Ogier na prowadzeniu po pierwszej pętli piątkowego etapu Rajdu Akropolu

Fot. Toyota GAZOO Racing WRT

Sébastien Ogier prowadzi po pierwszej pętli piątkowego etapu Rajdu Akropolu, mając 5,9 sekundy przewagi nad Adrienem Fourmaux. Greckie, trudne technicznie odcinki, już na wstępie sprawiły, że wielu czołowych zawodników Rajdowych Mistrzostw Świata WRC zmagało się z problemami mechanicznymi.

Zaledwie trzy odcinki specjalne wystarczyły, by potwierdzić reputację greckich tras jako niezwykle wymagających dla samochodów. Lider klasyfikacji generalnej, Thierry Neuville, oraz Elfyn Evans byli wśród tych, których dotknęły awarie techniczne.

Hyundai i20 N Rally1 Neuville’a miał problemy z silnikiem już na pierwszym odcinku specjalnym, co sprawiło, że lider tabeli momentami mógł liczyć na działanie tylko trzech cylindrów. Evans z kolei musiał zatrzymać się, aby zmienić koło, a następnie musiał zwolnić z powodu podejrzenia problemu z turbosprężarką, tracąc niemal dziewięć minut.

Ogier, który rozpoczął dziesiątą rundę sezonu ze stratą 27 punktów do Neuville’a, wygrał dwa z trzech porannych odcinków na kamienistych drogach zachodniej części Lamii. Francuz przypisał swoje prowadzenie mądremu doborowi opon, decydując się na równy podział między miękkie i twarde opony Pirelli, podczas gdy większość rywali wybrała twardszą mieszankę.

„Mieliśmy inną strategię z oponami, przez co nie jechało się najlepiej, ale jesteśmy z tego zadowoleni” – powiedział Ogier. „Biorąc pod uwagę, że startowaliśmy z drugiej pozycji za Neuville’em, nie mogliśmy zrobić nic więcej”.

Adrien Fourmaux awansował na drugie miejsce po uzyskaniu drugiego najszybszego czasu na odcinku Tarzan, wyprzedzając Otta Tänaka, który na chwilę objął prowadzenie po drugim odcinku. Występ Fourmaux był imponujący, biorąc pod uwagę, że jego Ford Puma przez większość poranka działał z uszkodzonym układem hybrydowym.

Tänak, który teraz traci 3,9 sekundy do Fourmaux, przyznał, że miał problemy z balansem swojego Hyundaia po decyzji o użyciu czterech twardych opon na ostatnim porannym odcinku. Jego kolega z zespołu, Dani Sordo, który startuje po raz pierwszy od Rajdu Sardynii w czerwcu, traci 9,6 sekundy, plasując się na czwartym miejscu.

Takamoto Katsuta wygrał drugi odcinek specjalny i na chwilę znalazł się na drugim miejscu, zanim problem na odcinku Tarzan unieruchomił jego Toyotę na poboczu.

Pomimo trudności, Neuville cieszył się, że dotarł do serwisu zaledwie 35,7 sekundy za Ogierem, zajmując piątą pozycję. Belg, oprócz problemów z silnikiem, zmagał się z trudnym zadaniem «czyszczenia» trasy, wyjeżdżając na odcinki specjalne jako pierwszy.

„Oczywiście mieliśmy problemy techniczne, co nam nie pomogło,” przyznał Neuville, „a czyszczenie trasy również nie było korzystne. To była katastrofa. Mam nadzieję, że mechanicy to naprawią”.

Lider WRC2, Yohan Rossel, świetnie rozpoczął rajd, zajmując szóste miejsce w Citroënie C3 Rally2. Gregoire Munster, jadący Fordem Puma Rally1, traci do niego 3,4 sekundy, plasując się na siódmym miejscu, a Sami Pajari, najbliższy rywal Rossela w WRC2, traci do niego kolejne 20,9 sekundy. Gus Greensmith i Lauri Joona uzupełniają czołową dziesiątkę.

Kajetan Kajetanowicz z Maciejem Szczepaniakiem zajmują 12. miejsce w klasyfikacji generalnej i czwarte w WRC2 Challenger. Hubert Laskowski i Michał Kuśnierz jadą na dziewiątej pozycji w klasyfikacji Junior WRC.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.