Pewne prowadzenie w każdej sytuacji

Wydawać by się mogło, że rękawice czy buty kierowcy nie mają większego wpływu na osiągany przez załogę rajdową wynik. Jak bardzo jest to mylne wrażenie, przedstawimy w poniższym tekście. Zapraszamy do lektury.

Pewny chwyt

Rękawice oprócz właściwości ochronnych (mikrouszkodzenia oraz ochrona przed ogniem w przypadku modeli homologowanych) muszą zapewnić jak najlepszy uchwyt kierownicy. Pewny „grip” to lepsza kontrola nad pojazdem. Dlatego właśnie najważniejszą cechą, na jaką powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze rękawic jest materiał, jakim są wykończone rekawice po wewnętrzej stronie dłoni. Podszycie dobieramy w zależności od tego, jakim materiałem mamy obszyty wieniec kierownicy. Jeżeli startujemy w KJS samochodem używanym do codziennej jazdy, jest duże prawdopodobieństwo, że kierownica wykonana jest z poliuretanu, ale spotkać można także kierownice pokryte skórą lub typowo sportowe, zamszowe modele. Jeżeli posiadamy kierownicę wykonaną z tworzywa sztucznego lub skóry, najlepiej używać rękawic, których wewnętrzna strona dłoni pokryta jest skórą naturalną bądź ekologiczną, które zapewniają najlepszą przyczepność. Alternatywą dla podszewki skórzanej są rękawice wykończone tworzywem będącym połączeniem silikonu i żywicy, które również zapobiega ślizganiu się dłoni po gładkiej kierownicy. Podszycie takie posiada kartingowy model OMP Rush, a także topowe rękawice rajdowe Sparco Arrow. Absolutnym hitem są natomiast rękawice posiadające mikrowypustki, czyli tzw. system HTX – model Sparco Tide H9. Oprócz świetnego uchwytu kierownicy rozwiązanie to pozwala stłumić dużą część drgań, które są przenoszone na ręce zawodnika za pośrednictwem kierownicy. Minusem tej technologii jest niestety cena sięgająca ośmiuset złotych za parę.

Typhoon K5-rs

Wśród kierownic sportowych najczęściej spotykanym wykończeniem wieńca kierownicy jest zamsz. Materiał jest stosunkowo szorstki, co zapewnia lepsze tarcie dłoni o wieniec, ale jest przy tym dużo mniej trwały niż modele wykonane z innych materiałów. Używanie przy kierownicy zamszowej rękawic wykończonych tym samym materiałem nie tylko zapewni najlepszy współczynnik tarcia i najpewniejszy uchwyt, ale także pozytywnie wpłynie na żywotność samej kierownicy.

KK02735BLACK

Jeżeli dobierzemy już rodzaj rękawic do rodzaju kierownicy w samochodzie, możemy przyjrzeć się bliżej wykończeniu i designowi. Rękawice rajdowe mogą być wykończone szwami wewnętrznymi bądź zewnętrznymi. Rodzaj szwów wybieramy według naszych preferencji. Należy jednak zauważyć, że nie bez powodu większość droższych homologowanych modeli posiada szwy zewnętrzne. Oprócz bardziej „rasowego” wyglądu pozytywnie wpływają na komfort użytkowania rękawic podczas dłuższych zawodów.

DSC_0098 copy

Przy wyborze konkretnego modelu decydującą kwestią może być cena. Do zawodów amatorskich, gdzie nie ma wymogu używania homologowanej odzieży, nie musimy decydować się na rękawice opatrzone naszywką homologacyjną. Możemy wybrać jeden z kartingowych modeli, które przy wyglądzie podobnym do rajdowych odpowiedników zapewnią nam podobne właściwości za dużo niższą cenę. Warto jednakże zdecydować się na homologowane rękawice, jeżeli już w granicach 100 zł możemy znaleźć modele, które choćby przy wygasłej homologacji zapewnią nie tylko świetne wrażenia estetyczne, ale będą stanowić ochronę dla dłoni w czasie ewentualnego pożaru w kabinie.

1319_grau

Kopiąc w gaz

Buty przeznaczone do motorsportu muszą zapewniać kierowcy doskonałe czucie pedału sprzęgła, hamulca oraz gazu. Każdy niepewny ruch stóp na pedałach może powodować utratę cennych setnych sekund i decydować o ostatecznym wyniku. Buty rajdowe, w przeciwieństwie do butów sportowych charakteryzują się bardzo cienką podeszwą, najcieńszą w okolicy palców i śródstopia (gdzie stopa ma kontakt z pedałami), grubszą na pięcie (która stanowi oparcie dla stopy). Podeszwa wyższych modeli butów dodatkowo odporna jest na rozlaną benzynę i olej, dzięki czemu zawodnik nie poślizgnie się w Pit Stopie.

Sparco X-light K czerwone dwa

Cholewa buta rajdowego jest wyższa niż w modelach „cywilnych” i sięga kostki. Ma to uzasadnienie w lepszej ochronie kostki przed stłuczeniami, a także, a może przede wszystkim usztywnia kostkę i zapewnia lepszą kontrolę ruchów stóp. Usztywniona kostka to także większy komfort podczas dłuższych odcinków specjalnych, ponieważ odciąża staw skokowy zawodnika.

1237_schwarz

Wygląd i materiał, z którego wykonany jest but to w dużej mierze kwestia gustu i indywidualnych preferencji zawodnika. Zdecydowanie polecamy buty wykonane ze skóry naturalnej, która jest najbardziej odporna na uszkodzenia, ale zamsz również świetnie sprawdza sie w rajdowych warunkach. Dodatkowe wstawki imitujące carbon w miejscach najbardziej narażonych na uszkodzenia mechaniczne, spotykane przykładowo w obuwiu Sparco, przedłużają żywotność butów. Przy wyborze obuwia, neleży zwrócić ponadto uwagę, czy cholewa posiada otwory wentylacyjne. Odpowiednia perforacja cholewki zapewnia właściwą wentylację stóp i pozwala na dłuższe zachowanie świeżości buta, a zawodnikowi podwyższa komfort użytkowania.

Podstawowe modele butów kartingowych, które z powodzeniem znajdą zastosowanie na KJS-owych OS-ach, rozpoczynają się już od 100 zł. Jeżeli zainwestujemy dodatkowe 300 zł, możemy znaleźć już modele opatrzone naszywka homologacyjną.

kart top 2

Jak widzimy, wybór jest duży, a nasza ostateczna decyzja w sprawie wyboru butów czy rękawic w dużej mierze uzależniona jest od zasobności portfela. Zachęcamy do kontaktu z ekspertami ze sklepu www.RallyShop.pl, którzy w fachowy sposób doradzą i pomogą wybrać najlepsze rękawice oraz buty dla naszych potrzeb.

Okiem eksperta: Jakub Tomczyk, właściciel sklepu www.RallyShop.pl

Rozpoczynając przygodę z motorsportem możemy sobie pozwolić na starty w „cywilnej” odzieży. Przekraczając jednak pewien poziom rozwoju kariery każdy zawodnik sam przekonuje się, że bez odpowiedniego sprzętu większe sukcesy są po prostu nie do osiągnięcia. Nawet dla początkujących zawodników wydatek ok. 300 zł na zakup butów i rękawiczek nie jest kwotą nie do przeskoczenia, a wpływ na wynik rywalizacji jest nie do przecenienia. Każdy fan czterech kółek na pewno znajdzie coś dla siebie w ofercie naszego sklepu.

Tekst: Damian Borowik www.RallyShop.pl

RALLY – 4 nr