Pod koniec ubiegłego roku sport motorowy obiegła smutna i niepokojąca informacja o zamknięciu fabryki opon Avon, która oferowała wiele produktów do zastosowań sportowych nie tylko w nowych, ale też klasycznych samochodach.
Segment opon przeznaczonych do wyścigów historycznych był ważną częścią działalności Avon, a ich zniknięcie z rynku mogłoby spowodować, że wiele aut będzie musiało zniknąć z torów wyścigowych.
Na szczęście własność intelektualną Avon oraz licencję na wytwarzanie ich produktów na początku roku kupiła nowa firma Nova Motorsport – założona przez byłych pracowników Avona – która ogłosiła swoje plany produkcyjne. Kontynuowanie działalności w brytyjskim Melksham było niemożliwe, ponieważ Goodyear sprzedał ten budynek nieznanemu inwestorowi.
Nova zamierza więc rozpocząć produkcję w Portugalii, gdzie przejęła zakład Camac Pneus i rozpoczęła modernizację, której koszt opiewa na 20 milionów euro. Gdy inwestycja zostanie zakończona, zakład mogący produkować do pół miliona opon rocznie ma zmienić się w „nowe europejskie centrum doskonałości w produkcji opon”. W procesie zostanie wykorzystanych wiele maszyn produkcyjnych należących wcześniej do Avon, których transport wymagał użycia ponad 200 ciężarówek.
„Utworzenie nowego europejskiego centrum doskonałości w produkcji opon przez Nova Motorsport to kluczowy krok strategiczny dla nieuchronnego wznowienia produkcji legendarnych produktów Avon Motorsport” – powiedział Mike Lynch, dyrektor techniczny Nova Motorsport.
„Integracja zasobów inżynieryjnych i projektowych Nova Motorsport z zakładem Camac znacznie zwiększyła możliwości produkcyjne tego miejsca. Ulepszone laboratoria i urządzenia do defektoskopii podniosą jakość i wydajność produktów, co przyniesie znaczne korzyści zarówno dla Avon Motorsport, jak i istniejących produktów Camac”.
Jako pierwsze do produkcji mają wejść opony do aut historycznych oraz do rallycrossu. Ma to nastąpić już na początku sierpnia. Firma ogłosiła, że jest „na dobrej drodze” do rozpoczęcia pełnoskalowej produkcji opon Avon CR6ZZ, Avon ACB9, Nova autocross oraz niektórych produktów do rallycrossu w czwartym kwartale tego roku. Inne opony, takie jak Avon ACB10, produkty do wyścigów górskich Avon i kilka z oferty do wyścigów historycznych będą produkowane na początku 2025 roku.
„Ciężka praca i szybkie postępy osiągnięte przez zespoły Nova Motorsport i Camac świadczą o naszej determinacji, aby ustanowić wiodące na świecie centrum doskonałości w produkcji opon w Europie, wspierane przez nasze Globalne Centrum Techniczne i siedzibę główną w Holt w Anglii” – powiedział James Weekley, dyrektor handlowy Nova Motorsport.
„Jednakże, to dopiero początek podróży Nova Motorsport. Naszym kolejnym celem jest produkcja pierwszych produktów Avon Motorsport w Portugalii, co otworzy nowy rozdział w naszym zaangażowaniu w dostarczanie wysokowydajnych opon dla przemysłu motorsportowego, i jesteśmy zdecydowani, aby to osiągnąć”.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.