Porsche stawia na ekologię i biopaliwo

1225
fot. newsroom.porsche.com

Porsche stawia na ekologię i ochronę środowiska. Przy współpracy z Siemensem powstaje fabryka produkująca eFuel – czystą pod względem emisji CO2 benzynę. 

Chęć minimalizowania emisji spalin i ruchy proekologiczne nikogo dziś już nie dziwią. Prym w tego typu działaniach wiodą producenci samochodów, którzy to z troski o naszą planetę lub własne portfele (pomniejszane przez liczne kary od polityków z Brukseli), opracowują wciąż kolejne procesy technologiczne, pozwalające na zmniejszenie emisji spalin i całkowite minimalizowanie wpływu człowieka na atmosferę. Sztandar ekologicznego postępu niesie dziś przede wszystkim Porsche, które poza elektryfikacją, stawia na produkcję biopaliwa.

Wiele firm z całego świata, pod batutą Porsche i Siemens Energy, zbuduje w Chile pierwszą na świecie fabrykę produkującą „czyste” paliwo. Zakład powstanie w malowniczej Patagonii, w regionie Punta Arenas w Chile. W zeszłym tygodniu odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę. Projekt „Haru Oni” powinien wystartować w 2022 roku.

fot. newsroom.porsche.com

Ekologia ratunkiem dla motorsportu?

Rozwój technologii biopaliw to nadzieja dla motorsportu i tradycyjnych samochodów, które nadal poruszają się po naszych drogach. „Czyste” paliwo może też oznaczać, że klasyczne, spalinowe silniki nie będą skazane na technologicznie wyginięcie. Niemiecki koncern planuje wykorzystać mieszankę eFuel już w kolejnym sezonie serii Porsche Mobil 1 Supercup, o czym informuje członek zarządu do spraw badań i rozwoju w Porsche, Michael Steiner:

„Porsche zostało założone w pionierskim duchu. To nas napędza, rozwijamy się dzięki innowacjom. Uważamy się również za pionierów, jeśli chodzi o paliwa odnawialne, i chcemy dalej rozwijać tę technologię. Wpisuje się to w naszą ogólną strategię zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że Porsche jako koncern może być neutralne pod względem emisji CO2 już w 2030 roku. Paliwa powstałe z energii odnawialnej mogą się do tego przyczynić.

Nasza ikona, 911, jest szczególnie odpowiednia do wykorzystania eFuels. Podobnie jak nasze ukochane pojazdy historyczne, ponieważ około 70 procent wszystkich zbudowanych kiedykolwiek Porsche nadal jeździ po drogach. Testy z paliwami odnawialnymi idą bardzo pomyślnie. Nasze eFuels umożliwią zmniejszenie emisji CO2 z paliw kopalnych w silnikach spalinowych nawet o 90 procent. Pierwsze litry paliwa z Chile będą między innymi używane w naszych samochodach wyścigowych w cyklu Porsche Mobil 1 Supercup od 2022 roku”.

fot. newsroom.porsche.com

eFuel niebawem na zwykłych stacjach?

Założeniem projektu Haru Oni i budowy zakładu jest produkcja 130 000 litrów eFuel już w przyszłym roku. Następnie wydajność ma zostać znacznie zwiększona. Według założeń w 2024 roku ma to być wartość rzędu 55… milionów litrów i aż 550 milionów do roku 2026. W przedsięwzięciu biorą też udział koncerny z Chile, który uzyskały odpowiednie zezwolenia od rządu. Siemens również opracowuje harmonogram rozwoju kolejnej fazy tego projektu.

Co ciekawe, sama fabryka i idea, w którą zaangażowały się m.in. takie marki jak HIF, Enel, ExxonMobil, Gasco czy ENAP będą… całkowicie „zielone”. Haru Oni ​​wykorzysta zatem doskonałe wręcz warunki klimatyczne w Chile dla energii wiatrowej, a prąd niezbędny do utrzymania zakładu i produkcji biopaliwa będzie pochodzić właśnie z odnawialnych źródeł.

Pełną treść oficjalnego komunikatu Porsche znajdziecie na stronie internetowej koncernu.

Kto, jak nie Porsche?

Koncern Porsche od wielu lat stawia na ograniczanie norm emisji spalin i czyste dla planety rozwiązania technologiczne. Mimo tego nadal dostarcza swoim klientom tysiące sportowych samochodów spalinowych. Produkcja biopaliw pozwoli nam dłużej cieszyć się tym faktem i da nadzieję, że tradycyjne, spalinowe potwory pod maską nie odejdą w zapomnienie…

Trend ekologiczny widoczny jest w wielu gałęziach motorsportu. Organizatorzy jednej z rund cyklu WRC – Rajdu Finlandii, zasadzą odpowiednią ilość drzew, aby rywalizacja na szutrowych oesach nie miała już żadnego wpływu na środowisko. Firma Kreisel Electric stworzyła pierwszą w historii w pełni elektryczną rajdówkę na bazie Skody Fabii Rally2. Zachęcamy Was do sprawdzenia naszej rozmowy z przedstawicielami tego koncernu. Działania producenta ze Stuttgartu dają nam nadzieję, że pasja w motoryzacji nie zginie.

Jakie jest Wasze zdanie? Czy wspieracie tego typu ruchy? I przede wszystkim, jeżeli na naszych stacjach pojawi się biopaliwo a jego cena nie zabije naszej kieszeni, zdecydujecie się na przełamanie się i nakarmienie swojej maszyny nową technologią prosto z Chile?