Mroźne wyzwanie Huberta Ptaszka

Po pierwszym starcie w cyklu WRC 2 2016 za kierownicą Skody Fabii R5, Hubert Ptaszek nie zwalnia tempa i już przygotowuje się do drugiej rundy w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata – wymagającego i niezwykle specyficznego Rajdu Szwecji. W walce o miano najlepszego kierowcy WRC 2 zmierzy się aż 19 załóg.

image002

·        Rajd Szwecji – 21 odcinków specjalnych o łącznej długości ponad 330 kilometrów

·        1. miejsce Huberta Ptaszka w klasie RC4 w sezonie 2014

·        Jedyny start w kalendarzu WRC na oponach wyposażonych w długie kolce

·        Park serwisowy po wielu latach obecności w Hagfors wraca do Karlstad

·        Ponad ¼ odcinków specjalnych jest nowa w porównaniu z sezonem 2015

·        Maciej Szczepaniak nowym pilotem Huberta Ptaszka

 image004

Do zespołu THE PTOCK dołączy niezwykle doświadczony, znany ze startów u boku Roberta Kubicy – Maciek Szczepaniak, dla którego będzie to siódmy występ na skandynawskich oesach, gdzie zadebiutował w 2000 roku u boku Tomka Kuchara. Pilot mający na swoim koncie 93 starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata będzie partnerem Huberta Ptaszka podczas dwóch kolejnych rajdów – Szwecji i Meksyku.

Ptaszek_1

Rajd Szwecji jest jedyną zimową rundą w kalendarzu WRC, dlatego odpowiednie przygotowanie i właściwie przeprowadzony program testów mogą okazać się kluczowe w uzyskaniu dobrego rezultatu. 23-letni kierowca z Torunia ma na swoim koncie jeden start w Skandynawii, kiedy to w sezonie 2014 za kierownicą Forda Fiesty R2 udało mu się dojechać do mety z najlepszym rezultatem w klasie RC4.

Ptaszek_2

Początek rywalizacji na odległej północy zaplanowany jest na czwartek 11 lutego, kiedy to zawodnicy przystąpią do tradycyjnego superoesu w Karlstad, tylko po to by w piątek rano przenieść się na norweską pętlę w okolicach Kirenaer. Sobota będzie składać się z klasycznych odcinków specjalnych w okolicy Hagfors, a na kończącą rajd niedzielę organizatorzy zaplanowali cztery próby, w tym Power Stage zlokalizowany w Varmullsasen.

Ptaszek_3

Hubert Ptaszek i Maciek Szczepaniak rozpoczynają jednak swoją przygodę z Rajdem Szwecji niemal tydzień przed startem pierwszego odcinka specjalnego. Już w sobotę 6 lutego ekipa THE PTOCK Team wyrusza na testy w okolicach Kall (ok. 600 km na północ od Karlstad). Młody kierowca z Torunia będzie przygotowywał się do swojego trzeciego startu za kierownicą Skody Fabii R5 pod kątem ogumienia, które tylko w Szwecji wyposażone jest w specjalne kolce. Każda opona, zdecydowanie węższa niż w jakimkolwiek innym rajdzie, wyposażona jest w około 380 kolców o długości 20 mm. Co ciekawe każdy zawodnik startujący w Szwecji musi także obligatoryjnie zabrać ze sobą łopatę, w razie gdyby jego auto utknęło w okalającej trasę zaspie.

 Ptaszek_4

Hubert Ptaszek: – Dla nas Rajd Szwecji rozpocznie się już wnajbliższą sobotę, kiedy wyjedziemy na testy do Kall. Szwecja powinna być łatwiejszym startem niż Monte Carlo, choć warunki atmosferyczne, jakie tam zastaniemy są jedną wielką niewiadomą. W 2014 roku podczas mojego startu w tym rajdzie praktycznie na całej trasie leżał szuter. W stosunku do ubiegłorocznego rajdu pojawiło się ponad 25% nowych tras, jednak nasze doświadczenie sprzed dwóch lat nie będzie raczej pomocne. Rozpoczynam też współpracę z Maćkiem Szczepaniakiem i mam ogromną nadzieję, że uda mi się skorzystać z ogromnej wiedzy, jaką posiada. U jednych to działa, u innych nie, ja pozostaję optymistą i wierzę, że u nas wszystko zaskoczy tak, jak powinno. Nie nastawiamy się na żaden konkretny wynik, chcę jechać swoim równym tempem i nabijać kolejne cenne kilometry. Cieszę się, że lista zgłoszeń WRC 2 na ten rajd jest tak bogata. Na pewno nie będzie łatwo, ale rywalizacja z liczną grupą konkurentów zawsze jest czymś pożądanym.

