wtorek, 26 stycznia, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona główna Rajdy Oficjalna premiera wyjątkowego auto rajdowego sterowanego 2 joystick’ami ze stajni Avalon Extreme

Oficjalna premiera wyjątkowego auto rajdowego sterowanego 2 joystick’ami ze stajni Avalon Extreme

Wyjątkowy moment premiery jedynego na świecie auta WRC adaptowanego na potrzeby kierowcy wyścigowego sparaliżowanego w 95%, za nami. Oficjalny launch HOOLIGANA, bo tak swój nowy samochód nazwał Sebastian Luty, odbył się podczas Warsaw Motor Show 2019 w podwarszawskim Nadarzynie w ostatni weekend października. Wydarzenie, które poruszyło świat motorsportu, to dzieło Avalon Extreme, jedynego w Polsce projektu popularyzującego sporty ekstremalne, w tym motorsport, wśród osób z niepełnosprawnościami.

Avalon Extreme Team

HOOLIGAN na torze

W niedzielę 27 października na scenie głównej targów Warsaw Motor Show odbyła się oficjalna premiera nowego auta ze stajni Avalon Extreme. To jedyne auto rajdowe tej klasy przystosowane do potrzeb osoby z niepełnosprawnością, które było można podziwiać podczas jednych z największych targów samochodowych i imprez motoryzacyjnych w Europie. HOOLIGAN, bo taką ksywkę nadał samochodowi właściciel, to Hyundai i20 WRC Proto. Silnik generujący moc 500 KM, napędy zeszperowane PPG, sekwencyjna skrzynia biegów KAPS.

Załoga złożona z mechaników, elektroników i programistów zbudowała i przeprowadziła adaptację auta kategorii WRC Proto. Joysticki zamiast kierownicy i pedałów podłączone do komputera, unikatowy system mechanizmu automatycznego wyczynowego sprzęgła oraz hydraulicznego sterowania skrzynią sekwencyjną obsługiwaną łopatkami. Ze względu na ryzyko tak zwanego przebicia biegu i przekręcenia silnika, musiało powstać oprogramowanie, które spowoduje, że kierowca nie będzie mógł w podbramkowych sytuacjach, przez przypadek zmienić biegu – wszystko przystosowane do specjalnych potrzeb kierowcy, jakim jest Sebastian Luty. To bardzo duże wyzwanie przede wszystkim dla informatyków zaangażowanych w ostatni, przedtestowy etap prac.

HOOLIGAN jest o pół tony lżejszy od Bestii (poprzedniego samochodu rajdowca). 1190 kg z innym rozłożeniem masy (na środek, nie na przód, jak to miało miejsce w Mitsubishi) i komponenty stricte wyczynowe to dosłowna petarda na torze.

Zbudowanie auta kategorii WRC Proto z przystosowaniem do potrzeb osoby z jakąkolwiek niepełnosprawnością to skomplikowany proces. Ze względu na niestandardowe wymagania dla takiego auta rajdowego, praca nad nim trwała ponad rok. 9 miesięcy budowania, po czym kolejne 3 miesiące to etap testów – jazda, powrót do warsztatu, poprawki i kolejne testy – mówi Sebastian Luty, ambasador Avalon EXTREME Racing.

Sport jest jeden

Fundator i założyciel Fundacji Avalon, w ramach której realizowane są działania Avalon EXTREME, Sebastian Luty to prawdopodobnie jedyny na świecie w 95% sparaliżowany kierowca (z mocnym porażeniem rąk), który na torach rywalizuje i niejednokrotnie wygrywa z pełnosprawnymi kierowcami. W sezonie 2019 wystartował ponad 20 razy i już pięciokrotnie w tym roku wjeżdżał wózkiem na podium.

Ostatnie 3 sezony przejeździłem Mitsubishi Lancer Evo X. Jednak to ciężkie auto nie pozwalało mi na dalszy rozwój i osiąganie jeszcze bardziej spektakularnych wyników na torze. Dlatego zdecydowałem się na budowę nowego wyczynowego auta i przystosowanie go do swoich potrzeb. Teraz sekwencyjna, ultra wyczynowa jednostka udźwignie wszystkie przeciążenia – podsumowuje Sebastian Luty, ambasador Avalon EXTREME Racing.

Sebastiana od zawsze ciągnęło do sportów związanych z wysokim poziomem adrenaliny. Poprzez działania w Avalon EXTREME walczy na wiele sposobów z aktualnym wizerunkiem osób z niepełnosprawnościami w Polsce. To właśnie z jego inicjatywy powstała Liga Avalon EXTREME Racing, która zrzesza kierowców z niepełnosprawnościami i daje im możliwość pielęgnowania motorsportowej pasji oraz udziału w profesjonalnych zawodach. Sukcesy kierowcy takiego jak Sebastian stanowią z pewnością świetną inspirację.

Motorsport to tylko jedna z odsłon projektu Avalon EXTREME. W ramach projektu działają także sportowcy z kilku innych „ekstremalnych” dyscyplin, takich jak rugby, drift, workout oraz soaring. Poprzez swoje działania, chcą oni zachęcać inne osoby z niepełnosprawnościami do próbowania sił w aktywnościach podnoszących poziom adrenaliny we krwi. Jednocześnie zależy im, aby udowodnić, że sport osób z niepełnosprawnościami może być równie ekscytujący i fascynujący, co ten uprawiany przez osoby w pełni sprawne. Sebastian Luty oraz jego wyczyny w Bestii, a wkrótce też w HOOLIGANIE, są tego najlepszym przykładem.

