Po rocznej przerwie wraca Bieszczadzki Wyścig Górski Valvoline!

fot. Agnieszka Wołkowicz

Po przerwie spowodowanej pandemią COVID – 19 i odwołaniu przez FIA – Międzynarodową Federację Samochodową zarówno FIA EHC (Mistrzostwa Europy FIA w Wyścigach Górskich) jak i FIA IHC ( Międzynarodowy Puchar FIA w Wyścigach Górskich), Automobilklub Małopolski Krosno wraca na arenę największych międzynarodowych imprez wyścigowych, przygotowując 47. Bieszczadzki Wyścig Górski Valvoline.

Rozgrywane w terminie 21 – 23 maja zawody rozpoczną zarówno krajowy cykl Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski i GSMP Hist., jak i zmagania kierowców z całej Europy podczas FIA IHC i FIA CEZ – Mistrzostw Europy Strefy Centralnej FIA. Wyścig, który tradycyjnie odbędzie się na kultowej trasie Wujskie – Tyrawa Wołoska, będzie także 5 i 6 Rundą MMSR – Mistrzostw Słowacji. Już dziś napływają do siedziby Automobilklubu Małopolskiego Krosno wstępne zgłoszenia, m.in. Sebastiena Petit (FRA), szóstego kierowcy w Mistrzostwach Europy FIA 2019 czy dysponującego potężnym Renault Sport RS 01 Philippe Schmittera (FRA).

Tegoroczne Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski składać się będą z ośmiu wyścigów rozgrywanych na polskich i słowackich trasach, aż w sześciu będą mogli startować kierowcy tzw. bolidów – otwartych aut jednomiejscowych. Dotychczas w Polsce takie możliwości miały tylko dwie trasy: Bieszczadzkich Wyścigów Górskich oraz będących rundami FIA EHC wyścigów w Limanowej. W 2020 bolidy pojawiły się także na trasie organizowanego także przez Automobilklub Małopolski Krosno wyścigu Prządki ( okolice Korczyny k. Krosna).
Tegoroczne starty wyścigowe polscy zawodnicy zakończą podczas organizowanej co dwa lata prestiżowej imprezy FIA Hill Climb Masters; w tym roku wyścig mistrzów, gromadzący reprezentacje z ponad 20 krajów Europy odbędzie się w październiku w Bradze w Portugalii. W Regulaminie Ramowym GSMP na sezon 2021 pojawiły się istotne nowości: po raz pierwszy do startów w zawodach dopuszczeni będą kierowcy od 16 roku życia, stworzono także odrębną grupę dla tzw. Crosskartów – lekkich pojazdów znanych wcześniej tylko z rallycrossu, autocrossu czy rajdów cross country. FIA dokonało także modyfikacji tzw. Performance Factor – współczynnika technicznego , na podstawie którego samochody klasyfikowane są w poszczególnych grupach.

Bieszczadzkie Wyścigi Górskie zostały zapoczątkowane w 1979 roku, pierwszym zwycięzcą imprezy był czołowy polski kierowca rajdowy, wicemistrz Europy Marian Bublewicz, jadący wtedy Oplem GTE 2000. Na liczącej dziś 4688 metrów trasie aż 12 – krotnie zwyciężał Mariusz Stec, 7 razy na najwyższym stopniu podium stawał Andrzej Godula, 6 razy wygrywał Robert Steć.

Od 2016 rekord trasy należy do Vaclava Janika (CZE) który bolidem Norma M 20 FC pojechał z czasem 2:13,614. Najwyższa zmierzona prędkość kierowcy samochodu : „z dachem” to 245 km/h ( Szymon Łukaszczyk (POL) w 2019.

W sobotę o godz. 13.30 i 15.30 odbędą się (poprzedzone porannymi podjazdami treningowymi) podjazdy wyścigowe 1 Rundy GSMP i 5 Rundy MMSR. W niedzielę o godz. 13.00 i 15.00 odbędą się podjazdy wyścigowe wszystkich klasyfikacji, zarówno mistrzostw Polski i Słowacji jak i FIA IHC i FIA CEZ – zawodnicy z tych klasyfikacji w sobotę będą odbywali podjazdy treningowe.