Mazda inwestuje w silnik rotacyjny – przywrócono zespół operacyjny

16
Fot. Mazda

Silnik rotacyjny wraca do łask, przynajmniej jeśli zapytać Mazdę. Japoński producent, który zasłynął chociażby z jedynego zwycięstwa w 24 godzinach Le Mans dla jednostki tego typu, po sześciu latach przywrócił zespół zajmujący się jego rozwojem.

Mazda Motor Corporation ogłosiła, że od 1 lutego w dywizji rozwoju napędów znów funkcjonuje grupa zajmująca się silnikiem rotacyjnym. Ostatni raz taki zespół funkcjonował prawie sześć lat temu. Do pracy nad zagadnieniem przystąpiło 36 inżynierów.

Celem Mazdy jest stworzenie wydajnej jednostki, która może służyć jako generator prądu w samochodach hybrydowych – takich jak Mazda MX-30 R-EV – czy nawet zapewnić alternatywę dla napędu elektrycznego w połączeniu z paliwami syntetycznymi i biopaliwami.

„W historii Mazdy, silnik rotacyjny symbolizuje naszego «ducha wyzwania». Jesteśmy głęboko wdzięczni wszystkim, którzy do tej pory go wspierali, i z przyjemnością ogłaszamy odrodzenie organizacji, która rozwija silnik rotacyjny, kochany przez klientów na całym świecie” – skomentował powrót grupy rozwojowej dyrektor techniczny Mazdy Ichiro Hirose.

„Przez ostatnie sześć lat inżynierowie grupy byli częścią organizacji rozwoju silników, gdzie angażowali się w rozwój funkcji nowoczesnych silników spalinowych oraz w dążenie do maksymalnego zwiększenia wydajności. Ci inżynierowie poszerzyli swoją perspektywę poza granice systemów silnikowych i nauczyli się opanować rozwój oparty na modelu, który jest jednym z mocnych stron inżynierii Mazdy. Tym razem 36 inżynierów zgromadzi się w jednej grupie, aby dokonać przełomu w badaniach i rozwoju silnika rotacyjnego. W erze elektryfikacji i w społeczeństwie neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla obiecujemy, że będziemy nadal dostarczać atrakcyjne samochody, które ekscytują klientów naszym «duchem wyzwania»”.

Historia Mazdy związana z silnikami rotacyjnymi sięga 1967 roku, gdy na rynek wypuszczono model Cosmo Sport. Po zakończeniu produkcji Mazdy RX-8 w 2012 roku firma porzuciła ten typ jednostki napędowych na kolejne 11 lat, lecz w 2023 roku powróciła do jego produkcji, we wspomnianym modelu MX-30 R-EV.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.