Morizo – mogliście ten pseudonim zobaczyć w wielu materiałach promocyjnych Toyoty GR Yaris oraz w materiałach Gazoo Racing. I pewnie tak jak ja, zastanawialiście się, kim ten cały Morizo jest. No to czas opowiedzieć historię szalonego i wpływowego fana motoryzacji, który stoi za sukcesami Toyoty w WRC.

Początek

Historia Morizo zaczęła się już w latach `90 XX wieku. Zdziwieni? Nie sądzę, ale zacznijmy od tego, że dwudziesty wiek, a szczególnie lata `80 i `90 nie bez powodu były nazywane złotymi czasami, szczególnie w Japonii dla której był to okres boomu gospodarczego. Japończycy się bogacili, były robione duże inwestycje. Nie inaczej było w świecie motoryzacji. To na ten czas przypada stworzenie, dzisiaj już kultowych modeli praktycznie wszystkich producentów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Ostatnie dwie dekady XX wieku był to też złoty okres dla rajdów oraz wyścigów samochodowych. W rajdach doszło do bezpośredniego okładania się po twarzach przez Subaru i Mitsubishi, a podgryzała ich Toyota.

Zobacz także: Prezes Toyoty pokazał jak kręcić „beczki” [FILM]

Tak, ta sama Toyota która parę lat temu zmieni swój profil o 180 stopni idąc w produkcję samochodów oszczędnych, ekonomicznych i ekologicznych. Jednak wróćmy do przeszłości. Toyota Celica, którą zapewne znacie z rajdowych Osów w swojej czwartej generacji, która zaczęła powoli rozpychać się na Odcinkach Specjalnych na całym świecie, ale musicie pamiętać, że historia rajdowa zaczęła się trochę wcześniej – w 1982 roku, kiedy to na starcie pojawił się Celica Twincam Turbo Group B. Tak, Toyota też miała swoje przedstawiciela w kultowej i najniebezpieczniejszej klasie rajdowej jaka istniała. Kierowcami auta był Bjorn Waldegard oraz Juha Kankkunen, ale to wtedy w nasz radar wchodzi niepozorny Akio.

Akio Toyoda oficjalnie zaczął pracować w Toyocie od 1984 roku, kiedy to pracował w działach produkcji, projektowania oraz marketingu. Od początku jednak ciągnęło go do wyścigowych oraz rajdowych projektów japońskiego giganta. Dzięki wykształceniu oraz pracowitości miał okazję działać nie tylko w japońskich biurach, ale też na całym świecie. Toyota Team Europe było jednym z tych miejsc, gdzie młody Akio obserwował działanie poważnego zespołu wyścigowego.

Akio Toyoda zaczął startować w mniejszych i amatorskich seriach rajdowych w japońskiej serii ,którą obecnie znamy jako Japan Super Rally i która pozwala kierowcom zrzeszonym w JAF (Japan Automobile Federation) lub FIA. Startował samochodami Toyoty, jednak jazdę pod swoim imieniem i nazwiskiem szybko porzucił na rzecz pseudonimu. Nadążacie? To teraz czas o samym Akio coś napisać

Dziedzic

Akio Toyoda, japoński biznesmen i kierowca wyścigowy, urodzony 3 maja 1956 roku w Nagoii. Ukończył prawo na Uniwersytecie Keio oraz studia MBA na Babson College w USA. Obecny prezydent i CEO Toyota Motor Corporation. Prywatnie wnuk Kiichiro Toyody i prawnuk Sakichiego Toyody. Jeżeli dalej nic wam nie mówią te nazwiska to Skichi Toyoda był japońskim wynalazcą oraz przedsiębiorcą, mówi się o nim „Król japońskich wynalazców” lub „Ojcem Japońskiej rewolucji przemysłowej”. Jeszcze za swojego życia stworzył dwie firmy – Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd. Oraz Toyoda Automatich Loom Works. W 1924 roku razem ze swoim synem Kiichiro tworzy automatyczny warsztat tkacki. W 1933 roku po powrocie do Japonii z wyprawy do Europy i USA, Sakichi tworzy dział samochodów przy warsztacie tkackim oraz budują pierwszy silnik – sześciocylindrowy motor o pojemności 3.4 litra. Toyodowie sprzedają prawa patentowe do warsztatu tkackiego, a za uzyskane pieniądze powołują Toyota Motor Corporation.

