Zmiany w prawie dotyczące legalizacji samochodów rajdowych w Polsce od samego początku wywołują kontrowersje. W miniony weekend wszedł w życie kolejny ich element, czyli rozporządzenie w sprawie badań technicznych.
W dzienniku ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury, a to oznacza, że od 27 września obowiązują już jego zapisy. Możliwe jest już zatem przeprowadzenie badania technicznego na nowych zasadach, a także zostały udostępnione wzory potrzebnych do tego dokumentów.
Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, badanie co do zgodności samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych z warunkami technicznymi na stacji kontroli pojazdów będzie sprowadzać się do weryfikacji ważności książki samochodu sportowego i wprowadzonych w niej danych, a także kontroli świateł i instalacji elektrycznej, układu hamulcowego, kierowniczego, podwozia i zawieszenia. Być może najciekawszym punktem jest sprawdzenie wymiarów miejsca na tablicę rejestracyjną.
Zobacz też: Terminy Sezonowego Badania Kontrolnego PZM 2024
Zakres badań technicznych:
- Weryfikacja dokumentów: pierwszym etapem jest sprawdzenie ważności książki samochodu sportowego oraz zgodności danych zawartych w tej książce z rzeczywistym stanem pojazdu. Diagnosta ma obowiązek sprawdzenia numeru VIN lub numeru nadwozia, podwozia czy ramy pojazdu.
- Światła i instalacja elektryczna: sprawdzana jest poprawność działania oświetlenia, w tym możliwość regulacji kierunku strumienia świetlnego oraz symetrię umieszczenia świateł. Ważne jest także, aby światła mijania dawały wyraźną granicę światła i cienia, a instalacja elektryczna była prawidłowo połączona.
- Układ hamulcowy: układ hamulcowy podlega szczegółowej inspekcji pod kątem ewentualnych uszkodzeń, wycieków oraz nadmiernego zużycia. Kluczowym wskaźnikiem jest skuteczność hamowania – dla hamulca roboczego musi wynosić minimum 58%, dla awaryjnego minimum 29%, a dla postojowego minimum 16%.
- Podwozie i układ kierowniczy: badane są pod kątem wycieków, uszkodzeń oraz nadmiernych luzów. Jednym ze sprawdzanych elementów jest zbiornik paliwa.
- Zawieszenie i układ kierowniczy: badane są nadmierne luzy i uszkodzenia elementów.
- Miejsce konstrukcyjnie przeznaczone do umieszczenia tablicy rejestracyjnej: weryfikacja zgodności danych z KSS wymaga też sprawdzenia czy pojazd posiada zmniejszone wymiary miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, a także czy wymiar tablicy rejestracyjnej jest zgodny z wymiarem miejsca konstrukcyjnego przeznaczonego do jej montażu.
W przypadku stwierdzenia niezgodności lub usterki, wyniki badań mogą być negatywne, a pojazd nie zostanie dopuszczony do startu. Każde badanie musi być również udokumentowane zaświadczeniem, którego wzory określone są w rozporządzeniu.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.