Charles Leclerc odczarował pierwszy raz w karierze domową rundę F1 w Monte Carlo i odniósł pewne zwycięstwo w Grand Prix Monako. Kierowca Ferrari na swojej ziemi dojechał do mety przed Oscarem Piastri i Carlosem Sainzem Jr.
Tuż po zgaśnięciu czerwonych świateł do Grand Prix Monako świetnie wystartował Charles Leclerc, który pewnie utrzymał pozycję wywalczoną w kwalifikacjach. Za Monakijczykiem o drugą pozycję walczył Carlos Sainz Jr, który zrównał się z Oscarem Piastri i przed Sainte Devote był nawet na lepszej pozycji do przeskoczenia Australijczyka, jednak kierowca McLarena obronił się, a Hiszpan po kontakcie z nim uszkodził zawieszenie i przebił lewą przednią oponę i zaparkował swój samochód w sekcji Casino.
Z tyłu stawki udział w potężnej kraksie miał Sergio Pérez i Kevin Magnussen. Kierowca Hassa zahaczył o tylną oś Red Bulla, co spowodowało obrót Meksykanina w Massenet i rozbicie jego auta o bariery. Po tym incydencie na torze zapanowała czerwona flaga i przerwa w ściganiu.
A big impact moments after the start but all drivers are out of their cars – Perez, Magnussen and Hulkenberg#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/X83ZC7U2J3
— Formula 1 (@F1) May 26, 2024
Sędziowie w przerwie zajęli się również incydentem z udziałem duetu Alpine, gdzie Pierre Gasly nie zdążył wyhamować przed Estebanem Oconem i podbił jego samochód. Kierowca z nr 31 zrugał przez radio swojego partnera zespołowego za nieprzestrzeganie odstępu i uszkodzenie zespołowego auta w momencie, kiedy ten pewnie znajdował się przed nim.
Rewind to the first lap before the red flag ⏪
The Alpine drivers make contact and Ocon takes flight at Portier! Both drivers have made it back to the pit lane #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/uDApxbVRnu
— Formula 1 (@F1) May 26, 2024
Po blisko 45 minutach przerwy wyścig o Grand Prix Monako wrócił do rywalizacji. Tym razem stawka bez żadnych przeszkód wróciła do ściągania, a korzystając z zasad czerwonej flagi, Sainz wrócił do wyścigu na P3.
Sytuację wykorzystało również Ferrari, które w samochodzie Leclerca bez potrzeby zjazdu do boksu zmieniło pośrednie ogumienie na twarde. Podobną strategię zastosował McLaren w samochodzie Piastriego i pozostawiło w jego samochodzie opony pośrednie C3.
Australijczyk po wznowieniu ścigania nie mógł jednak „dogadać się” z mieszanką oznaczoną białym paseczkiem i narzucić presji na lidera wyścigu.
W międzyczasie sędziowie uznali, iż Ocon był winny spowodowania kolizji na pierwszym okrążeniu i nałożyli na Francuza 10. sekund kary do czasu wyścigu, mimo iż zawodnik Alpine nie brał już udziału w rywalizacji.
Po 14. kółkach od pierwszego startu tempo zaczął budować Piastri, który zbliżył się do lidera na odległość pozwalającą uruchomić DRS i uzyskując przy tym najlepszy czas okrążenia.
Wizytę w boksie zaliczył Valtteri Bottas. Fin po restarcie na pośrednim ogumieniu postanowił wrócić do wcześniejszej strategii i kontynuować wyścig na twardym ogumieniu.
Próbę ataku na lidera na 19. Kółku podjął Piastri w zakręcie Portier. Australijczyk pokazał się w prawym lusterku Leclerca, chcąc wcisnąć się mu pod prawy łokieć, jednak mieszkaniec księstwa nie dał się sprowokować atakiem i bez problemu utrzymał prowadzenie w Grand Prix Monako.
Na dystansie połowy wyścigu Piastri wraz ze swoim inżynierem wyścigowym zaczął rozmyślać nad potencjalną strategią kolejnego zjazdu do boksu. Kierowca McLarena został poinformowany, że goniący go Sainz w przypadku zjazdu do boksu nie użyje opony pośredniej ze względu na stracenie mieszanki po pierwszym kółku, a on sam będzie miał taką możliwość.
Kapcia na 51. Kółku złapał Lance Stroll. Kierowca Astona Martina był musiał kolejny raz odwiedzić swoich mechaników i korzystając z krótkiego dystansu do mety Grand Prix Monako, założył miękką mieszankę.
LAP 50/78
Oh no! Stroll has a puncture after tapping the barriers exiting the Nouvelle Chicane
He pits again for a fresh set of tyres – this time it's the soft compound #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/hqp7Grnhce
— Formula 1 (@F1) May 26, 2024
Na podobny ruch zdecydował się Lewis Hamilton, choć w przypadku siedmiokrotnego mistrza świata F1 zjazd do boksów był podyktowany zmianą strategii i próbą zyskania pozycji. Ryzyko podjął także Red Bull i ściągnął do siebie na zmianę opon Maxa Verstappena.
Jeden z nielicznych i skutecznych ataków na torze przeprowadził Valtteri Bottas, który na dojedzie do Mirabeau Haute wyprzedził Logana Sargeanta. Wiatru w żagle na nowej mieszance złapał również Stroll, który objechał najpierw Sargeanta a później Guanyu Zhou po wyjeździe z tunelu.
Na 62. okrążeniu do Russella dojechał Verstappen. Kierowca Red Bulla, korzystając z przewagi świeższego ogumienia co chwilę pokazywał się w lusterkach Brytyjczyka. Tempo podkręcił również Hamilton, uzyskując najlepszy czas okrążenia w Grand Prix Monako.
Do końca rywalizacji Holender nie był jednak w stanie podjąć próby wyprzedzenia swojego rywala, a w stawce nie zaszły zmiany co oznaczało, że Charles Leclerc pierwszy raz w karierze wygrał Grand Prix Monako, odczarowując tym samym swoje wcześniejsze niepowodzenia.
Wyniki Grand Prix Monako:
RACE CLASSIFICATION
Confirmation of Charles Leclerc's win 🏆
Oscar Piastri finishes a superb P2 while Carlos takes the final podium place 👏#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/CklNtNH879
— Formula 1 (@F1) May 26, 2024