Oficjalnie: Hybrydy znikają z WRC od przyszłego sezonu

Fot. @World / Red Bull Content Pool

Po wielu miesiącach spekulacji i kilku zwrotach akcji, w końcu wiemy, jakie przepisy techniczne będą obowiązywać w przyszłorocznych Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Międzynarodowa Samochodowa Federacja FIA oficjalnie ogłosiła, że od sezonu 2025 samochody klasy Rally1 nie będą już korzystać z jednostek hybrydowych.

Usunięcie modułów hybrydowych pozwoli na to, by samochody Rally1 stały się lżejsze, prostsze w obsłudze i tańsze, przy jednoczesnym zachowaniu widowiskowości, która jest esencją rajdów WRC.

Zmiany obejmują:

  • Obniżenie minimalnej masy pojazdów z 1260 kg do 1180 kg.
  • Zmniejszenie rozmiaru zwężki w turbosprężarkach z 36 mm do 35 mm, co pozwoli utrzymać podobny stosunek mocy do masy, jak w autach z sezonu 2024.

FIA podkreśla, że uproszczenie technologii Rally1 ma również ułatwić przejście kierowców z klasy Rally2 do najwyższej kategorii. Przykład Mārtiņša Sesksa, który podczas Rajdu Polski osiągnął imponujące wyniki za kierownicą Forda Pumy Rally1 bez jednostki hybrydowej, pokazuje potencjał nowego podejścia.

Sesks
fot. Martin Sesks – oficjalny profil Facebook

Dlaczego rezygnacja z hybryd?

Jak wiadomo, wszystkie trzy zespoły Rally1 były początkowo przeciwne zmianom przepisów technicznych na sezon 2025. Wszystko zmieniło się jednak w momencie, gdy Compact Dynamics – wyłączny dostawca modułów hybrydowych – zmienił instrukcję obsługi, znacząco podnosząc koszty związane z ich eksploatacją.

Jak wyjaśnił Xavier Mestelan-Pinon, szef ds. technicznych i bezpieczeństwa FIA: „Po szerokich konsultacjach z kluczowymi interesariuszami stało się jasne, że kontynuowanie stosowania hybryd plug-in nie leży w najlepszym interesie mistrzostw. Nowe przepisy pozwolą nam wzmocnić WRC, jednocześnie utrzymując widowiskowość sportu i odpowiedzialnie reagując na wyzwania współczesności”.

Wszystkie samochody nadal będą korzystać z ekologicznego paliwa produkowanego w sposób zrównoważony, zatem przejście z powrotem na auta w pełni spalinowe nie wpłynie na generowany przez nie ślad węglowy.

Fot. Łukasz Kos

Obniżenie kosztów i uproszczenie technologii

Rezygnacja z jednostek hybrydowych pozwala producentom na znaczne ograniczenie wydatków, co może zachęcić nowe zespoły i kierowców do dołączenia do WRC. FIA szacuje, że uproszczenie technologii i obniżenie masy pojazdów przełoży się na bardziej przystępny poziom rywalizacji.

Prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, podkreślił znaczenie tej zmiany: „Bogata historia i unikalny urok tego sportu są bezcenne. Skupiając się na zrównoważonym paliwie i uproszczeniu technologii, dbamy o przyszłość WRC, zapewniając jednocześnie emocje dla fanów i dostępność dla zespołów”.

Fot. Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Krok w stronę przyszłości

Rezygnacja z hybryd nie oznacza rezygnacji z innowacji technologicznych. FIA planuje dalszy rozwój przepisów technicznych, które wejdą w życie w 2027 roku, uwzględniając zmieniający się krajobraz energetyczny.

Nowy sezon rozpocznie się tradycyjnie od Rajdu Monte Carlo w styczniu 2025 roku. Dla fanów i zespołów będzie to okazja, by zobaczyć, jak nowe przepisy wpłyną na dynamikę rywalizacji i widowiskowość WRC.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.