Porsche ma nową propozycję dla fanów szybkiej jazdy, którzy nie chcą się ścigać. Porsche 911 GT3 R rennsport to zmodyfikowana wersja wyścigówki GT3 niespełniająca przepisów FIA. Będzie to pojazd kolekcjonerski, którego produkcję ograniczono do 77 sztuk.
Nie jest to pierwszy raz, gdy niemiecka marka zaprezentowała tego typu auto podczas swojego zlotu Rennsport Reunion na torze Laguna Seca. W 2018 premierę miało 700-konne Porsche 935, również niehomologowane i limitowane do 77 sztuk.
„911 GT3 R rennsport zajmuje miejsce jako logiczny następca nowoczesnego Porsche 935. Podczas gdy 935 technicznie bazowało na niemal standardowym 911 GT2 RS Clubsport, 911 GT3 R rennsport wykorzystuje obecne 911 GT3 R generacji 992. Pod gruntownie przeprojektowaną karbonową karoserią kryje się rasowy samochód wyścigowy” – mówi jeden z projektantów Grant Larson.
Zespół stojący za karoserią miał spore pole do popisu – z oryginalnego 911 GT3 R pozostawiono jedynie przednią pokrywę i dach. Auto jest nieco szersze, posiada agresywną stylistykę i nie ma nawet lusterek. Największe wrażenie robi jednak tylne skrzydło, inspirowane Porsche 935/77 „Brumos”.
Samochód spełnia przepisy bezpieczeństwa grupy GT3, lecz nie może w niej startować. Usunięto wszystkie ograniczniki, a 4,2-litrowy 6-cylindrowy silnik bokser został rozkręcony do 9400 obr./min. Moc wzrosła dzięki temu wzrosłą z 565 do 620 KM. Porsche chwali się, że w przeliczeniu daje to 148 KM/litr, co może być rekordem dla wolnossącego silnika samochodu wyścigowego GT.
Co ciekawe, maksymalne osiągi generuje na paliwie E25 oraz e-paliwach. Jak podaje producent, „dzięki mniejszej skłonności do spalania stukowego torują one drogę do bardziej zaawansowanych kątów wyprzedzenia zapłonu i zwiększonego ciśnienia sprężania w sześciu komorach spalania”. W tym celu zastosowano inne tłoki i wałki rozrządu, stworzone specjalnie do tego modelu.
Za sprawą niehomologowanego przełożenia skrzyni biegów, auto rozpędza się o 20 km/h bardziej niż wersja wyścigowa. Zmieniono także układ hamulcowy, wymontowano klimatyzację i zastosowano opony dedykowane dla tego modelu. Wszystko w imię osiągnięcia celu, jakim był stosunek masy do mocy na poziomie 2 kg/KM.
Porsche aktualnie przyjmuje zapisy potencjalnych chętnych do kupienia 911 GT3 R rennsport na swojej stronie internetowej. Cena to 951 tysięcy euro + VAT.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.