Rajd Akropolu: Kajetanowicz powalczy o prowadzenie w Rajdowych Mistrzostwach Europy

  • Rajdowe Mistrzostwa Europy wracają na niezwykle trudne i kamieniste, szutrowe nawierzchnie;
  • Załoga LOTOS Rally Team walczyć będzie o kolejną wygraną w Grecji i prowadzenie w cyklu FIA ERC;
  • Na liście zgłoszeń łącznie 12 samochodów klasy R5 wśród kierowców Nasser Al-Attiyah, dwukrotny zwycięzca Rajdu Dakar;
  • Próby sportowe mierzą blisko 230 kilometrów z najdłuższym, prawie 34-kilometrowym oesem Elatia-Karya;
  • Specyfika greckich dróg jest bezlitosna dla samochodów wiele zależy od dobrego przygotowania rajdówki i perfekcyjnego opisu trasy;

rajd_akropolu-_kajetanowicz_powalczy_o_prowadzenie_w_rajdowych_mistrzostwach_europy_1

Załoga LOTOS Rally Team gotowa do starcia w legendarnym Rajdzie Akropolu, czyli greckim punkcie na mapie zaciętej wojny o tytuł Rajdowego Mistrza Europy. By ją wygrać, trzeba w perfekcyjnym i bezbłędnym stylu rywalizować w każdej z ośmiu bitew rozgrywanych w najdalszych zakątkach Starego Kontynentu. Trzecią z nich jest 63 edycja niezwykle trudnego rajdu, na którego wygranie receptę znają już Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran. Zawodnicy rywalizujący Fordem Fiestą R5 stawali tu dwukrotnie na podium, triumfując przed dwoma laty. Zwycięstwo to przypieczętowało zdobycie pierwszego z dwóch tytułów mistrzowskich.

 

Seajets Acropolis Rally to prawie 230 kilometrów zmagań podzielonych na dwanaście morderczych dla samochodów odcinków specjalnych. Wśród nich jest także najdłuższy w tegorocznej rywalizacji oes Elatia-Karya, mierzący blisko 34 kilometry jazdy zakręt w zakręt, na granicy przyczepności i po wąskich, kamienistych drogach. To niezwykłe wyzwanie zawodnicy pokonają dwukrotnie podczas finałowego, niedzielnego etapu.

 

Kurz i temperatury sięgające 50 stopni Celsjusza w środku rajdówki to tylko niektóre z wymagań, jakie przed załogą stawia rajd, w którym główne role grają skupienie, pewność siebie i wytrzymałość. Silna, międzynarodowa konkurencja w samochodach klasy R5 tworzy tę rywalizację niezwykle zaciętą. Tu liczy się prędkość, którą Kajto i Jarek pokazali już w ubiegłym roku, wygrywając osiem z dwunastu rozegranych odcinków specjalnych, na kolejnych trzech finiszując na drugim miejscu.

 

Do walki zgłosiło się 28 załóg, z których 12 pojedzie w samochodach klasy R5. Listę otwiera Portugalczyk Bruno Magalhaes, aktualny lider Rajdowych Mistrzostw Europy. Z drugim numerem o prowadzenie powalczy Kajetan Kajetanowicz. Po raz pierwszy w tym sezonie FIA ERC do rywalizacji przystąpi Nasser Al-Attiyah, czyli dwukrotny zwycięzca słynnego Rajdu Dakar, mistrz świata Production Car z 2006 roku, dwukrotny mistrz świata WRC-2 (2014 i 2015 rok) i trzykrotny zdobywca Pucharu Świata w rajdach terenowych (2008, 2015 i 2016). Katarczyk otrzymał trzeci numer startowy.

rajd_akropolu-_kajetanowicz_powalczy_o_prowadzenie_w_rajdowych_mistrzostwach_europy_2

Bazą zawodów rozgrywanych w dniach 2-4.06 jest Lamia, partnerskie miasto polskiego Rzeszowa, w którym także rozgrywana jest runda tegorocznych Mistrzostw Europy. Nad metropolią wznosi się wzgórze zamkowe, na którym ślady budownictwa sięgają epoki brązu. To właśnie tu, w niedalekiej okolicy, król Sparty Leonidas niemal 2,5 tys. lat temu poprowadził Greków do bitwy przeciw Persom.

 

Kajetan Kajetanowicz: – Rajd Akropolu uczy charakteru, a ubiegłoroczna edycja pokazała, że w rajdach nigdy nie można się poddawać. Nieprzewidywalna sytuacja i mnogość szczegółów podkreślają piękno tego sportu, dlatego jestem w pełni skupiony nad przygotowaniami, by przewidzieć jak najwięcej zmiennych. Po wyjątkowo trudnych rundach na Azorach i Wyspach Kanaryjskich przed całym zespołem LOTOS Rally Team pracowity miesiąc – tylko dwa tygodnie po Grecji rywalizować będziemy na Cyprze. Wierzę jednak w każdego z członków ekipy, ponieważ znam ich potencjał i wiem, że mamy wspólny cel.

