Porsche 911 GT3 R gotowe. Więcej mocy, lepsza aerodynamika i balans

Porsche 911 GT3 R 2023
Porsche 911 GT3 R (2023)

Porsche 911 GT3 R w nowej specyfikacji na 2023 rok jest już gotowe. Wszystkie klienckie zespoły będą mogły w przyszłym sezonie wystawiać maszynę zgodną ze przepisami klasy GT3. Sprawdzamy, jakie ulepszenia oferuje nowy model.

Nowa odsłona Porsche 911 GT3 R bazuje na generacji 992, zupełnie podobnie jak poprzednik. Jednak wiele rozwiązań przeszczepiono do tego modelu wprost z 911 RSR startującego w wyścigach długodystansowych.

Zobacz: Mercedes AMG GT Track Series. Nielegalny na drodze, stworzony na tor

Jak zwykle inżynierowie niemieckiej marki postanowili postawić poprzeczkę jeszcze wyżej niż ostatnim razem. Priorytetem dla konstruktorów była poprawa właściwości jezdnych, usprawnienie obsługi samochodu oraz zmniejszenie kosztów eksploatacji.

Porsche 911 GT3 R 2023

Porsche 911 GT3 R – silnik, dane techniczne

Serce samochodu wyścigowego rozwiercono, podobnie jak w przypadku 911 RSR. Pojemność skokowa większa o prawie 5 proc. (z 3997 do 4194 cm3) sprawiła, że maksymalna moc wzrosła do 565 KM. Oprócz tego inżynierowie niemieckiej marki popracowali nad przebiegiem krzywych momentu obrotowego i mocy w pełnym zakresie obrotomierza.

Przeczytaj koniecznie: Lamborghini testuje Huracana GT3 Evo2!

Jednostkę pochylono do przodu o 5,5 stopnia, dzięki czemu udało się uzyskać więcej miejsca dla przedniego dyfuzora podwozia. Alternator i sprężarka klimatyzacji zostały przesunięte do przodu i zamontowane przed silnikiem. To sprawiło, że rozkład masy nowego nieznacznie się poprawił.

Porsche 911 GT3 R 2023

Podwyższone podwozie poprawiło przepływ powietrza w kierunku tylnego dyfuzora oraz zmniejszyło wrażliwość na pochylenie samochodu podczas hamowania. Tylne koła zostały przesunięte do tyłu, przez co zwiększył się rozstaw osi – z 2459 do 2507 mm. To z kolei wpłynęło na zmniejszenie obciążenia tylnych kół.

Porsche 911 GT3 R 2023

Fotel kierowcy umiejscowiono bliżej środka samochodu, poprawiając tym samym ergonomię w kabinie. Kierownicę wzbogacono w rozwiązania, które sprawiły się w samochodach wyścigowych nowej generacji – 911 GT3 Cup oraz 911 RSR.

Kokpit wzbogacono 10,3-calowym wyświetlaczem pochodzącym z maszyny startującej w markowych pucharach Porsche. Z kolei multiprzełącznik przeszczepiono z modelu startującego z sukcesami w Le Mans.

Podobieństwo z długodystansowym 911 RSR nie jest przypadkiem. Od 2024 roku samochody wyścigowe w specyfikacji GT3 będą mogły po raz pierwszy startować w 24-godzinnej serii Le Mans oraz pełnej, długodystansowej serii WEC.

Wyścigowe Porsche klasy GT3 kosztuje 511 tys. euro plus podatki (lokalny VAT, akcyza) oraz ewentualne wyposażenie opcjonalne.