Nowy fotoradar sprawi, że Paryż będzie coraz mniej przyjaznym miastem dla kierowców. Najpierw włodarze miasta wprowadzili ograniczenie prędkości do 10 km/h i pozamykali wiele ulic dla ruchu samochodowego, a teraz będą monitorować… hałas.
W stolicy Francji rozpoczęły się montaże pierwszych urządzeń, których zadaniem nie będzie pomiar prędkości, ale hałasu. Użytkownicy sportowych samochodów, które są zbyt głośne muszą się liczyć, że przyjdzie pod ich adres wezwanie z mandatem za przekroczenie dopuszczalnej liczby decybeli. Zajmie się tym nowy fotoradar.
Zastępca mera Paryża, David Belliard, poinformował media na Twitterze, że pierwsze urządzenie tego typu zostanie uruchomione w 20. dzielnicy. Dodał też, że zbyt duży hałas jest bardzo szkodliwy dla zdrowia i jakości życia. Celem jest „wyszenie” wszystkich zbyt głośnych pojazdów w Paryżu.
[Thread] Le premier radar sonore a été installé par @Bruitparif. Comme un radar de vitesse, il permet de mesurer les émissions sonores d'un véhicule et de prendre en photo la plaque d'immatriculation en cas de dépassement d'un certain seuil, pour une verbalisation automatique. pic.twitter.com/p2OhpxaU7D
— Dan Lert (@danlert) February 14, 2022
Zasada działania nowego urządzenia jest prosta. Jeśli samochód przejeżdżający obok urządzenia przekroczy określony próg natężenia hałasu, fotoradar zarejestruje wykroczenie fotografując tablicę rejestracyjną. Odpowiednie dane zostaną automatycznie przesłane do odpowiednich służb, które zajmą się egzekucją kary za wykroczenie.
Przeczytaj: Nowy taryfikator mandatów 2022 – padły już pierwsze rekordy
Dobra wiadomość jest taka, że urządzenie będzie przez najbliższe miesiące testowane. Zatwierdzenie do pełnego użytku nastąpi dopiero pod koniec bieżącego roku. Pierwsze mandaty będą wystawiane z początkiem 2023 roku. Wysokość mandatu związanego z generowaniem zbyt dużego hałasu wyniesie 135 euro.
Paryż nie jest pierwszym miastem, które stosuje takie rozwiązanie. Pod koniec stycznia podobne rozwiązanie zainstalowano w Nicei, Lyonie oraz regionie stołecznym Ile-de-France. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Europejską Agencję Środowiska, Paryż jest jednym z najgłośniejszych miast Europie. Regularni poziomu hałasu drogowego przekracza tam 55 decybeli.
Według rekomendacji WHO nadmierny hałas jest definiowany jako natężenie dźwięku powyżej 65 dB. Powyżej 75 dB dźwięk staje się szkodliwy dla zdrowia, a granicą bólu jest poziom 120 dB. WHO zaleca, aby w ciągu dnia natężenie hałasu nie przekraczało 65 dB, a w nocy 30 dB.