Niehybrydowe auta Rally1 będą startować w WRC

240
Fot. Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Nowy regulamin na sezon 2024 Rajdowych Mistrzostw Świata WRC będzie dopuszczać do rywalizacji samochody Rally1 pozbawione układu hybrydowego.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA opublikowała zmiany w regulaminie sportowym na przyszły sezon, które obejmują zmiany w sposobie przyznawania punktów. Ponadto, do startu dopuszczono uproszczone auta Rally1.

Nowe przepisy mają ułatwić sprzedaż samochodów czołowej klasy zespołom klienckim, nie tylko poprzez zmniejszenie kosztów zakupu, ale również znaczne zmniejszenie poziomu trudności ich obsługi. Tego typu samochody nie będą mogły zdobywać punktów do klasyfikacji producentów.

Niehybrydowe samochody Rally1 będą identyczne wobec swoich fabrycznych odpowiedników, za wyjątkiem układu hybrydowego – zostanie on zastąpiony atrapą o jednakowej wadze i wymiarach lub balastem umieszczonym w oryginalnej obudowie. Pomimo usunięcia układu, samochody nadal będą musiały spełniać wszystkie wymogi przepisów Rally1, w tym dotyczących minimalnej wagi i rozłożenia masy.

Poza zastąpieniem działającego układu atrapą, przepisy dopuszczają usunięcie elementów samochodu, które stają się zbędne, jak układ chłodzenia akumulatora i modułu odzyskiwania energii kinetycznej czy wał łączący układ hybrydowy z tylnym dyferencjałem. Będzie to jednak związane z dodatkowym balastem o masie 10 kilogramów.

Samochody pozbawione układu hybrydowego będzie można wizualnie odróżnić. Regulamin dopuszcza bowiem usunięcie wszelkich wlotów powietrza służących jego chłodzeniu i wykorzystanie w ich miejscu paneli karoserii o gładkiej powierzchni.

Ograniczenia w autach hybrydowych

W przyszłorocznym regulaminie znajdziemy także zapis mający zredukować koszty uczestnictwa hybrydowych samochodów Rally1 w mistrzostwach świata. W 2024 roku każdy samochód może wykorzystać tylko trzy nowe układy hybrydowe. Liczba odnowionych układów, w których przynajmniej jeden z głównych komponentów (falownik, moduł odzyskiwania energii lub akumulator) pozostanie niezmieniony, będzie nieograniczona.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.