aby jak najlepiej symulować przejazdy kwalifikacyjne. Mierzone okrążenie jako jeden z nielicznych pokonał Lewis Hamilton, który uzyskał czas 1:14.104 i wskoczył na czoło tabeli z czasami.

Przed pierwszym kwadransem na torze pojawiła się czerwona flaga, którą wywołał Valtteri Bottas. Fin w szykanie za basenem zbyt agresywnie pokonał krawężnik, przez co jego samochód uderzył prawą stroną w barierę i złamał prawe przednie zawieszenie. Bottas zatrzymał swój samochód w La Rascasse i był to jego koniec przygotowań do popołudniowych kwalifikacji. Zielone światło ponownie pojawiło się po niespełna pięciu minutach.

Od razu na torze pojawiła się reszta stawki, a na prowadzeniu swojego kolegę z zespołu zmienił Russell. Jeszcze szybciej pojechał Nico Hulkenberg, który z wynikiem 1:13.652 objął pozycję lidera. Z kolei drugi z Hassów i numerem 20 przestrzelił hamowanie w Mirabeau Haute i był zmuszony obrócić swój samochód. Podobną sztuczkę musiał zrobić Hamilton, który w Sainte Devote pojechał na wprost. Kierowca Mercedesa tak mocna przypalił opony, że stwierdził, iż nie nadają się do dalszego używania.

 

W międzyczasie najlepsze okrążenie przejechał Piastri, łamiąc barierę 73 sekund. Spory ruch na torze utrudniał jednak zawodnikom przejechanie czystego kółka, którzy wielokrotnie wymachiwali rękami na swoich rywali. Jeszcze szybciej rundę ulicznego toru pokonał Charles Leclerc. Kierowca Ferrari po rekordach w pierwszym i trzecim sektorze ustanowił wynik 1:12.521. Ze świetniej strony kolejny raz pokazał się Yuki Tsunoda, który rozdzielił duet Leclerc-Piastri.

Z okrążenia na okrążenie poprawiał się Leclerc. Ulubieniec lokalnej społeczności poprawił rekordy w pierwszym i trzecim sektorze, co zaowocowało rezultatem 1:12.242. Dobre okrążenie złożył w końcu Max Verstappen. Kierowca Red Bulla na szybkim kółku, gdzie sporo ryzykował szczególnie w trzecim sektorze, stracił do lidera 0,258 sekundy, co na ten moment dawało mu P2.

Na czas Holendra odpowiedział Leclerc rezultatem 1:12.092. Trzykrotny mistrz świata F1 został pochwalony za swój przejazd, jednak zauważył, że nie ma tempa w pewnym miejscu i wie, dlaczego nie będzie w stanie się w nim poprawić.

Po przejazdach faworytów do pole position przebudził się Carlos Sainz Jr. Hiszpan po rekordzie w trzecim sektorze przesunął się tuż za Leclerca.

O wielkim szczęściu mógł mówić Hamilton, który przeleciał przez krawężnik za basenem i tylko w sobie znany sposób nie rozbił Mercedesa W15 o pobliską barierę.

Na 20 minut przed końcem kierowcy założyli kolejne świeże zestawy opon do prób pełnej symulacji kwalifikacji. Warunki na torze były coraz lepsze co wykorzystał od razu Russell, poprawiając swój wynik i przesuwając się na P2. Czas Brytyjczyka po chwili przebił Fernando Alonso i to on znalazł się za Leclerkiem.

Na nowym komplecie opon do Monakijczyka zbliżył się Sainz, który stracił do najlepszego wyniku jedynie 0,002 sekundy. W odpowiedzi na tempo kolegi z zespołu atomowe okrążenie złożył Leclerc, uzyskując 1:11.369 i był o ponad 0,6 sekundy lepszy od swojego poprzedniego kółka.

Kroku swojemu koledze starał się dotrzymać Lando Norris, jednak jego wynik po szybkim kółku pozwalał przesunąć się na trzecią pozycję ze stratą podobną do Sainza. Kolejną świetną próbę jak na możliwości samochodu zaprezentował Tsunoda. Japończyk zbliżył się na P4 po swoim przejeździe.

Tempo zwiększył również Verstappen, jednak tylko na tyle, aby zbliżyć się do Leclerca na 0,589 sekundy. Nieco lepiej poradził sobie Piastri, który stracił 0,532 do lidera. W samej końcówce dobre okrążenie w końcu przejechał Verstappen. Kierowca Red Bulla po przejeździe stracił do najlepszego wyniku niecałe 0,2 sekundy. Okrążenie godne uwagi złożył również Hamilton, który przesunął się na P3.

W ostatnich minutach FP3 przed GP Monako kierowcy mieli trudności z tłokiem na torze, co wywoływało niemałą frustrację u zawodników, jak choćby u Péreza. Meksykanin podczas całej sesji treningowej nie był w stanie złożyć czystego okrążenia.

Klasyfikacja FP3 przed GP Monako: