Piaszczysta trasa przez cały kraj na Dakarze 2023

784
#03 Sunderland Sam (aus), GasGas Factory Racing, KTM 450 Rally Factory Replica, Moto, W2RC, action during the Stage 3 of the Dakar Rally 2022 between Al Qaysumah and Al Qaysumah, on January 4th 2022 in Al Qaysumah, Saudi Arabia - Photo Florent Gooden / DPPI

Czwarta edycja Rajdu Dakar w Arabii Saudyjskiej będzie miała nową trasę. Rajd, będący pierwszą rundą Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych FIA i FIM, wystartuje 31 grudnia 2022 i potrwa do 15 stycznia 2023. Trasa zaprowadzi zawodników z plaż Morza Czerwonego nad Zatokę Perską, do miasta Dammam. 14 etapów najpierw poprowadzi dakarową karawanę w górzyste tereny na północny zachód kraju, a następnie na południowy wschód, na trzydniową przeprawę przez ocean wydm pustyni Empty Quarter.

 

Biwak w rozmiarze XXL

Zawodnicy spotkają się w Arabii Saudyjskiej na pierwszym biwaku w rejonie plaży nad Morzem Czerwonym. Wcześniej jednak dakarowa karawana przejdzie ostateczny odbiór administracyjny i badanie kontrolne na torze Le Castellet na południu Francji pod koniec listopada. Infrastruktura zostanie na tę okazję tak urządzona, aby zapewnić rozrywkę oraz miejsca do imprezowania i interakcji. Natomiast „Morski Biwak” na wybrzeżu Morza Czerwonego miesiąc później zostanie wyznaczony na fragmencie pustyni nad morzem, gdzie rozpocznie się przygoda.

1+14=15 dni zawodów

Dakar 2023 wyróżnia się długością: w ciągu 15 dni rajdu odbędzie się prolog i 14 etapów. Trasa w 70% składa się z nowych odcinków. Będzie to najbardziej intensywna edycja we współczesnej erze rajdu. Zdecydowana większość odcinków specjalnych będzie liczyć blisko 450 km długości. Dojazdówki będą krótsze, a mety etapów ulokowane będą bliżej biwaków, aby ograniczyć czas dojazdów. Licząca łącznie blisko 5000 km odcinków specjalnych edycja będzie najdłuższa od 2014 roku.

Trzy dni na pustyni Empty Quarter

Zawodnicy znają już region, ten stanowiący ogromną część terytorium Arabii Saudyjskiej zwany „Pustą Dzielnicą” (Empty Quarter). Ale wyprawa na maratoński biwak w Shubeyta w 2020 czy pętle wokół Wadi Ad Dawasir pokazały tylko niewielką część bezkresnej pustyni. Dzięki trasie, która prowadzi szlakiem komunikacyjnym z Omanem, możliwy jest wjazd w głąb pustyni Empy Quarter i ulokowanie biwaku w skrajnie wschodnim rejonie Arabii Saudyjskiej. Zawodnicy będą również musieli zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest etap maratoński rozgrywany w ciągu tych trzech dni.

„Odkrywcy” nagrodzeni

Dakar od dawna przyciąga najbardziej utytułowanych zawodników świata, a z drugiej strony podróżników i entuzjastów, którzy chcą przeżyć sportowe wyzwanie życia. Duma jednych i drugich z rywalizacji na tej samej trasie jest nieodłączną częścią Rajdu Dakar. Różnice w sprzęcie profesjonalistów i amatorów stanowią dodatkowy bodziec dla tych drugich, którzy od teraz będą rywalizować każdego dnia w odrębnej klasyfikacji i zdobywać nagrody pieniężne. Lista kierowców „Fabrycznych” dla każdej kategorii będzie stworzona na bazie ich wyników w rajdowej karierze. „Odkrywcy” będą rywalizowali o cenne bonusy potwierdzające ich postępy w tej dyscyplinie, na przykład sprzęt.

Losowe roadbooki: nie ściągać!

W szkołach czasami nauczyciel rozdaje dwa różne zadania sąsiadującym uczniom, aby uniemożliwić spryciarzom ściąganie. Podobnie będzie z roadbookami. Trasy większości etapów na pewnym fragmencie odcinka będą rozdzielone na dwie, a roadbooki A i B będą przydzielane losowo. Zawodnicy, którzy skuszą się, żeby jechać bez zastanowienia za rywalem, ryzykują w ten sposób ominięcie swoich waypointów, a tym samym surowe kary czasowe.

 

Motocykle: bonus za otwieranie trasy

Sekwencja etapów bywa przyczyną efektu jo-jo wśród czołowych motocyklistów, co sprawia, że stosują oni niekiedy oportunistyczne strategie. Motocykliści otwierający trasę są w najmniej korzystnej sytuacji. Wygranie etapu jest postrzegane jako niedogodność do tego stopnia, że niektórzy zawodnicy rezygnują z etapowego zwycięstwa i pozwalają się wyprzedzić rywalom, by nie narazić się na niemal nieuniknioną stratę czasową następnego dnia. Dlatego w edycji 2023 będą przyznawane rekompensaty czasowe.

Elektroniczne roadbooki dla wszystkich

Papier to przeżytek! W ostatnich latach w samochodach, a następnie ciężarówkach pojawiły się tablety, które później testowali czołowi motocykliści. System został dokładnie sprawdzony i jest już gotowy do użytku dla wszystkich kategorii. Od tego roku wszystkie pojazdy będą wyposażone w elektroniczne roadbooki.

Dakar Classic: dwa nowe wyzwania

Z liczącą 140 pojazdów obsadą, druga edycja Dakar Classic była wielkim sukcesem, a jednocześnie pokazała znaczące różnice w osiągach pomiędzy starszymi autami, a tymi z późnych lat 90-tych. Dlatego wprowadzona została dodatkowa grupa prędkości H0 z niższymi średnimi prędkościami, dla samochodów o słabszych osiągach. Pojawią się też dwie nowe klasyfikacje: „Wyzwanie Prawdziwych Pilotów”, dla pojazdów bez nowoczesnych instrumentów kontroli regularności, oraz „Klub Klasycznych Ikon” dla oryginalnych pojazdów, które brały udział w Dakarze w XX wieku, wyłączając repliki. Komisja selekcyjna ograniczy ilość zgłoszeń do 150.

„Dakar Future”: kolejny krok naprzód

Dakar 2022 zrobił znaczący krok naprzód w kwestii transformacji energetycznej, wprowadzając nową kategorię T1-U. Debiut hybrydowych pojazdów Audi z napędem 4×4 był spektakularny. Jadący nimi Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel i Mattias Ekstrom wygrali cztery etapy. Tymczasem rozwijane są nowe projekty, a postęp idzie coraz dalej, stawiając na biopaliwa i paliwa syntetyczne, co doprowadzi do znaczącej redukcji śladu węglowego.