Toyota Motors Corporation

Uff. To była przyśpieszona historia powstania Toyoty i jak widzicie – Akio jest w prostej linii potomkiem człowieka, który stworzył legendę branży. Wychowany w ciąglym cieniu dziadka i ojca (Shoichiro Toyoda przewodził Toyocie w latach 1992-1999 oraz od 1994 do 1998 roku był przewodniczącym Japońskiej Federacji Biznesowej – Nippon Keidanren), Akio pielęgnował swoją miłość do samochodów sportowych. To najprawdopodobniej to dzięki jego rozmowie z dziadkiem i ojcem, Supra została odłączona od Celicy i utworzona jako osobna linia modelowa. Jednak to nie wystarczyło Toyodzie, który idąc w ślady swoich poprzedników został biznesmenem i to jednym z najlepszych. Chciał rozwijać swoją pasję, a pasją były rajdy i wyścigi samochodowe. Akio zorientował się, że występując pod swoim prawdziwym imieniem szybko mógłby ściągnąć kontrowersję nie tylko na firmę, ale przede wszystkim na rodzinę, a musicie wiedzieć, że jego hobby nie było dobrze przyjęte przez ojca, po tym jak występ Akio spowodował zalew krytyki na osobę najmłodszego z Toyodów, Akio został zmuszony występować pod pseudonimem. Wybrał słowo Morizo. Była to jego „peleryna niewidka”, która pozwoliła mu na rozwijanie swojej pasji, a jednocześnie odcięcie się od oficjalnego wizerunku w strukturze firmy.

Zobacz też: Ile kosztuje amatorskie ściganie? – wpisowe

Akio, w swojej drodze na szczyt korporacyjnej drabinki spotkał się pewnego razu z inną legendą Toytoy – Hiromu Naruse, który był naczelnym mechanikiem oraz kierowcą testowym od 1963 roku. Ta dwójka spotkała się kiedy to Akio kończył swoją prace jako viceprezydent amerykańskiego oddziału Toyoty. Był to też czas kiedy Morizo był już posiadaczem licencji najwyżej kategorii w Japonii. Spotkanie Naruse i Toyody nie było łatwe, bo Hiromu powiedział wprost, że

„Ludzie na szczycie tacy jak Ty, nie wiedzą jak jeździć, ale wsiadacie do samochodów i komentujecie jak się prowadzą! Kierowcy testowi stawiają wszystko jadąc na limicie, żeby tworzyć najlepsze samochody. Mówienie o tym bez wiedzy może być problemem.” Po czym dodał: „Jeżeli czujesz to samo, nawet jakby to było raz w miesiącu, będę Cię szkolił”.

Morizo w ten sposób miał okazję poszerzenie swoich umiejętności pod okiem legendy firmy. Toyoda miał wtedy 40 lat i jak wspomniałem wcześniej posiadał już doświadczenie w rajdach i wyścigach, ale ciągle było mu mało. Naruse był człowiekiem który oszlifował diament.

Toyota Motor Corporation

Upadek Toyoty

Pierwszy duży kryzys w Toyocie już za rządów Akio Toyody przyszedł w momencie kiedy auta japońskiego producenta zostały masowo wzywane do serwisów ze względu na problemy fabryczne – od problemu z poduszkami powietrznymi (choć tu ten sam problem miało wiele firm) przez blokowanie się pedału gazu lub problemy z hamulcami. Toyoda osobiście przeprosił za zaistniała sytuacje przed Komisją Kontroli Rządu Izby Reprezentantów w Kongresie USA. Jak podawały raporty przez około 10 lat na skutek błędów produkcyjnych zginęły 34 osoby. Akio przemawiał po angielsku, wyraził skruchę oraz obiecał wtedy poprawienie kontroli produkowanych samochodów nie tylko w USA, ale i na całym świecie.

