Nowe przepisy dla samochodów rajdowych. Co będzie sprawdzane na stacji kontroli?

Fot. Łukasz Kos

Zmiany w prawie dotyczące legalizacji samochodów rajdowych w Polsce od samego początku wywołują kontrowersje. W miniony weekend wszedł w życie kolejny ich element, czyli rozporządzenie w sprawie badań technicznych.

W dzienniku ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury, a to oznacza, że od 27 września obowiązują już jego zapisy. Możliwe jest już zatem przeprowadzenie badania technicznego na nowych zasadach, a także zostały udostępnione wzory potrzebnych do tego dokumentów.

Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, badanie co do zgodności samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych z warunkami technicznymi na stacji kontroli pojazdów będzie sprowadzać się do weryfikacji ważności książki samochodu sportowego i wprowadzonych w niej danych, a także kontroli świateł i instalacji elektrycznej, układu hamulcowego, kierowniczego, podwozia i zawieszenia. Być może najciekawszym punktem jest sprawdzenie wymiarów miejsca na tablicę rejestracyjną.

Zobacz też: Terminy Sezonowego Badania Kontrolnego PZM 2024

Fot. Łukasz Kos

Zakres badań technicznych:

  1. Weryfikacja dokumentów: pierwszym etapem jest sprawdzenie ważności książki samochodu sportowego oraz zgodności danych zawartych w tej książce z rzeczywistym stanem pojazdu. Diagnosta ma obowiązek sprawdzenia numeru VIN lub numeru nadwozia, podwozia czy ramy pojazdu.
  2. Światła i instalacja elektryczna: sprawdzana jest poprawność działania oświetlenia, w tym możliwość regulacji kierunku strumienia świetlnego oraz symetrię umieszczenia świateł. Ważne jest także, aby światła mijania dawały wyraźną granicę światła i cienia, a instalacja elektryczna była prawidłowo połączona.
  3. Układ hamulcowy: układ hamulcowy podlega szczegółowej inspekcji pod kątem ewentualnych uszkodzeń, wycieków oraz nadmiernego zużycia. Kluczowym wskaźnikiem jest skuteczność hamowania – dla hamulca roboczego musi wynosić minimum 58%, dla awaryjnego minimum 29%, a dla postojowego minimum 16%.
  4. Podwozie i układ kierowniczy: badane są pod kątem wycieków, uszkodzeń oraz nadmiernych luzów. Jednym ze sprawdzanych elementów jest zbiornik paliwa.
  5. Zawieszenie i układ kierowniczy: badane są nadmierne luzy i uszkodzenia elementów.
  6. Miejsce konstrukcyjnie przeznaczone do umieszczenia tablicy rejestracyjnej: weryfikacja zgodności danych z KSS wymaga też sprawdzenia czy pojazd posiada zmniejszone wymiary miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, a także czy wymiar tablicy rejestracyjnej jest zgodny z wymiarem miejsca konstrukcyjnego przeznaczonego do jej montażu.

W przypadku stwierdzenia niezgodności lub usterki, wyniki badań mogą być negatywne, a pojazd nie zostanie dopuszczony do startu. Każde badanie musi być również udokumentowane zaświadczeniem, którego wzory określone są w rozporządzeniu.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.