Problemy z InsidePZM powodem zmian w 39. Rally Masters?

Rally Masters
fot. Rally Masters - oficjalny profil Facebook

Już w najbliższy weekend na Dolnym Śląsku odbędzie się Konferencja Mistrzów Rajdów Samochodowych, której towarzyszyć będą obchody 30. rocznicy śmierci Mariana Bublewicza. Wisienką na torcie owego wydarzenia miała być 39. edycja Rally Masters. Niestety, sportowa rywalizacja ustąpi miejsca oficjalnym testom. Według organizatora, powodem tej zmiany są problemy z systemem InsidePZM.

Gwoli przypomnienia. Już w najbliższy weekend w Ludwikowicach Kłodzkich odbędzie się jedno z najważniejszych, motorsportowych wydarzeń ostatnich lat. W Gospodzie Harenda zorganizowana zostanie Konferencja Mistrzów Rajdów Samochodowych, której wiodącym tematem będzie kwestia bezpieczeństwa na odcinkach specjalnych. Na miejscu pojawią się znakomici goście. Będą to między innymi Sobiesław Zasada, Marek Gieruszczak, Wiesław Stec, Romuald Chałas, Janusz Szerla, Maciej Wisławski, Jarosław Baran czy Miko Marczyk. Nie bez kozery, data konferencji zbiegnie się z… 30. rocznicą śmierci Mariana Bublewicza.

Dlatego też organizatorzy (Stowarzyszenie G4 Sport Club oraz Automobilklub Sowiogórski) planowali oddać hołd kultowemu kierowcy w wyjątkowy, stricte motorsportowy sposób. Na niedzielę zaplanowano 39. edycję Rally Masters. Po pokonaniu jednej z prób, stawka rajdu miała udać się wspólnie pod pomnik pamięci Mariana Bublewicza. A po krótkiej uroczystości powrócić do walki. Dziś wiemy, że sportowa rywalizacja została odwołana. Zawodnicy będą mogli jednak skorzystać z oficjalnych sesji testowych. Winę za ten fakt ponosić ma system InsidePZM. Zdaniem G4 Sport Club, testowane rozwiązanie nie spełnia dziś swojej funkcji.

O komentarz poprosiliśmy Pana Ryszarda Krawczyka, organizatora dolnośląskiej serii Rally Masters. Otrzymaliśmy wczoraj oficjalne oświadczenie, którego treść publikujemy poniżej.

Choroby wieku dziecięcego?

Przeanalizowaliśmy wszystkie aspekty organizacji 39. Rally Masters „Złoto Dla Zuchwałych” i Konferencji „Bezpieczeństwo – Kompetencje – Standardy”. Rok 2023 jest rokiem niespodzianek. System insidepzm.pl, choć w intencjach twórców znacznie lepszy od poprzedniego, jest dziś w fazie testowej. I nie przewidział wielu okoliczności związanych z rajdami. Między innymi nie można na dziś zorganizować zgłoszenia do zawodów przez system. Wiele osób nie korzysta z systemu, ponieważ nie nadąża za zmianami. Sądzimy, iż ta sytuacja potrwa jeszcze kilka tygodni. System jest na dobrej drodze, ale dla nas, na dziś, jest dysfunkcyjny. 

Nie jest tajemnicą w środowisku, że do dziś nie ma regulaminów PZM na rok 2023 w konkurencji rajdy. Może byłby to mały problem, jednak wymóg posiadania klatek bezpieczeństwa z homologacją FIA lub certyfikatem PZM jest poważnym ograniczeniem ilości aut zgodnych z przepisami. Odbyliśmy wiele rozmów w tej sprawie z technikami PZM. Może w marcu pojawi się interpretacja tego wymogu dla aut zbudowanych przed 31.12.2022. Może.

Zwróciliśmy się też w październiku 2022 do GKSS PZM z wnioskiem formalnym o przedłużenie długości odcinków specjalnych w SKJS i RO. Tak by były one konkurencyjne wobec innych organizatorów. Nawet nie wiemy, czy obradowano nad taką możliwością. To jedne z wielu przyczyn. Na rajd otrzymaliśmy wszystkie zgody i uzgodnienia. Po przeglądzie trasy OS Złoty Stok – Orłowiec, która przez ostatnie dziesięć dni była zamknięta dla ruchu kołowego z powodu dziesiątków powalonych na drogę drzew ustalono, że stan zniszczonych barier pochłaniających uderzenia jest niebezpieczny. Postanowiliśmy zorganizować dla zgłoszonych załóg testy na OS „Jaszkowa Górna – Gaj”. Aktualna jest też konferencja w Ludwikowicach Kłodzkich. Wszystkie zgłoszone załogi zostały o tym pisemnie poinformowane. Każda mogła pozostać na testach lub natychmiast otrzymała zwrot wpisowego”.

Informacje o 39. edycji Rally Masters „Złoto dla zuchwałych” dostępne są na stronie cyklu. Więcej najważniejszych wiadomości z dolnośląskich oesów znajdziecie na rallyandrace.pl.