Przez okulary koordynatora – Plany na sezon 2017 HRPP

Barbórka – HONOROWA Runda Mistrzów HRPP

HRPP kończy sezon wraz z innymi mistrzami sportów samochodowych rajdem Barbórki. Dziękujemy naszym kibicom i sponsorom ostatnim pokazem naszej rajdowej jazdy w tym roku. A szykuje się niezły pokaz historyków. Gama aut, jakie pokażą się w Barbórce Legend chyba nigdy przedtem nie była tak okazała. Od rajdowego Malucha i B -grupowych Łady VFTS i Poloneza 2000 C , takich perełek jak Fiat Ritmo Abarth, Triumph TR7 V8, Subaru Legacy 4WD turbo, Opel Kadet GT/E start planują również Ford Sierra Cosworth w barwach Mariana Bublewicza oraz kultowe BMW E-30 M3, Lancia Beta Coupe 2.0 , Lancia Delta HF Integrale, Audi Sport Quattro i Porsche 911 SC RS. Istny festiwal najpiękniejszych sylwetek i najładniejszego rajdowego ryku silników. Będzie to najlepszy pokaz historii sportu rajdowego w akcji, na ciasnych i wymagających odcinkach specjalnych w sercu miasta, jaki można będzie obejrzeć w Warszawie po raz pierwszy od lat 70-tych, kiedy z Warszawy startowały samochody do Rajdu Monte Carlo. Zarówno Media jak i Kibice szykują się szczególnie na Kryterium Asów – słynną ulicą Karową, gdzie o zaszczytny tytuł Mistrza Karowej ścigać się będą zwycięzcy Barbórki Legend.

 clip_image003

Sezon, sezon a po sezonie … plany na sezon następny

To, że czegoś jeszcze nie widać nie znaczy, że się nie dzieje. Przygotowania do sezonu 2017 idą pełną parą. Nie wszystko jest jeszcze dopięte, nie wszystko ustalone, ale krok po kroku przyszły sezon powoli wyłania się w konkretach. To, co już wiadomo wydaje się ważne i arcyciekawie.

Przedsezonowe szkolenie dla zawodników HRPP

Zanim zaczniemy sezon będziemy się szkolić. Nie stać nikogo z nas by rajdom poświęcić się całkowicie. Łączymy je z normalną praca zawodową i życiem rodzinnym. Nie możemy doskonalić swej techniki jazdy trenując kilka razy w tygodniu. Tym bardziej musimy zadbać by nasze przyzwyczajenia z jazdy cywilnej, codziennej nie przeszkadzały nam w jeździe na odcinkach specjalnych, a nawyki rajdowe nie kolidowały z nakazami jazdy w otwartym ruchu.

By po okresie zimowym spędzonym z naszymi rajdówkami głownie w garażach ponownie wrócić do formy, przed rozpoczęciem sezonu 2017, pod auspicjami GKSS zorganizowane zostanie Przedsezonowe Szkolenie Zawodników HRPP.

 clip_image005

Maciej Wisławski będzie szkolił pilotów HRPP


Jeden z najsłynniejszych, najbardziej utytułowanych i doświadczonych pilotów w historii polskich rajdów a jednocześnie czynny zawodnik rajdowy i sympatyk HRPP, który wspiera nas od początku –
Maciej Wisławski – zgodził się wziąć udział w planowanym przed sezonem 2017 szkoleniu dla zawodników HRPP. Popularny wśród zawodników i kibiców „Wiślak” przeprowadzi dla nas szkolenie z zakresu opisu trasy rajdowej. Warsztaty w tym zakresie poprowadzi Tomasz Szostak, jeden z naszych najbardziej utytułowanych i doświadczonych zawodników, którego doświadczenie z ponad 20 rajdów do Mistrzostw Polski będzie nieocenione w „szlifowaniu” naszych umiejętności zapisywania i dyktowania trasy.


Andrzej Lenczowski będzie szkolił kierowców HRPP


Jeden z najlepszych szkoleniowców w zakresie techniki rajdowej jazdy i jednocześnie zawodnik HRPP –
Andrzej Lenczowski zgodził się, by pod jego pod okiem nasi kierowcy mogli doskonalić „boki”, „slajdy” oraz wychodzenie z opresji przy „napadnięciu” na zakręt zbyt szybko. To właśnie on podjął się zorganizować nasze Przedsezonowe Szkolenie Zawodników HRPP w ośrodku koło Częstochowy – czyli miejscu równie dostępnym dla zawodników z północy i centrum jak i z południa Polski.


