Po Rajdzie Żmudzi stawka krajowego czempionatu przechodzi w tryb asfaltowy. Serię rund rozgrywanych na utwardzonych drogach rozpocznie  MARMA 31. Rajd Rzeszowski. Rajd odbędzie się w dniach 4-6 sierpnia. Na zawodników czeka 150 km odcinków specjalnych.

Marma 31. Rajd Rzeszowski z bazą w stolicy Podkarpacia to stały i uznany punkt kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Rajd Rzeszowski jest rundą RSMP nieprzerwanie od 2002 roku.

Zobacz też: Tom Kristensson szutrowym królem Polski!

Runda Mistrzostw Polski, Słowacji i Central European Rally Trophy

W tegorocznej odsłonie MARMA 31. Rajdu Rzeszowskiego o punkty powalczą nie tylko uczestnicy Mistrzostw Polski. Rajd po raz kolejny stanowi rundę Central European Rally Trophy, jest też częścią słowackiego czempionatu, więc do Rzeszowa przyjedzie wielu zagranicznych zawodników, przede wszystkim zza naszej południowej granicy. 31. edycja imprezy to także coś dla fanów klasycznej motoryzacji i samochodów sprzed lat. Rzeszowski jest zaliczany do kalendarza MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, więc na oesach kibice mogą się spodziewać także urozmaiconej stawki kilkudziesięcioletnich rajdówek – od spektakularnie mocnego Audi Quattro, przez Forda Sierrę RS Cosworth 4×4, Opla Kadetta po… Trabanta 601.

Sprawdzony format plus nowy odcinek

W Rzeszowie zawodnicy pojawią się w środę popołudniu na odbiorze administracyjnym. W czwartek, 4 sierpnia odbędzie się zapoznanie z trasą odcinków specjalnych oraz odcinkiem testowym w Niechobrzu. Na wieczór zaplanowano ceremonię startu.

Biuro rajdu będzie zlokalizowane w salach hotelu Hilton, a uroczyste rozpoczęcie zawodów odbędzie się na dziedzińcu galerii Millenium Hall w Rzeszowie. W tym samym miejscu kibice będą mogli zobaczyć rajdówki i porozmawiać z zawodnikami także w kolejnych dniach rajdu, ponieważ właśnie w Millenium Hall będą zlokalizowane przegrupowania przed wjazdem na serwis. Park serwisowy, podobnie jak w poprzednich latach, gościć będzie kampus Politechniki Rzeszowskiej.

W piątkowy poranek zawodników czeka jeszcze zapoznanie z trasą jednego z oesów, który „nie zmieścił się” w harmonogramie czwartkowego rekonesansu. Na trasę rajdu, z parku serwisowego, pierwsza załoga wyruszy w samo południe. Na piątek zaplanowano dwie dwukrotnie pokonywane próby. To dobrze znane i bardzo lubiane przez zawodników oesy Pstrągowa i Lubenia. Pierwszy piątkowy odcinek jest nieco zmieniony względem poprzedniej edycji, a drugi, ze słynnym watersplashem, będzie w tym roku zapętlony, co jest ważną informacją dla kibiców. Zapętlenie oznacza, że w jednym miejscu widzowie będą mogli zobaczyć zawodników nie raz, lecz aż dwa razy.

Zapętlony będzie także odcinek kończący pierwszy etap, czyli wieczorna próba na ulicach Rzeszowa. Rywalizacja w centrum stolicy Podkarpacia ruszy punktualnie o godz. 20. Dzięki temu zgromadzonym przy trasie kibicom nie będzie doskwierał upał, a widowisko będzie bardziej efektowne. Potężne reflektory na maskach rajdówek, iskry sypiące się z hamulców i rozgrzane do czerwoności tarcze hamulcowe to tylko część wrażeń, na jakie można liczyć podczas próby w Rzeszowie.

Harmonogram sobotniego etapu tworzą trzy oesy, każdy pokonywany po dwa razy. Po kilku latach nieobecności wraca odcinek specjalny w Wysokiej Strzyżowskiej. Całkowitą nowością jest druga w pętli próba Frysztak, wiodąca trasami nigdy nie wykorzystywanymi w rzeszowskiej imprezie. Na koniec sekcji załogi pojawią sie na zapętlonym oesie Różanka. Zakończenie zawodów – w sobotnie popołudnie na Rynku w Rzeszowie.

fot. Maciej Niechwiadowicz