Mistrz Euro RX1 żegna się z autem spalinowym!

549
fot. fia.com

Elektryczny rallycross zaczyna się materializować. Drugi promotor WRX zgodnie z wizją FIA też stawia na auta elektryczne. Andreas Bakkerud, Mistrz Euro RX1 w kolejnym sezonie przesiądzie się do auta na prąd i wystartuje w World RX w nowej klasie RX1e.

Litewski zespół ESmotorsport, który razem z Andreasem Bakkerudem zdobył tytuł mistrzowski w Euro RX1, dołączy do stawki FIA World Rallycross Championship w 2022 roku. Na czele litewskiego teamu stanie Robertas Maneikis. ESmotorsport został założony przez byłego zawodnika Ernestasa Staponkusa, który rywalizował z najlepszymi zawodnikami w kategorii Super1600 Euro RX i w 2014 roku zdobył podium w Niemczech. Dwa lata później odłożył kask, aby skupić się na stworzeniu zespołu, który teraz nosi jego inicjały. W 2021 roku zespół poprowadził Bakkeruda i Jānisa Baumanisa w Euro RX1.

fot. fia.com

ESmotorsport dołącza do Kristoffersson Motorsport (KMS) i all-inkl.com Muennich Motorsport, potwierdzając swoje plany na Mistrzostwa Świata 2022. Zarezerwowano już czternaście jednostek od pionierskiej austriackiej firmy Kreisel Electric, która stworzyła najnowocześniejszy samochód RX1e. Firma ta, w przyszłym roku zelektryzuje World RX. Moc jaką generować będą akumulatory to 500 kW, czyli 680 KM, a moment obrotowy to aż  880 Nm!

„Po długich wewnętrznych dyskusjach z radością potwierdzamy, że ESmotorsport wejdzie do World RX w 2022 roku. Jeszcze kilka lat temu wydawało się nie do pomyślenia, że ​​dokonamy tego rodzaju ewolucji w rallycrossie, ale oto jesteśmy, z lepszą przyszłością tuż za rogiem i cieszymy się, że możemy być małą częścią tego wielkiego przejścia. Wyniki, które udało nam się osiągnąć w Euro RX1 w tym sezonie rozpaliły nowy ogień, abyśmy mogli walczyć wśród najbardziej utalentowanych i doświadczonych zawodników na świecie w przyszłym roku. I chociaż nie będzie to z pewnością łatwe, jesteśmy bardziej niż gotowi na to wyzwanie. Wierzymy, że nowy promotor wraz z FIA, Kreisel i innymi zespołami wykonują fantastyczną robotę, szukając sposobów na wprowadzenie ulepszeń do 2022 r., a Ernestas [Staponkus] jest zachwycony decyzją o uczynieniu mistrzostw bardziej zrównoważonymi – nie wspominając niesamowite nowe bestie RX1e. Szczęki na pewno opadną, gdy ludzie zobaczą te samochody na torze…” – mówi Robertas Maneikis, megager teamu ESmotorsport

Jest to drugi etap po klasie RX2e, która już od dwóch lat towarzyszy Mistrzostwom Świata. Jednak ze względu na mało znane nazwiska i brak zaangażowania dużych firm nie cieszyła się dużym zainteresowaniem kibiców i mediów. Ma się to zmienić po zaangażowaniu czołowych kierowców i ich zespołów.

„Wspaniale jest witać ESmotorsport z powrotem w World RX. Odkąd zespół po raz pierwszy wszedł do mistrzostw, wykazał się pierwszorzędnym zaangażowaniem i profesjonalizmem, a jego sukces z Andreasem Bakkerudem i Jānisem Baumanisem w tegorocznych Euro RX1 – w starciu z niezwykle trudnym polem – dowodzi, że posiada wszystkie niezbędne cechy i referencje, aby błyszczeć na najwyższym poziomie. Ernestas [Staponkus] od dawna jest wiodącym orędownikiem technologii elektrycznej i większego zrównoważonego rozwoju – co jest całkowicie zgodne z naszymi podstawowymi wartościami jako promotora Mistrzostw Świata. Fantastycznie jest mieć swój zespół na starcie, który szybko zapowiada się na spektakularny sezon rallycrossu w 2022 roku. ” – mówi Arne Dirks, dyrektor wykonawczy Rallycross Promoter GmbH.

Równolegle do klasy elektrycznej będą startować klasyczne SuperCary. Ale widząc politykę FIA oraz promotora główny nacisk będzie prowadzony na RX1e. Rallycross to poligon doświadczalny ze względu na krótkie dystanse sportowych kilometrów oraz łatwy dostęp do stacji ładujących w Parku Maszyn, który zawsze jest obok toru. Dlatego w WRX nie ma zaplanowanych aut typu hybryda, a od razu auta w pełni elektryczne.

Temat też przybliżaliśmy tutaj na naszej stronie.

Póki co, w naszym Polskim rallycrossie nie zanosi się na elektryfikację. W nadchodzącym sezonie zobaczymy auta napędzane benzyną, tak jak to było do tej poru i tak jak w ostatniej finałowej rundzie o której możecie przeczytać tutaj.