środa, 17 sierpnia, 2022
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaAktualnościLOTOS 72. RAJD POLSKI - Konferencja prasowa przed rajdem

LOTOS 72. RAJD POLSKI – Konferencja prasowa przed rajdem

RAJDOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA 2015

LOTOS 72. RAJD POLSKI

Konferencja prasowe przed rajdem

Czwartek 2 lipca

Obecni:

Mads Østberg, Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team

Kevin Abbring, Hyundai Motorsport

Ott Tanak, M-Sport World Rally Team

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Motorsport II

Robert Kubica

Pyt.

Robert, to twoja domowa impreza. Czy już nie możesz się doczekać? Jakieś nerwy przed startem?

RK

Witam wszystkich. To dla mnie dobra okazja, by ponownie konkurować w zawodach międzynarodowych. Nieczęsto mogę startować w Polsce i to jest dobre dla polskiego sportu i wszystkich fanów. Najlepsi kierowcy w najlepszych samochodach na polskich odcinkach. Uważam, że jest to dobre, zarówno z mojego punktu widzenia, jak i kibiców.

Pyt.:

Co myślisz na temat tegorocznych, nowych odcinków?

RK.

Pierwszy raz byłem tutaj w 2013 roku, podczas rundy mistrzostw Europy. W tym roku oesy zostały zmienione w stosunku do zeszłego roku. Jednakże jest kilka podobieństw do 2013. Odcinki z 2014 różniły się szerokością i zostały rozbudowane. W porównaniu do przeszłości, teraz jest znacznie szybszy i trudniejszy rajd. To jest lepsze, ponieważ samochody WRC są wymagające i szybko niszczą drogi. To lepsze dla samochodów znajdujących się z tyłu.

Pyt.

Czy jesteś zadowolony ze swojego tegorocznego tempa?

RK.

W tym roku, miało miejsce wiele nieprzewidzianych sytuacji. To duży sukces być tutaj. Po kilku problemach, przed Argentyną i po Meksyku, podjęliśmy ogromny wysiłek by dalej jeździć w WRC. Jesteśmy małym zespołem z małym budżetem i próbujemy być najlepsi jak tylko to możliwe. Było zbyt dużo błędów. Inną sprawą jest używanie opon Pirelli, a inne zespoły korzystają z opon innych producentów. Czasem jest to zaletą, czasem wadą. Polskie trasy nie powinny być aż tak nagrzane, ale wygląda na to, że jest to najcieplejsze lato od 30 lat. Niższa temperatura bardziej nam sprzyja.

Pyt.

Co powiesz o swoim zespole?

RK.

To nie jest łatwe z logistycznego punktu widzenia i nie było łatwe do wykonania. Jeśli znajdziesz się takim położeniu, w jakim my się znaleźliśmy w tym sezonie, nie jest to proste. Próbujemy być lepszymi. Otrzymaliśmy pomoc techniczną od ludzi z M-Sportu. Wszyscy ludzie spisali się świetnie i dziękujemy im za ciężką pracę. W kalendarzu mamy trzy tygodnie przerwy pomiędzy rajdami. Prawda jest taka, że zawsze musimy się spieszyć. Każdy próbuje dać z siebie wszystko.

Pyt.

Czy to oznacza, że zostaniesz w rajdach na dłużej?

RK.

To zależy. Jesteśmy prywatnym zespołem i nie mamy dużego budżetu na cały rok. Przy tej okazji chciałbym podziękować moim polskim partnerom, Lotosowi i Grupie Azoty za ich wsparcie za trzeci rok. Potrzeba dużego zaplecza finansowego, aby móc rywalizować na najwyższym poziomie. By poczynić krok na przód, musimy wybiegać myślami w przyszłość. O przyszłym roku musimy zacząć myśleć bardzo szybko. Nie chciałbym się znaleźć w tej sytuacji ponownie. Dołączenie do rajdu bez testów i większego rozeznania nie jest łatwe. Musimy usiąść i się zastanowić, co można zrobić. Z mojej strony nie jestem w stanie, by konkurować na równi z innymi. Nadal jestem kierowcą wyścigowym i wciąż myślę w ten sposób.

Pyt.

Andreas od ostatniego rajdu świętowałeś urodziny, oraz przedłużyłeś kontrakt z Volkswagenem.

AM.

Przede wszystkim to wspaniałe uczucie. Volkswagen uwierzył we mnie w 2012 roku i dał szansę, abym prowadził ich samochód na kontrakcie juniorskim, pozwolił mi rozwijać się w WRC. To przyniosło sukces dla obu stron. Bardzo dziękuję za tę szansę. W interesie nas wszystkich jest kontynuacja tego. Jestem bardzo szczęśliwy, że jestem częścią najlepszej rajdowej ekipy.

Pyt.

Czy nowy kontrakt oferuje dodatkowe zabezpieczenie? Czy możesz teraz zwolnić tempo?

AM.