Parametry HOOLIGANA – HYUNDAI i20 WRC Proto

DANE TECHNICZNE:

Silnik

4B11T 2,0 Turbo, specyfikacja R4

Skrzynia biegów

KAPS sekwencyjna, łopatki

Rodzaj napędu

AWD, szpery PPG

Masa własna

1190 kg

OSIĄGI:

Moc maksymalna

480 KM przy 5800 obr./min

Maksymalny moment obrotowy

650 Nm przy 3450 obr/min

Przyspieszenie (0-100 km/h)

2,8 sek.

Prędkość maksymalna

225 km/h

DODATKOWE:

Prowadzenie

PARAVAN Space Drive II, 2 joysticki

Elektronika

Ecumaster: EMU Black, PMU, ADU 7”

Klatka bezpieczeństwa

IRECO CrMo FIA

Zawieszenie

R4, ÖHLINS TPX/TTX

Układ hamulcowy

APRacing

Układ paliwowy

ATL

System gaśniczy

SPARCO

Komunikacja

STILO

Wyposażenie

Kierownica OMP Quick Release

Pasy 6-pkt Schroth + HANS

Produkcja

DUDA MOTORSPORT

***

Avalon Extreme jest jedynym w Polsce projektem popularyzującym sporty ekstremalne zarówno wśród osób pełnosprawnych, jak i z niepełnosprawnościami. Projekt jest prowadzony przez Fundację Avalon od listopada 2015 r. Ambasadorzy Avalon Extreme regularnie biorą udział w wydarzeniach sportowych, w których często rywalizują z pełnosprawnymi sportowcami. Do dyscyplin należą rugby, racing, drift, workout oraz soaring, ale ich zakres jest sukcesywnie rozszerzany. Ambasadorami projektu są Tomasz Biduś, Adam Czeladzki, Sebastian Luty, Bartosz Ostałowski oraz Szymon Klimza. Avalon Extreme to drużyna prawdziwych sportowców bez barier.

Avalon Extreme przełamuje stereotypy w postrzeganiu osób z niepełnosprawnościami. Motywuje ludzi do pokonywania własnych barier i ograniczeń, stawiając przed nimi nowe wyzwania. Aktywizuje oraz wspiera wszystkich, którzy chcą przezwyciężyć własne słabości i znaleźć sposób na aktywne spędzenie czasu. Avalon Extreme kreuje wizerunek niepełnosprawnych profesjonalnych sportowców – żyjących aktywnie i odnoszących znaczące sukcesy sportowe.

Więcej informacji:

https://avalonextreme.pl/

https://www.facebook.com/AvalonExtremeSports/

inf.pras.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Ciekawe akcje z Monte Carlo 2021

Zbiór materiałów z wybranych przejazdów z Rajdu Monte Carlo 2021. Najciekawsze akcje, sytuacja i błędy jakie udało...

Jak Kalle Rovanperä stracił podium w Monte Carlo

Po naprawdę świetnej jeździe Rovanperä ostatniego dnia Rajdu Monte Carlo 2021 zajmował 3. miejsce. Niestety, młody Fin...

Bez starych WRC i S1600 od 2022

Czesi podjeli radykalną decyzję. Od sezonu 2022 samochody klasy WRC i S1600 nie będą mogły zdobywać punktów...

Rajd Monte Carlo 2021: Sebastian Ogier rekordzistą – po raz ósmy zgarnia Monte Carlo

Swój ostatni raz w karierze Ogier triumfował w rundzie otwierającej sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzisiejszy etap obfitował...

Rajd Monte Carlo 2021 – dzień trzeci: Tanak odpada, kara finansowa Ogiera

Toyota Yaris WRC
Mimo, że dzisiejszy etap był wyjątkowy krótki to nie zabrakło kilku ciekawych sytuacji zarówno tych na odcinkach...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Rajd Monte Carlo 2021: Szykana i tablica w miejscu wypadku Tanaka

Podczas tegorocznej edycji Rajdu Monte Carlo organizatorzy przewidzieli kilka ważnych zmian. Jedną z nich są specjalne środki ostrożności w miejscu ubiegłorocznej kraksy Tanaka. W tym...

Jakub Brzeziński wraca do ścigania i wsiada do Rally4!

„Colin”, czyli Jakub Brzeziński, po roku przerwy od regularnych startów wraca w wielkim stylu. Mistrz Polski w klasie 4WD opowiedział nam o swoich szczegółowych...

Fabia R5 vs Gaz 51, czyli estońska przygoda Zapały

Mariusz Zapała w niecodzienny sposób zakończył udział w Samsonas Rally Rokiskis. Mimo jednego zdarzenia to właśnie druga sytuacja sprawiła o zapadnięciu decyzji o wycofaniu...

Stajnia Retrotechnology poszerza flotę o dwa Fiaty

Rybnicka stajnia od pewnego czasu buduje dział retro, w którym znalazły się już takie auta jak: Autobianchi A112 Abarth, Fiat 500 czy 126 p....