Powiedział wtedy: „Żałuję, że doprowadziliśmy do problemów z bezpieczeństwem i bardzo mi przykro za wypadki, których doświadczyli kierowcy Toyoty.” Po czym dodał: „Moje nazwisko jest na każdym naszym samochodzie. Macie moje osobiste zobowiązanie, że Toyota będzie energicznie i bez ustanku pracować nad tym, aby odzyskać zaufanie naszych klientów”.

Po powrocie do Japonii, Toyota zorganizowała konferencję na której Akio Toyoda ponownie przeprosił za problemy jakie wynikły.

Getty Images

Renesans Toyoty

Akio dzięki swojej pasji, ale również bardzo wysokim umiejętnościom w biznesie doszedł do pozycji Prezesa Toyota Motor Corporation. Pozycja którą sobie wypracował otworzyła drogę nie tylko do rozwoju Gazoo Racing, ale to dzięki jego poczynaniom mieliśmy okazję zobaczyć swoisty renesans Toyoty jako brandu sportowego. Co prawda, wszystko zaczęło się od Lexusa, ale to właśnie Lexus LFA otworzył drogę do tego, żeby zarząd i przyszły prezes mogli wskrzesić legendę lat `90. LFA, budowany w całości w Japonii, wykorzystujący technologię z Formuły 1 (w której Toyota nie miała szczęścia, ale zbudowała bardzo dobry bolid) i wykorzystujący wiedzę inżynierów którzy pracowali w zespole Panasonic Toyota Racing stworzyli cud motoryzacyjny który do dzisiaj budzi emocje wśród fanów motoryzacji na całym świecie. Silnik V10 o pojemności 4.8 litra generował 560 koni mocy, a układ wydechowy stworzony przez tandem Toyota F1/Yamaha nadal jest jednym z najlepszych jakie świat słyszał. LFA oficjalnie zaprezentowany był jako pokaz możliwości inżynierów Toyoty oraz dizajnerów Lexusa. Jednak zanim do renesansu doszło był…

24H of Nurburgring – wspólny start Morizo i Cap`a

W 2007 roku, Akio wykorzystując już swoją pozycję viceprezydenta Toyoty, podjęta jest decyzja o tym, żeby wystartować w najtrudniejszym wyścigu wytrzymałościowym GT, czyli 24h of Nurburgring odbywającym się na legendarnym „Zielonym Piekle”, czyli niemieckim torze Nurburgring. Przy minimalnym budżecie i braku możliwości użycia nazwy „Works Toyota Racing”, duet Naruse/ Toyoda wymyślili nazwę „Team Gazoo”. Nazwa została zaakceptowana, samochodami wybranymi do jazdy była Toyota Altezza oraz BMW E90, które było już autem wycofanym z projektów wyścigowych, a na stronie Gazoo w 2007 roku mieliśmy okazję obserwować poczynania zespołu podczas wyścigu. Kierowcami którzy pojechali byli: „Morizo”, Masato Eto, Yasuo Hirata, Yoshinobu Katsumata. Rezerwą był „Cap”, czyli Hiromu Naruse. Team Gazoo ukończył wyścig na 110 miejscu w generalce.

Akio udowodnił wszystkim, że Toyota jeszcze nie straciła swojego pazura, a zarząd zobaczył, że w motorsporcie ponownie jest potencjał. Warto zaznaczyć, że mija dekada od czasu kiedy Toyota zmieniła świat motoryzacyjny wypuszczając model Prius, którego pierwsza generacja towarzyszy nam od 1997 roku.

 

Toyota Motor Corporation

Dzisiejszy Morizo

Obecnie Morizo dalej testuje samochody. Jego dzieckiem obecnie są trzy projekty – wodorowa Corolla startująca w serii Super Taikyu, gdzie Akio startuje jako kierowca. Drugim projektem jest wodorowa wersja GR Yarisa, która w 2022 roku ma wejść w fazę testów drogowych i pewnie zobaczymy Toyodę za kółkiem tej wersji i to niekoniecznie w przejeździe po asfalcie. Zespół Gazoo Racing powoli przygotowuje Yarisa WRC do sezonu 2022, a niedawno mogliśmy zobaczyć Morizo w wersji korporacyjnej na prezentacji przyszłości Toyoty i Lexusa.