Bezpieczeństwo, bezpieczeństwo i jeszcze raz bezpieczeństwo


W HRPP bezpieczeństwo stoi na najwyższym podium. Cykl HRPP jest jednym z najbardziej bezpiecznych cyklów w polskim sporcie motorowym. W sezonie 2016 w HRPP ani razu nie doszło do wszczęcia procedury bezpieczeństwa. Jednak rajdy, nawet historyczne to sport ryzyka, w którym wypadek zawsze może się zdarzyć. Robimy wszystko by prawdopodobieństwo, że zdarzy się to u nas było jak najmniejsze. Nasze badania techniczne są wyjątkowo skrupulatne właśnie pod względem bezpieczeństwa, jakie ma zapewnić załodze jej wyposażenie oraz konstrukcja samochodu. By u nas wystartować, nawet w pokazie trzeba mieć udokumentowane doświadczenie i umiejętności rajdowe. W HRPP nie ma najmniejszej tolerancji dla zachowań, które naruszałyby bezpieczeństwo własne, innych zawodników lub kibiców. Przed każdym rajdem jest obowiązkowa odprawa zawodników HRPP poświęcone bezpieczeństwu. Liczymy, że u nas nic się nie zdarzy, ale musimy być przygotowani na wszystkie okoliczności.

Właśnie dlatego, w przyszłym sezonie warunkiem dopuszczenia wszystkich załóg do startu jest odbycie specjalnego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa w rajdach oraz pierwszej pomocy. Szkolenia takie są regularnie prowadzone przez automobilkluby.

Przedsezonowe Szkolenie zorganizowane wyłącznie dla zawodników HRPP będzie jednak miało znacznie szerszy zakres. Poza wspomnianymi wcześniej elementami jak zasady sporządzania opisu trasy i technika rajdowej jazdy obejmie ono – w rozszerzonym zakresie – udzielanie pierwszej pomocy, w tym szczególnie takie aspekty jak zachowanie się załogi podczas pożaru samochodu rajdowego, gaszenie pożaru w samochodzie rajdowym, udzielanie – jeszcze przed przybyciem jednostki ratowniczo-gaśniczej – pierwszej pomocy załodze unieruchomionej wewnątrz pojazdu, zapiętej w systemie HANSA lub HYBRYD. Ponadto załogi będą mogły w praktyce przećwiczyć zachowanie w sytuacji awaryjnej, praktycznie stosując procedurę bezpieczeństwa w symulowanym zdarzeniu na OS. Odbędzie się też normalny trening i możliwością sprawdzenia dostrojenia auta przed pierwszym rajdem w sezonie. Takich szkoleń jeszcze dla zawodników nikt nie prowadził i pod tym względem będziemy prekursorami. Traktujemy ten sport bardzo poważnie i z należną pokorą podchodzimy do wszystkich kwestii bezpieczeństwa.


Zmiany regulaminowe na 2017


Regulamin HRPP sprawdził się w sezonie 2016 i nie należy oczekiwać żadnych rewolucji w 2017. Na pewno zaostrzeniu ulegną wymogi historyczne. Mieliśmy czas przez rok by po woli dostosowywać się spełnienia wymogów załącznika K i w sezonie 2017 zrobimy kolejny, choć nie radykalny, krok w tym kierunku. Ostatecznie HRPP to ani KJS ani RO. To cykl kwalifikowanych rajdów historycznych, a jak wiadomo, „noblesse obliege” – szlachectwo zobowiązuje. Liczymy też na przedłużenie maksimum długości OS-ów oraz możliwość startów w rundach łączonych z RSMP, a co za tym idzie należy się spodziewać odpowiedniego podwyższenia wymogów w zakresie wyposażenia bezpieczeństwa
.

Jednak, tak jak w 2016 będziemy się starać by nasz cykl był cyklem dla zawodników, by jak najwięcej załóg mogło wystartować, by żadne normy nie były nadmiernie wyśrubowane oraz by nowe załogi, które planują starty w sezonie 2017 chciały z nami pozostać na stałe.

Zasadą pozostanie dostępność cyklu dla załóg z doświadczeniem amatorskim, które jeszcze nie mają licencji rajdowych. Załogi te będą mogły w HRPP zdobyć licencje RN.

 


Organizacja rund

Mamy za sobą doświadczenia 6 rajdów w cyklu oraz udział z Rajdzie Dolnośląskim, a zaraz będziemy też po Barbórce Legend. W tym sezonie w HRPP było do przejechania to 1713 km rajdowych, w tym 59 odcinków specjalnych o łącznej długości 417 km a najdłuższy z ich miał 25 km.

To jest doświadczenie, którego nie da się niczym zastąpić. Wynikają z niego wnioski dotyczące organizacji rajdów i w sezonie 2017 będziemy je konsekwentnie wdrażać. Zaczynając od spraw wspólnego zakwaterowania w jednym hotelu, które sprawdziło się rewelacyjnie, przez zdecydowaną preferencje do rajdów w soboty a nie w niedziele, do spraw organizacji ceremonii startu i mety, kolejności startu w rundach łączonych, spójności parku serwisowego dla załóg HRPP i tym podobnych często pozornie drobnych, ale bardzo ważnych kwestii. Osobno, szczególnej uwadze w przygotowaniu sezonu 2017 poświęcamy kosztom startów by je maksymalnie obniżyć oraz atrakcyjnością rajdów zarówno dla zawodników jak i kibiców, by ta z kolei była jak najwyższa.