Ptaszek_5

Maciek Szczepaniak:  Dostałem propozycję wspólnego startu z Hubertem w Szwecji oraz Meksyku i postanowiłem wspomócswoim doświadczeniem tego młodego kierowcę. W obu najbliższych rundach mistrzostw świata nie weźmie udział Robert Kubica, a ja nie chciałem siedzieć bezczynnie w domu, więc zdecydowałem się na te występy. Będzie to dla mnie siódmy start w Szwecji, więc myślę że mogę pomóc Hubertowi w trudnej i wymagającej rywalizacji na zaśnieżonych trasach w okolicach Hagfors. Będzie to dla mnie debiut w WRC 2 i powrót do Skody po sześciu latach przerwy. Zapraszam wszystkich kibiców do śledzenia naszego występu! Jestem przekonany, że będzie on obfitował w niemniejsze emocje niż te dostarczane przez Roberta w ostatnich dwóch sezonach.

 

Klasyfikacja WRC 2 po Rajdzie Monte Carlo

 

Poz. Kierowca

1

Elfyn Evans

25

2

Armin Kremer

18

3

Quentin Gilbert

15

4

Quentin Giordano

12

5

Yoann Bonato

10

6

Jose Miranda

8

7

Hubert Ptaszek

6

8

Lambros Athanassoulas

4

9

Simone Tempestini

2

10

Alain Foulon

1

 

Harmonogram 62. Rajdu Szwecji

 

Czwartek, 11 lutego
OS 1       Super Special Karlstad 1                       1,9   km   20:08

 

Piątek, 12 lutego

OS 2       Torsby 1                                              16,48 km 08:51

OS 3       Rojden 1                                              18,47 km 09:53

OS 4       Svullrya 1                                             24,23 km 10:53

OS 5       Kirkenaer 1                                           7,07   km 11:52

OS 6       Kirkenaer 2                                           7,07   km 13:59

OS 7       Svullrya 2                                             24,23 km 14:48

OS 8       Rojden 2                                              18,47 km 15:43

OS 9       Torsby 2                                              16,48 km 16:58

 

Sobota, 13 lutego

OS 10      Fredriksberg 1                                      18,19 km 07:51

OS 11      Rammen 1                                           22,76 km 08:59

OS 12      Vargasen 1                                           24,70 km 10:08

OS 13      Fredriksberg 2                                      18,19 km 13:04

OS 14      Rammen 2                                           22,76 km 14:12

OS 15      Hagfors Sprint                                       1,87   km 14:53

OS 16      Vargasen 2                                           24,70 km 15:40

OS 17 Super Special Karlstad 2                            1,90   km 18:11

 

Niedziela, 14 lutego

OS 18      Lesjofors 1                                           15,00 km 07:52

OS 19      Varmullsasen 1                                     15,87 km 09:04

OS 20      Lesjofors 2                                           15,00 km 10:07

OS 21 Varmullsasen 2 (Power Stage)                    15,87 km 12:08

Ptaszek_6

 

Ciekawostki Rajdu Szwecji

 

·        Pierwsza edycja rajdu odbyła się w 1950 roku – wówczas impreza była rozgrywana latem i nosiła nazwę „Rajd Zachodzącego Słońca”

 

·        Rajd Szwecji został włączony do Rajdowych Mistrzostw Świata już w pierwszym sezonie ich istnienia (1973 rok)

 

·        Do 2004 roku w imprezie triumfowali wyłącznie kierowcy z krajów Nordyckich. Pierwszym zawodnikiem „z kontynentu”, który wygrał w Szwecji był Sebastien Loeb

 

·        Wyczyn Loeba powtórzył w sezonach 2013 i 2015 jego imiennik, Sebastien Ogier

 

·        Po 5 zwycięstw w imprezie mają Stig Blomqvist i Marcus Gronholm

 

·        Rekord skoku na słynnej hopie Colin’s Crest (odcinek Vargasen) należy do Thierry’ego Neuville’a, który przed rokiem poszybował na odległość 44 metrów.

inf.pras.