Morizo, a raczej Akio Toyoda pokazał, że nie tylko jest Master Driverem za kierownicą, ale to dzięki jego podejściu Toyota, Lexus oraz Gazoo Racing rozwijają się, a kierowcy związani z japońskim producentem triumfują nie tylko na szutrze, ale i na asfalcie i w pustynnych warunkach.

Toyota Motor Corporation

Więcej o historii Gazoo Racing, sukcesach drużyny oraz ich projektach drogowych przeczytacie w drugiej części materiału.

Akio Toyoda vel Morizo – wyniki

Ze znalezieniem konkretnych danych o występach Akio Toyody lub Morizo jest dość ciężko. Najstarszy wpis w występach w seriach europejskich to 2007 rok, kiedy to Akio pojawia się w momencie, kiedy to już występuje w roli kierowcy w Gazoo Racing, ale postaram się podsumować te ostatnie parę lat.

Wyścigi wytrzymałościowe

2009 24 Hours of Nurburgring

Generalka: 87 / Samochód: Lexus LF #14 / Kierowcy: „Morizo”, Quiros, Konoshita, Iida

Generlka: 81 / Samochód: Lexus IS F #16 / Kierowcy: „Morizo”, Naruse, Takagi, Katsumata

2013 24 Hours of Nurburgring

Generalka: 37 / Samochód” Lexus LFA #79 / Kierowcy: Kageyama, Ishiura, Ooshima, „Morizo”

2014 ADAC Zurich 24 Hours of Nurburgring

Klasa SP8: Zwycięstwo / Generalka: 13 / Samochód: Lexus LFA #48 / Kierowcy: Kinoshita, Ishirua, Ooshima, „Morizo”

2016 ADAC Zurich 24 Hours of Nurburgring

Klasa SP3T: DNF / Genralka: DNF / Samochód: Lexus RC #188 / Kierowcy: Konoshita, Matsui, Gamou, „Morizo”

2019 ADAC TOTAL 24 Hours of Nurburgring

Klasa SP8T: 3 / Generalka: 40 / Samochód: Toyota GR Supra #90 / Kierowcy: Sasaki, Kleen, Daenens, „Morizo”

Rajdy

2018

Rajd Fujisan Susono

Samochód: Toyota GT86 #104 / Klasa E2: 5, TGR Rally Challenge: 14, Generalka: 14 / Załoga: „Morizo”, Katsumata Yoshinobu

Rally in Akitakata

Samochód: Toyota GT86 #104 / Klasa E2: 7, Generalka: 62 / Załoga: „Morizo”, Katsuma Yoshinobu

2019

TGR Rally Challenge in Fujisan Susono

Samochód: Toyota GT86 #104 / Klasa E2: 1, TGR Rally Challenge: 1, Generalka: 1 / Załoga: „Morizo”, Katsumata Yoshinobu

2020

TGR Rally Challenge in Toyota

Samochód: Toyota GT86 #104 / Klasa E2: 6, TGR Rally Challenge: 13, Generalka: 13 / Załoga: „Morizo”, Katsumata Yoshinobu

TGR Rally Challenge in Fujisan Susono

Samochód: Toyota GT86 #104 / Klasa E2: 4, TGR Rally Challenge: 8, Generalka: 8 / Załoga: „Morizo”, Katsumata Yoshinobu

2021

TGR Rally Challenge in Toyota

Samochód: Toyota GR Yaris #104 / Klasa E4: 4, TGR Rally Callenge: 4, Generlka: 4 / Załoga: „Morizo”, Katsuta Norihiko

TGR Rally Challenge in Fujisan Susono

Samochód: Toyota GR Yaris #104 / Klasa E4: 8, TGR Rally Callenge: 11, Generlka: 11 / Załoga: „Morizo”, Katsuta Norihiko

TGR Rally Challenge in Shibukawa Ikaho

Samochód: Toyota GR Yaris #104 / Klasa E4: 4, TGR Rally Callenge: 4, Generlka: 4 / Załoga: „Morizo”, Katsuta Norihiko

TGR Rally Challenge in Aki Takata

Samochód: Toyota GR Yaris #104 / Klasa E4: 1, TGR Rally Callenge: 1, Generlka: 7 / Załoga: „Morizo”, Katsuta Norihiko