Mazda MX-5 – czy to dobra inwestycja?

4087
Mazda MX-5 Miata

Mazda MX-5 NA to japoński roadster, który kupiony kilka lat temu był zdecydowanie dobrą inwestycją! Mimo skromnego 1.6, seryjne egzemplarze osiągają dziś ceny w okolicach 20-30 tys. PLN.

Mazda MX-5 to jeden z niewielu modeli samochodów „zabawek”, który od lat 90-tych utrzymał swoją tożsamość i przede wszystkim pozostał na rynku. Na rynku był i jest Golf, był i jest Opel Astra, był i jest Ford Transit… Nie o takie modele nam jednak chodzi. Był ale nie ma już Nissana 200SX, Forda Probe, Opla Calibry, Volkswagena Corrado, czy dziś już Subaru Impreza STI i Mitsubishi Evo. To wszystko kompletnie inne auta, z różnymi napędami, inną charakterystyką silnika, ale… Każde z nich jest wyjątkowe na swój sposób i dziś wartość tych modeli nie spada, a wręcz zaczyna rosnąć. A Mazda MX-5? Możesz iść do salonu i kupić sobie nowy egzemplarz, który nadal jest lekką tylnonapędówką, o bardzo zbliżonych do pierwszych egzemplarzy proporcjach. Ma „wolnossaka”, manual i jeśli zechcesz to będzie czerwona! Tak jak MX-5 NA Twojego sąsiada na początku lat 90-tych, gdy pozostali sąsiedzi odpalali na popych… Inne klasyki.;)

Mazda MX-5 – początek lat ’90

MX-5 NA, nazywana też potocznie „Miatą”, chociaż Miata to nazwa występująca na rynku amerykańskim. Dla Japończyków był to natomiast Eunos Roadster, mniejsza jednak o nazewnictwo, na każdym rynku „vibe” tego auta był podobny, czy małe, rozkosznie otwierające przednie światła RWD! Na rynek weszło w roku 1989, początkowo z silnikiem 1.6, w późniejszym czasie 1.8 i różnymi wariantami napędu. Podstawa to oczywiście skrzynia manualna, ale rarytasem są dziś wersje z przekładnią automatyczną. Dyferencjał domyślnie był bez szpery, lecz trafiały się też dyfry z Torsenem, który dziś gdy tylko wypłynie na mazdowej giełdzie, to znika w oka mgnieniu. NA z przeróżnymi edycjami specjalnymi funkcjonowała w sprzedaży do 1998 roku, gdy to zastąpiła ją Mazda MX-5 NB. Najbardziej charakterystyczną zmianą był brak otwieranych przednich świateł. Dlaczego ten model wspominamy? Dlatego, że jeszcze 5-6 lat temu MX-5 NA spokojnie można było kupić za cenę poniżej 10 tys. zł. Na rynku rotowało zdecydowanie więcej egzemplarzy niż dziś, a nawet te po 5 tys. zł reprezentowały sobą dużo więcej niż tylko kompletność i dokumenty pozwalające przerejestrować wóz. Wertując dziś portale ogłoszeniowe trafiamy na raptem kilka ogłoszeń, zaczynających się od 24 999 zł.

MX-5 NA 29.05.2023
Mazda MX-5 NA na portalu otomoto, stan z dnia 29.05.2023

 

Masz MX-5 NA? Może warto schować ją pod koc.

Mowa o egzemplarzach względnie seryjnych, określanych przez właścicieli jako bardzo dobry stan. Samochody, których stan deklarowany jest jako kolekcjonerski bywają dziś wystawiane nawet za okolice 40 tys. zł. Wspomniana wcześniej generacja NB, bez problemu osiągalna jest poniżej 20 tys. zł, tzw „gruzy” czy to NA czy NB pojawiają się w cenie oscylującej w okolicach 10 tys. zł. jednak reprezentują sobą różną jakość, mimo to przy tak niskiej na dzisiejsze realia cenie nikt nie drąży i znikają szybko.

Zobacz również: Miata challenge na rallyandrace.pl

Czy to chwilowa „panika” na rynku? Naszym zdaniem nie, wszystko co stare i japońskie zyskuje dziś na wartości. MX-5 to tylko przykład dobrej inwestycji. Toyota Supra, Nissan R32, R33, R34, czy Mazda RX-7 również pozwoliły pomnożyć gotówką, jeśli kupiliśmy je kilka lat temu.