 

Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team Grupa LOTOS a także CUBE.ITG, Delphi oraz Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.fb.com/EmocjeDoPelnawww.fb.com/KajetanKajetanowiczwww.twitter.com/Kajto_pl oraz www.youtube.com/Kajtopl.

 

Rajd Akropolu 2017 w liczbach:

  • 3 z 8 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
  • 3. to miejsce Kajetana i Jarka w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem Akropolu.
  • 11 z 12 (92 proc.) odcinków specjalnych ubiegłorocznej edycji zawodów Kajto z Jarkiem ukończyli na podium, a 8 z 12 (66,6 proc.) wygrali.
  • 2 razy załoga LOTOS Rally Team stawała na podium klasyfikacji generalnej greckiej imprezy, raz wygrywając.
  • 12 – tyle samochodów klasy R5 stanie na starcie Rajdu Akropolu.
  • 229,74 km łączna długość 12 odcinków specjalnych rajdu.
  • 4. start Kajetanowicza w tej imprezie.
  • 1488 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Lamii.
  • 33,86 km liczy najdłuższa próba rajdu zaplanowany na niedzielę odcinek Elatia/Karya.
  • 2 – tyle razy Rajd Dakar wygrywał Nasser Al-Attiyah, który również wystartuje w greckich zawodach.
  • 35 punktów w pierwszych dwóch rajdach sezonu wywalczyła załoga LOTOS Rally Team.
  • 13 z 28 oesów rozegranych w tym sezonie FIA ERC Kajetanowicz i Baran kończyli w TOP 3 klasyfikacji generalnej.
  • 63. edycja tych zawodów odbędzie się w tym roku.
  • 105 – tyle wygranych na poszczególnych odcinkach specjalnych FIA ERC ma na swoim koncie reprezentant LOTOS Rally Team.
  • 5 razy Rajd Akropolu wygrywał rekordzista tej imprezy Rajdowy Mistrz Świata z 1995 r. Colin McRae.
  • 38 razy Rajd Akropolu był rundą Rajdowych Mistrzostw Świata.
  • W 1973 r. Rajd Akropolu wszedł po raz pierwszy do kalendarza Mistrzostw Świata, a od sezonu 2014 stanowi rundę europejskiego czempionatu.
  • 18 ostatnich startów w FIA ERC Kajto i Jarek kończyli zdobywając punkty.

rajd_akropolu-_kajetanowicz_powalczy_o_prowadzenie_w_rajdowych_mistrzostwach_europy_3

Harmonogram Rajdu Akropolu 2017 (według czasu polskiego):

 

Piątek, 2 czerwca:

 

7:30 odcinek testowy

10:23 odcinek kwalifikacyjny (3,70 km)

13:00 – wybór pozycji startowych (Lamia)

14:10 – konferencja prasowa przed rajdem (Lamia)

17:30 ceremonia startu (Lamia)

 

Sobota, 3 czerwca (6 odcinków specjalnych, 103,06 kilometrów):

 

9:08 OS 1 Gravia 1 (24,81 km)

10:01 OS 2 Amfissa 1 (14,29 km)

11:04 OS 3 Paleohori 1 (12,43 km)

12:09 Serwis A 30 min. (Lamia)

 

13:47 OS 4 Gravia 2 (24,81 km)

14:40 OS 5 Amfissa 2 (14,29 km)

15:43 OS 6 Paleohori 2 (12,43 km)

Flexi serwis B 45 minut (Lamia)

 

Niedziela, 4 czerwca (6 odcinków specjalnych, 126,68 kilometrów): 

 

7:00 Serwis C 15 minut (Lamia)

7:55 OS 7 Eleftherohori 1 (17,87 km)

8:48 OS 8 Rengini 1 (11,61 km)

9:16 OS 9 Elatia/Karya 1 (33,86 km)

10:56 Serwis D 30 min. (Lamia)

 

12:06 OS 10 Eleftherohori 2 (17,87 km)

12:59 OS 11 Rengini 2 (11,61 km)

13:27 OS 12 Elatia/Karya 2 (33,86 km)

14:50 Serwis E 10 minut (Lamia)

15:04  Ceremonia mety zakończenie rajdu (Lamia)

 

Łączna długość odcinków rajdu: 229,74 km

 

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy przed Rajdem Akropolu:

 

1. Bruno Magalhaes (Portugalia) 63 pkt.

2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 46 pkt.

3. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 35 pkt. 

4. Marijan Griebel (Niemcy) 27 pkt.

5. José Maria López (Hiszpania) 27 pkt.

6. Josh Moffett (Irlandia) 20 pkt.

7. Iván Ares (Hiszpania) 19 pkt.

8. Nikołaj Griazin (Rosja) 15 pkt.

9. Luis Monzón Artiles (Hiszpania) 15 pkt.

10. Pedro Meireles (Portugalia) 9 pkt.

inf.pras.