Mapa jakości paliw od UOKiK. Zobacz, gdzie warto tankować

mapa jakości paliw

Na stronie UOKiK pojawiła się interaktywna mapa jakości paliw prezentująca wyniki kontroli Inspekcji Handlowej z ostatnich lat. To przydatne narzędzie dla kierowców, którzy chcą sprawdzić, gdzie warto tankować.

Przez ostatnie dwie dekady jakość paliwa na polskich stacjach uległa zmianie na plus. To efekt kontroli przeprowadzanych regularnie przez Inspekcję Handlową. Coraz rzadziej trafiają się miejsca, gdzie można zatankować paliwo nie spełniające standardów. Na stronie UOKiK można teraz w łatwy sposób sprawdzić, na których stacjach paliw możemy spokojnie zatankować.

Zobacz: Ceny paliw wystrzeliły. Zapłacimy 7 złotych za litr?

Dotychczas prezentowano wyniki badań w formie tabeli z obszernymi komentarzami. Można było tam znaleźć informacje na temat kontrolowanych stacji paliw wraz z adresami i szczegółowym opisem zakwestionowanych parametrów paliwa. Taka forma była jednak trudna do przyswojenia dla osób, które chciały w szybki sposób uzyskać informację.

Dzięki nowej mapie można szybko i sprawnie (nawet przy użyciu smartfona) skontrolować stację paliw, która nas interesuje. Kierowcy mogą w ten sposób zmniejszyć ryzyko zatankowania paliwa o niskiej jakości, co szybko odbije się na kondycji silnika.

Interaktywna mapa jest dostępna poprzez stronę uokik.gov.pl. Wystarczy wybrać zakładkę-kafelek opisany „kontrola jakości paliw”, aby przenieść się do podstrony z wirtualną mapą. Informacje są dostępne bezpłatnie i cały czas aktualizowane.

mapa jakości paliw
mapa jakości paliw

Nowa mapa jakości paliw może być cennym narzędziem podczas podróży. Interaktywne narzędzie pozwala w łatwy sposób sprawdzić, czy na nas trasie znajdują się stacje, które sprzedają paliwo o słabej jakości. Przy okazji można się dowiedzieć, czy na danej stacji miała miejsce kontrola oraz jakie wyniki zanotowano w ostatnich trzech latach

Podniesiony w górę kciuk w kolorze zielonym oznacza, że badanie zakończyło się pozytywnym wynikiem. Opuszczony w dół, czerwony kciuk w dół to sygnał, że podczas kontroli wykazano nieprawidłowości. Na tę chwilę mapa nie prezentuje miejsc oznaczonych na czerwono.

Coraz lepsza jakość paliwa w Polsce

Pierwsze kontrole przeprowadzane przez Inspekcję Handlową w 2003 roku szybko obnażyły nieuczciwych sprzedawców paliwa. W tamtych czasach nawet jedna trzecia próbek nie spełniała norm jakościowych. UOKiK podaje, że ostatnie badanie składające się z 1554 próbek paliwa tylko w 1,03 procenta nie spełniało norm. To zaledwie 16 próbek.

Zobacz: Ceny paliw obniżone po raz kolejny w tym tygodniu!

Najczęstszym problemem w próbkach w benzyną bezołowiową jest zaniżona liczba oktanowa, co powoduje spalanie stukowe. Często zdarza się, że w paliwie jest zbyt dużo etanolu lub związków organicznych, które wpływają na degradację przewodów paliwowych i uszczelek w układzie paliwowym.

Inspektorzy badają olej napędowy pod kątem „stabilności oksydacyjnej”. Ten parametr określa ryzyko powstawania osadów w zbiorniku, który później może zniszczyć delikatny i kosztowny w naprawie układ wtryskowy w nowoczesnych silnikach Diesla.