Rajdowe Mistrzostwa Europy FIA ERC 2022 rozpoczną się w północnej Portugalii już w ten weekend. Pierwszą rundą otwierającą sezon będzie Rajd Serras de Fafe – Felgueiras – Cabreira e Boticas. 

Organizacją ERC od tego sezonu zajmuje się ten sam promotor, który organizuje WRC. Format rozgrywania obu cykli stał się podobny. Wykupując subskrypcję na platformie WRC Plus otrzymujemy dostęp do transmisji z każdego etapu a także kluczowe wywiady, artykuły i analizy ekspertów z parku serwisowego z odcinków specjalnych Mistrzostw Europy. Patrząc na poprzednie lata jest to duża zmiana na plus. W tym sezonie kibicować będziemy Polskiej załodze BTH Rally Team w składzie Łukasz Kotarba – Tomasz Kotarba, która pojedzie Citroenem C3 Rally2.

Zobacz też: Kalendarz FIA ERC 2022

fot. fiaerc.com

Kategorie w ERC

Rajdowe Mistrzostwa Europy FIA ERC składają się z trzech głównych kategorii: ERC, ERC3 i ERC4 oraz kilku kategorii dodatkowych.

ERC to najwyższa kategoria w Mistrzostwach Europy przeznaczona dla samochodów z homologacją FIA, zgodnych z regulaminem Rally2 (dawniej R5). Oznacza to 1,6-litrowe silniki z turbodoładowaniem, 32-milimetrowe zwężki które dają około 290 KM. Auta posiadają napęd na cztery koła i pięciobiegową skrzynię biegów. Aby utrzymać koszty projektowania i budowy w ryzach, zastosowano w tej kategorii limity cenowe. Auta jakie możemy zobaczyć w tej kategorii to: Citroën C3 Rally2, Ford Fiesta Rally2, Hyundai i20 N Rally2, Škoda Fabia Rally2 Evo, Volkswagen Polo GTI R5 lub Proton Iriz R5.

ERC3 to kategoria dla samochodów Rally3 z napędem na cztery koła. Jako pierwszy trafił na rynek Ford Fiesta Rally3 produkowany w Polskim oddziale firmy M-Sport. Za sprawą zwiększenia zwężki z 30 do 31 mm, od tego sezonu Fiesta Rally3 będzie mocniejsza o około15 KM. Tak więc będzie jeszcze szybsza i dostarczy kierowcom jeszcze więcej frajdy. Jeżeli chcesz zobaczyć jak powstaje Fiesta Rally3 w Krakowskim oddziale M-Sport koniecznie kliknij TUTAJ.

ERC4 to kategoria samochodów Rally4 i Rally5 z napędem na przednie koła. Głównymi graczami są tutaj Ford Fiesta Rally4, Opel Corsa Rally4, Peugeot 208 Rally4 i Renault Clio Rally4. Gotowe do rywalizacji samochody Rally4 wykorzystują wolnossące lub turbodoładowane silniki o mocy około 210 KM i sekwencyjne skrzynie biegów. Podstawowe samochody Rally5, takie jak np. Clio Rally5 są zaprojektowane tak, aby były mniej zaawansowane technicznie, a tym samym bardziej przystępne w eksploatacji. W tej kategorii mieści się podkategoria ERC4 Junior, która została stworzona dla kierowców w wieku 27 lat i młodszych. W tej kategorii kierowcy mają do dyspozycji samochody klasy Rally4 lub Rally5 na oponach Pirelli.

for. Marcin Maksymiuk

Kategorie dodatkowe:

ERC Open to tegoroczna nowość. Mogą w niej startować samochody klasy Rally2, RGT i N4. Więcej o tej kategorii przeczytasz klikając TUTAJ.

Clio Trophy by Toksport WRT to seria w stylu „arrive-and-drive”, która odbędzie się podczas pięciu rund ERC.

ERC-MICHELIN Talent Factory to program motywacyjny obejmujący pierwsze sześć rund dla kierowców poniżej 28 roku życia startujących w samochodach Rally2 na oponach MICHELIN. W ubiegłym w tej kategorii zwyciężyła Polska załoga Miko Marczyk / Szymon Gospodarczyk jadąca Skodą Fabia Rally2.

for. Marcin Maksymiuk

Format weekendu rajdowego ERC

Imprezy trwają cztery dni. Pierwsze półtora dnia to rekonesans. Następnie uwaga skupiona jest na swobodnych treningach i odcinku kwalifikacyjnym dla kierowców z kategorii Rally2. Otrzymują dwa przejazdy w wolnym treningu i jeden przejazd w etapie kwalifikacyjnym tzw. shakedown. Na podstawie wyników z shakedownu ustalana jest kolejności startu w pierwszym etapie. Wszyscy pozostali kierowcy kończą przygotowania do rajdu na odcinku testowym, który rozpoczyna się po zakończeniu etapu kwalifikacyjnego. Koniec drugiego dnia jest zwykle wypełniony ceremonialnym startem lub odcinkiem superspecjalnym przed dwoma pełnymi dniami rajdu. Od tego sezonu na podczas wszystkich rund ERC kierowcy będą mogli zdobyć dodatkowe punkty na ostatnim odcinku specjalnym tzw. Power Stage.

for. Marcin Maksymiuk

Punktacja

Punkty przyznawane są 15 najlepszym załogom w każdej kategorii w następującej skali malejącej: 1 miejsce = 30 punktów; 2.=24; 3=21; 4=19; 5=17; 6=15; 7=13; 8=11; 9=9; 10=7; 11=5; 4=12; 13=3; 14=2; 15=1.

W ERC kierowcy ERC3 i ERC4 liczą siedem najlepszych wyników z możliwych ośmiu. W ERC4 Junior to pięć rund z sześciu. Pięciu najszybszych kierowców na Power Stage otrzymuje punkty w malejącej skali: 1 miejsce = 5 punktów; 2=4; 3=3; 4=2; 5= 1.

Aby zdobyć punkty w Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA dla zespołów, zawodnicy muszą zarejestrować się w ERC, ERC3 lub ERC4 pod nazwą zespołu. Maksymalnie trzy samochody mogą być zarejestrowane w celu zdobycia punktów drużynowych. Zarejestrowany zespół może zdobywać punkty dwoma najlepszymi samochodami swojego zespołu w końcowej klasyfikacji każdego rajdu. Na potrzeby obliczania punktów samochody prowadzone przez kierowców priorytetowych ERC4 będą zdobywać punkty w ramach własnej grupy.

for. Marcin Maksymiuk

Opony

Aby zdobyć punkty ERC, załogi muszą używać opon od zarejestrowanego producenta. Na rok 2022 zarejestrowały się MICHELIN, MRF i Pirelli. Ilość zestawów ogumienia na każdy rajd jest ograniczona w zależności od kategorii.