W Szwecji byłem blisko zwycięstwa. Myślę, że Polska i Szwecja są podobne i mam szansę na pierwsze zwycięstwo. Walczyliśmy z Sebem (Ogierem) na równi i zyskaliśmy przewagę nad innymi, ale to my popełniliśmy błąd. Jesteśmy szybcy i przy odrobinie szczęścia, mamy dobrą pozycję by walczyć o pierwsze miejsce. Potrzeba zaangażowania i dobrego tempa. Jeden mały błąd sprawia, że tracisz prędkość i nie jesteś w stanie wygrać odcinka. W Polsce czasy odcinków będą zbliżone. Może będą różnice na dłuższych próbachh. Ten rajd opiera się bardziej na szybkości niż przetrwaniu.

Pyt.

Mads, czy czujesz się pewnie przed Rajdem Polski?

MO.

Tak. Rajd Polski odpowiada skandynawskim kierowcom, radzą sobie tu całkiem dobrze. Mam dobre przeczucia i odbyłem niezły rekonesans.

Pyt.

Dlaczego Rajd Polski odpowiada skandynawskim kierowcom?

MO.

Drzewa wyglądają podobnie…

Pyt.

Czy jesteś przygotowany, aby pokonać konkurencję i podjąć ryzyko?

MO.

Nie wiem. Mamy teraz inną sytuację w zespole i musimy zastanowić się nad tym, co się wydarzy. Nie mieliśmy okazji porozmawiać. Jestem całkiem pewny siebie pomimo braku testów przed tym rajdem.

Pyt.

Masz na myśli przejazd Krisa Meeke’a podczas shakedownu? Czy możesz zwyciężyć?

MO.

Na ten moment trudno powiedzieć. Nie mamy za sobą odpowiednio dużo testów, a bez tego nie możemy konkurować w rajdach WRC. Takie są fakty. Musimy wiedzieć, że mamy plan testów na najbliższe rajdy. Przed tym nie możemy skupiać się na wygranej.

Pyt.

Ott odbyłeś asfaltowe testy w Sanremo? Czy są jakieś podobieństwa pomiędzy Polską a Estonią?

OT.

Tak, to była całkiem miła i duża przyjemność jeździć w Sanremo. Dobrze się bawiłem. Odcinki w Estonii są całkiem podobne. Ale tylko raz ukończyłem tam rajd. Tak jak powiedział Mads, charakter odcinków i drzewa są zbliżone do skandynawskich.

Pyt.

Czy zaatakować od początku rajdu?

OT.

W Polsce nie ma innego wyjścia. To mniej więcej pierwszy rajd, kiedy nie musisz martwić się o opony. Odcinki są szybkie i płynne i to jeden z rajdów, podczas którego kierowcy jadą najszybciej jak to możliwe. Zrobiłem postępy od Portugalii, moje obecne ulepszenia odpowiadają mi i teraz mogę prowadzić w takim stylu jakim chcę. Czuję się bardziej zrelaksowany w samochodzie. Mam nadzieję walczyć o podium.

Pyt.

Kevin, w ostatniej chwili otrzymałeś telefon, aby zastąpić Dani Sordo w Szwecji. Jakie są twoje przemyślenia na temat tego rajdu?

FIA WRC 2 CHAMPIONSHIP

Obecni:

Sander Parn

Krzysztof Hołowczyc

Pyt.:

Krzysztof, wiele razy startowałeś w tym rajdzie? Jakie są Twoje przemyślenia?

KH:

Kiedy otrzymałem informację o Rajdzie Polski, bardzo ucieszyłem się, że będę mógł tu być i konkurować z młodzikami w mojej domowej imprezie. Lubię ten rajd.

Pyt.:

Co sądzisz o odcinkach specjalnych?

KH:

Są naprawdę szybkie. Kilka odcinków wymaga techniki i są one zazwyczaj wszędzie płaskie i wspaniałe dla widzów. Wszyscy będą chcieli utrzymać w dobrym stanie opony na następny dzień. W piątek mamy do przejechania osiem odcinków specjalnych bez serwisu. To jest styl Dakaru i to mi pomoże…

Pyt.:

Co chcesz osiągnąć?

KH:

Jak widzicie, są miejsca gdzie znajdują się 30 może 40 metrowe skoki. Liczba kibiców jest duża i należy upewnić się, czy uda się skręcić prze nimi. Masz wtedy nadzieję, że nie ma tam żadnych szalonych fotografów. Utrzymanie bezpieczeństwa nie jest łatwym zadaniem dla organizatorów. Są oni skupieni na zorganizowaniu tego rajdu w odpowiedni sposób. Sądzę, że wszystko jest wykonane perfekcyjnie.

Pyt.:

Jesteś zaangażowany w rallycross i czy zamierzasz wystartować w Dakarze ponownie?

KH:

Kiedy jesteś w takim wieku jak ja, czujesz, że czas płynie szybko. RallyX to dobra zabawa dla mnie. Ekscytująca dla mnie jest utrzymanie toru jazdy po starcie i osiągnięcie pierwszego zakrętu, gdzie nie ma miejsca dla dwóch aut. Wykonałem dobrą pracę, by stanąć na podium Dakaru w tym roku, ale obiecałem mojej rodzinie, że skończę z Dakarem. Mój kręgosłup został uszkodzony w dwóch miejscach, a doktor powiedział mi, że powinienem znaleźć coś prostszego. Dlatego jestem tutaj na Rajdzie Polski!

