Lando Norris wykręcił najlepszy czas okrążenia w FP1 przed Grand Prix Hiszpanii. Brytyjczyk był szybszy od Maxa Verstappena i Carlosa Sainza Jr, który swoje kółko przejechał na twardszym zestawie opon.
Warunki w Barcelonie podczas FP1 był wręcz znakomite. Temperatura powietrza wynosiła 27 stopni Celsjusza, natomiast piękne barcelońskie słońce nagrzało asfalt do 46. kresek. Lepszej zachęty do jazd po torze Barcelona-Catalunya kierowcy nie mogli sobie wymarzyć i tuż po zgaszeniu światła na końcu alei serwisowej stawka wyjechała na tor, korzystając z twardych i pośrednich opon Pirelli oznaczonych symbolami C1 i C2.
Szczególnie zespoły Ferrari, Red Bull i VCARB miały zaplanowany intensywny program ze względu na nowe pakiety poprawek. Pierwsza sesja testowa to również kolejny sprawdzian za kierownicą Olivera Bearmana, który drugi raz w tym sezonie zasiadł za kierownicą Hassa, zastępując tym samym w FP1 Nico Hülkenberga.
Już na początku problemy z tylnym skrzydłem miał Yuki Tsunoda. W samochodzie Japończyka po aktywacji systemu DRS górny płat w nienaturalny sposób rezonował z nadmierną częstotliwością, co nie wpłynęło jednak na jego aktywność na torze.
Większe kłopoty przez radio zgłaszał za to jeden z ulubieńców publiczności Carlos Sainz Jr. Hiszpan poinformował swoją stroną garażu o braku mocy w samochodzie. Po instrukcjach swojego inżyniera i przestawieniu trybu pracy jednostki napędowej kierowca Ferrari odzyskał wigor i kontynuował program testowy na tyle dobrze, że znalazł się na drugim miejscu w tabeli z czasami. Liderem na ten moment był George Russell z czasem 1:15.868, a Sainz tracił do niego jedynie 0,031 sekundy.
Tempo zaczął podkręcać Max Verstappen. Kierowca Red Bulla na mieszance C1 przejechał rundę katalońskiego obiektu z 1:15.424.
Moment w zakręcie nr 12 miał Charles Leclerc, który na wyjściu stracił kontrolę na tyłem samochodu, który zahaczył o żwirową pułapkę. Monakijczyk ledwo opanował swoją maszynę, po czym zakomunikował, że auto prowadzi się tragicznie.
"The car is horrendous for now" 📻
Leclerc has a little moment at T13 as the Ferrari's rear end kicks out 👀#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/oml7T0ZKdR
— Formula 1 (@F1) June 21, 2024
Podobny problem w tym samym miejscu co Leclerc miał Lando Norris, jednak zawodnik McLarena w bardziej spokojny sposób poinformował, że w tym miejscu jest mało przyczepności.
W połowie sesji na pośrednią mieszankę przesiadł się Russell. Brytyjczyk zdecydowanie poprawił czas lidera, notując 1:14.753, ale jeszcze szybciej pojechał Sainz, który uzyskał czas o 0,181 sekundy lepszy. Odpowiedzi na tempo Ferrari nie znalazł Sergio Pérez, mimo że korzystał z opon miękkich. Tego samego nie uczynił Lewis Hamilton, choć Brytyjczyk w drugim sektorze popełnił błąd, który kosztował go potencjalnie najlepsze okrążenie.
Sainza na prowadzeniu w tabeli zmienił za to Verstappen, który podobnie jak Pérez korzystał z miękkich opon C3. Trzykrotny mistrz świata F1 zanotował wynik 1:14.252, co było wynikiem o ponad 0,3 sekundy lepszym od Madrytczyka.
Jeszcze lepsze wrażenie na miękkich Pirelli sprawiał Norris. Zwycięzca GP Miami o 0,024 sekundy poprawił osiągnięcie swojego kolegi z Red Bulla i to on znalazł się na szczycie tabeli.
Nieco wagi ze swojego samochodu zrzucił Fernando Alonso. Hiszpan po przejeździe krawężnika w zakręcie nr 9 stracił część włókna węglowego w okolicach podłogi i ten element wywołał chwilową czerwoną flagę ze względu na to, że znajdował się tuż obok linii wyścigowej.
Red flags are out! 🔴
Alonso's Aston Martin has shed some bodywork over the kerbs at T9, which needs retrieving.#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/GTPRYruKb1
— Formula 1 (@F1) June 21, 2024
Kolejny moment napotkał Leclerc, który w trzecim sektorze napotkał na swojej drodze wolno jadącego Lance’a Strolla. Monakijczyk w ironiczny sposób skomentował „wyczyn” Kanadyjczyka, uważając, że zawsze w takim momentach pojawia się zawodnik z numerem 18. Pierwsza sesja treningowa na torze w Barcelonie zdecydowanie nie była najlepszą w tym roku dla lidera Ferrari, który poinformował o dziwnym zachowaniu sprzęgła.
W ostatnich minutach kierowcy wyraźnie odpuścili walkę o najlepsze czasy, sprawdzając różne ustawienia i tryby, tym samym w tabeli wyników nie zaszły istotne zmiany.
Wyniki FP1 przed Grand Prix Hiszpanii:
Neck and neck between Lando and Max 🤏
Here's the full classification from FP1 📋#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/Z17tSGZ19N
— Formula 1 (@F1) June 21, 2024