Nasze załogi miały kilkakrotnie okazję wypowiedzieć się, co im się w naszych rundach podobało a co chcieliby zmienić i jak. Opinie te są przedmiotem poważnych prac by w sezonie 2017 zadowolenie zawodników po każdej rundzie było jeszcze większe niż w 2016.

Przedsezonowe Badanie Kontrolne

Podobnie jak sezonie 2017 w roku przyszłym zorganizujemy przed pierwszym rajdem Przedsezonowe Badanie Kontrolne. Taka forma BK okazała się niezwykle skuteczna, pomogła zawodnikom bez stresu i presji czasu dostosować swoje auta do wymogów bezpieczeństwa, tak by mieć pewność, że auto w 100% spełnia wszystkie wymogi cyklu.

PBK dowiodło też, że samochody HRPP był wspaniale przygotowane do sezonu a zawodników zwolniło z konieczności odbywania BK przed każdym rajdem.

Kalendarz Cyklu na 2017

Oczywiście do czasu ustalenia kalendarza RSMP i GSMP nie ma mowy o żadnych konkretach. Zakładamy jednak, że w sezonie będzie 6 rund (trzy między marcem a czerwcem oraz trzy między wrześniem a listopadem). Do klasyfikacji rocznej planujemy liczyć 4 z nich : Memoriał Janusz Kuliga i Mariana Bublewicza oraz 3 z 5 pozostałych rund. Zakładamy, że trzy z tych pięciu to będą rajdy RO (z których 2 będą liczone do klasyfikacji rocznej) a 2 to będą rundy łączone z RSMP, z których 1 będzie liczona do klasyfikacji rocznej. Doświadczenia z Rajdu Dolnośląskiego pokazały, że nasze załogi swobodnie dają radę na długich i trudnych technicznie odcinkach. Ostatecznie wszystkie, które wystartowały na Dolnośląskim były na rampie i ukończyły rajd. Jednak 500 km rajdu w tym 160 km specjalnych to dla wielu naszych – było niebyło – wiekowych rajdówek bardzo duży wysiłek. A rajd od czwartku soboty do spory koszt. Preferowane jest więc rozwiązanie jakie kiedyś było stosowane w rundach łączonych RPP z RSMP – jeden etap / jeden dzień / jedna pętla. To powinno umożliwić start w takiej rundzie każdej z naszych załóg. Nie przekreśla to chętnym (oczywiście tym z licencją R) wystartować w całym rajdzie RSMP, już poza klasyfikacją liczoną do HRPP.

Rejestracja załóg do klasyfikacji rocznej

Planujemy też, podobnie jak jest to w Historycznych Mistrzostwach Europy wprowadzić rejestrację zawodników do cyklu rocznego. Nie zamyka to drogi do startu zawodnikom, którzy zechcą z nami pojechać np. tylko jedną rundę , lub którym nie zależy na klasyfikacji rocznej a chcą sobie pojechać z nami „rekreacyjnie” – by użyć sformułowania Maćka Wisławskiego. Będą oni jak zwykle mile widziani. Jednak by być sklasyfikowanym kierowca i pilot muszą formalnie „zgłosić” się do cyklu wnosząc symboliczną opłatę rejestracyjną oraz wystartować w minimum dwóch rundach.

Mamy nadzieje, że w 2017 roku cykl wystartuje już z ważnymi sponsorami, co powinno pomóc w zapewnieniu odpowiedniej oprawy medialnej oraz zapewniło budżet na bardzo ważne sprawy organizacyjne, które dotychczas finansowane było przez samych zawodników.

Wiele ważnych decyzji w sprawie przyszłości cyklu jeszcze przed nami, ale mogę zapewnić wszystkich naszych zawodników, że sezon 2017 rysuje się znakomicie. Ilość nowych załóg, które zgłaszają się do cyklu i jakość samochodów, z którymi do nas przychodzą zapewnia, że w przyszłorocznej formule nasz cykl będzie jeszcze bardzie atrakcyjny dla kibiców i mediów niż w sezonie 2016, a obsada naszych rajdów – co ras silniejsza. Udział w naszym cyklu zapowiadają też – co raz częściej i licznej – zawodnicy z Czech, Słowacji i Niemiec.

My też z rozważamy grupowe „rundy” wyjazdowe w Czechach i Niemczech w okresie miesięcy wakacyjnych … by pokazać nasze wspaniałe auta u naszych najbliższych sąsiadów i zmierzyć się z nimi w sportowej, rajdowej walce.

Jak dotychczas wszystkie nasze poczynania w HRPP spotykały się z aprobata i wsparciem ze strony czołowych działaczy PZM i GKSS. Liczymy, że przed sezonem 2017 okażą się oni równie dalekowzroczni, co przy decyzji o powołaniu cyklu i zapewnią mu rozwój, na jaki zasługuje sezonie 2017 roku.

Tak to widać przez okulary koordynatora.

Mirosław Miernik