niedziela, 28 lutego, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona główna Aktualności Lepsza trakcja na lodzie dzięki technologii Yokohamy

Lepsza trakcja na lodzie dzięki technologii Yokohamy

Chcąc utrzymać najwyższy poziom ogumienia Yokohama wprowadza nowe rozwiązania technologiczne. Po zmianach w składzie mieszanki i wykorzystaniu ekologicznego olejku pomarańczowego zwiększającego przyczepność, japoński producent rozpoczął współpracę z instytutem naukowym. Priorytetem jest poprawa trakcji na oblodzonej nawierzchni.

Yokohama Rubber Co. Ltd. nieustannie dąży do zwiększania poziomu bezpieczeństwa kierowców. W tym celu producent postanowił nawiązać współpracę z Laboratorium Tribologii na Uniwersytecie Kanazawa (Japonia). Wraz z profesorem Iwaiem Tomoakim opracowano innowacyjną technologię, która pomoże odkryć składniki posiadające właściwości absorpcyjne wody. Wykorzystanie ich w mieszance ogumienia, w połączeniu z odpowiednim kształtem bieżnika, poprawi wydajność w odprowadzaniu wody, śniegu i błota pośniegowego. Głównym celem Yokohamy jest opracowanie opon zimowych o znacznie krótszej drodze hamowania, co przełoży się na wzrost poziomu bezpieczeństwa kierowców.

 

Odwieczny problem z jazdą po lodzie

Dużym problemem wśród kierowców jest kontrola pojazdu na oblodzonej nawierzchni. Na lodzie opony bez kolców tracą przyczepność ze względu na powstający pomiędzy nimi a nawierzchnią film wodny. Producenci ogumienia prześcigają się w wyszukiwaniu rozwiązań tego zagadnienia. „Jedną z głównych trudności w tym przypadku jest dokładne określenie obszaru, w którym pomiędzy nawierzchnią drogi a gumą znajduje się woda, i odróżnienie go od miejsca, w którym opona ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią” – wyjaśnia Artur Posłuszny, przedstawiciel ITR CEE Sp. z o.o., firmy dystrybuującej opony Yokohama w Polsce. Z pomocą przychodzą rozwiązania naukowe.

Współpraca z naukowcami

Yokohama Rubber z Kanazawa University stworzyła projekt badawczy, w ramach którego przygotowano maszynę testującą, wyposażoną w specjalistyczną kamerę o wysokiej prędkości rejestracji obrazu. Urządzenie umożliwia wizualizację kontaktu opony z podłożem i jednocześnie pomaga ocenić zasięg faktycznego obszaru kontaktu.

Dodatkowo, dzięki pogłębionym pracom analitycznym nad digitalizacją obrazów, producent dokonał numerycznej oceny chłonności mieszanki gumowej i odprowadzania wody spod opon. Eksperyment naukowy zakończył się sukcesem.

 

Nauki ścisłe w oponiarstwie

Wykorzystany w tym procesie badawczym sprzęt testujący obserwuje rzeczywiste tarcie powstające pomiędzy próbką gumy i lodem przy prędkościach do 50 km/h. Szybkobieżna kamera potrafi wykonać do miliona obrazów nisko-poziomowych na sekundę styku opony z nawierzchnią drogi. W tym samym czasie jest w stanie mierzyć siłę tarcia. Na otrzymanych zdjęciach, miejsca rzeczywistego kontaktu opony z podłożem są ciemniejsze. W wyniku digitalizacji tych obrazów przy pomocy nowo opracowanej techniki analitycznej wiążącej obszar tarcia z jego siłą okazało się, że uzyskana wartość liczbowa ma wysoką korelację z siłą tarcia gumy.

 

Dalekosiężne plany japońskiego producenta

Yokohama zamierza wykorzystać tę innowacyjną technologię do opracowywania szerokiej gamy opon zimowych oraz całorocznych przeznaczonych na rynki: Japonii, Europy i Rosji. Firma planuje przyspieszyć rozwój nowych produktów, aby zbudować pozycję lidera w zakresie osiągów opon zimowych. „Rozwój nowej technologii wpisuje się w trzyletni, średniookresowy plan zarządzania Yokohama Grand Design 2020 (GD2020), który zainaugurowano na początku 2018 r. Jego głównym celem jest wzrost udziału w rynku opon premium dla klientów indywidualnych dzięki wdrożeniu nowych produktów oraz strategii „premium-car tire”” – tłumaczy Artur Posłuszny. Budowę pozycji na rynku japoński producent wzmacnia przez współpracę z producentami samochodów klasy premium w zakresie wykorzystywania przez nich opon marki Yokohama jako oryginalnego wyposażenia.

inf.pras.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Hannu Mikkola 24.05.1942 – 26.02.2021

Mistrz Świata w Rajdach Samochodowych z 1983 roku i trzykrotny wicemistrz Świata, zwycięzca 18 rund WRC Hannu...

WRC 2: Wyśmienite tempo Lappiego

Esapekka Lappi zaprezentował bardzo szybkie tempo podczas pierwszego etapu Arctic Rally Finland. Fin startuje za kierownicą Volkswagena...

Tanak najszybszy, problemy czołówki – ,,Shakedown” Arctic Rally Finland

Odcinek testowy Arctic Rally Finland udowodnił, że ta runda Rajdowych Mistrzostw Świata będzie bardzo wymagająca szczególnie zważając...

Subaru Impreza WRC style – 1996

Bardzo klimatyczny klip. Zrobiony ze smakiem przy akompaniamencie basowego wydechu i kolektora różnoodległościowego Subaru Imprezy. Auto to...

GR Yaris vs. Lancer na Track Day w Ułężu

Kolejne porównanie GR Yarisa w warunkach bojowych. Tym razem Felix wypróbował możliwości tego ciekawego auta w Ułężu...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Fabia R5 vs Gaz 51, czyli estońska przygoda Zapały

Mariusz Zapała w niecodzienny sposób zakończył udział w Samsonas Rally Rokiskis. Mimo jednego zdarzenia to właśnie druga sytuacja sprawiła o zapadnięciu decyzji o wycofaniu...

„Felix” wystartuje w Tarmacu

Paweł „Felix” Danilczuk, który od dłuższego czasu przygotowuje się do powrotu na odcinki specjalne, opowiedział nam krótko o planach na sezon 2021. Znany wszystkim Felix...

Jak Kalle Rovanperä stracił podium w Monte Carlo

Po naprawdę świetnej jeździe Rovanperä ostatniego dnia Rajdu Monte Carlo 2021 zajmował 3. miejsce. Niestety, młody Fin popełnił błąd, który kosztował go podium. https://www.youtube.com/watch?v=5IqxI_zRx2A&ab_channel=RallyeRacing63

Stajnia Retrotechnology poszerza flotę o dwa Fiaty

Rybnicka stajnia od pewnego czasu buduje dział retro, w którym znalazły się już takie auta jak: Autobianchi A112 Abarth, Fiat 500 czy 126 p....