Pyt.: Jak dostosowujesz się do samochodów R5?

SP:

To mój drugi rajd z Drive DMACK i M-Sportem w WRC i mój trzeci rajd w R5, ale w Sardynii wypadłem z gry. Teraz spędzam dość czasu w aucie. Czuję się pewniejszy siebie niż podczas Rajdu Portugalii. Odcinki są bardziej odpowiednie dla mnie, tak jak w Estonii. Podczas tego rajdu dla mnie jest trochę łatwiej utrzymać prędkość z konkurencją w WRC 2. To mój drugi rok z rzędu tutaj. W Drive DMACK wygrałem w ubiegłym roku w Polsce. Na szczęście mogę wykorzystać teraz doświadczenie z zeszłego roku.

Pyt.:

Czy przeprowadziliście jakieś testy?

SP:

Aktualnie, nie przejechałem żadnych kilometrów. Zasadniczo, dwa tygodnie temu wykonaliśmy właściwy test z Markko Martinem w Estonii i udało nam się znaleźć stabilność na ten rajd. Nie jeździłem dłużej niż cały, jeden dzień. Na dodatek mieliśmy poniedziałkowy test w Polsce z M-Sport and DMACK. Czułem się bardzo dobrze i shakedown także wypadła całkiem nieźle. Jednakże nie jechałem na maksymalnym tempie.

Pyt.:

W WRC 2 jest silna konkurencja, prawda?

SP:

WRC 2 konkurencja utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie z wieloma kierowcami. W ubiegłym roku było ich 12, teraz jest 30. Nie jest łatwo, są tutaj bardzo szybcy i młodzi kierowcy. Ciężko utrzymać dobre tempo. Nie wystartowaliśmy jeszcze, ale mam nadzieję, że ostatecznie będziemy wyżej niż w Portugalii i Sardynii.

MISTRZOSTWA WRC 3 / MISTRZOSTWA JUNIOR WRC

Obecni:

Henri Haapamaki

Osian Pryce

Pyt.

Henri, jakie masz odczucia co do tego rajdu?

HH.

Nie mogę doczekać się Polski. Czuję się tak samo jak przed Finlandią. Lubię szybkie drogi, a teraz wszystko jest dobrze.

Pyt.

Czy przeprowadziłeś jakieś testy?

HH.

Zrobiliśmy około 200km w niedzielę. Samochód jest w dobrym stanie i spisuje się dobrze. Portugalia nie była moim najlepszym rajdem. Nie pokazałem tam swoich umiejętności i było to dla mnie trudne. Przejazd przez koleiny był trudny, ale rezultaty całkiem niezłe. Teraz nie muszę jechać tak szybko, by rozbić samochód , muszę użyć głowy. Chcę wygrać ten rajd, ponieważ jest to mój styl jazdy.

Pyt.

Osian, w Portugalii ustanowiłeś kilka niesamowitych czasów. Byłeś na prowadzeniu, a później nastąpiła katastrofa. Czy mimo wszystko byłeś zadowolony z takiego obrotu spraw?

OP.

Byliśmy nieco zaskoczeni i otwarci, ale byłem zdumiony tym, że miałem kilka najlepszych czasów. Ale nie wszystko potoczyło się po naszej myśli. Portugalia jest teraz za nami, ale ten rajd przypomina mi rajd na Łotwie gdy miałem 16 lat. Drogi są podobne. Chcę przenieść to doświadczenie.

Pyt.

Czy czujesz przez to dodatkową presję na sobie?

OP.

Postępowaliśmy w ten sam sposób w Portugalii. Nie uzyskaliśmy idealnych czasu, ale tym razem mamy nadzieję trzymać się planu i stanąć na podium.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Kartingowy evergreen. Czyli „ile trzeba mieć, żeby ryzykować w razie się straci”?

Łowca Patentów
Gadanie Kontrolne - Kartingowy Wtorek Formuła 1. Wielkie marzenie każdego młodego kartingowca. To „królowa motosportu” jest od wielu...

Udany weekend na podium dla Karola Kręta w Oschersleben

Kolejny udany weekend Karola Kręta w serii Porsche Sports Cup Deutschland. Młody zawodnik Akademii ORLEN Team stanął...

51 Rajd Barum z polakami

Rajdowe Mistrzostwa Europy w ostatni weekend sierpnia wkroczą na Czeskie odcinki specjalne za sprawą Rajdu Barum. Przed...

Rajdowe Kryterium Ustronia filmowe podsumowanie

Zapraszamy na filmowe podsumowanie rajdowego wydarzenia na domowych ulicach Kajto czyli 6 Rajdowy Ustroń - Kryterium Ustronia...

CBet Rally Rokiškis 2022 – nagranie z feralnego wypadku

CBet Rally Rokiškis 2022 BMW dzwon
CBet Rally Rokiškis 2022 to nie jest impreza którą śledzi każdy fan rajdów w Polsce, ale zdjęcia...

NAJPOCZYTNIEJSZE