Rajd Chorwacji: Pogrom faworytów, Neuville na czele

fot. wrc.com

Wiedzieliśmy, że Rajd Chorwacji nie należy do najłatwiejszych rund z kalendarza Mistrzostw Świata, zaś kapryśna pogoda może wywrócić tabelę do góry nogami. Nie spodziewaliśmy się jednak, że walka na śliskim asfalcie na Bałkanach sprawi załogom aż tyle kłopotów, a pierwsze dramaty pojawią się… tak szybko! Za nami poranna, piątkowa pętla, liderami rajdu są Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. Belgowie wykorzystali „podwójnego kapcia” w samochodach Ogiera i Rovanpery.

Zaraz zaraz… Czy ktoś napisał, że Rajd Chorwacji to typowo asfaltowa runda WRC? Odcinki specjalne wokół Zagrzebia to prawdziwa mieszanka bardzo śliskiego, nierównego asfaltu i… „brudnych”, kamienistych, wręcz szutrowych partii. A takie połączenie potrafi spłatać figle. Przekonali się o tym głównie podopieczni Gazoo Racing, ale nie tylko Toyota zgłaszała dziś problemy na trasie. Mniejsze czy większe kłopoty mieli tu dosłownie wszyscy, jak na razie obronną ręką z tej opresji wychodzą liderzy Hyundaia, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.

Miłe złego początki

Piątek rozpoczął się zgodnie z przewidywaniami. Ogier i Landais objęli prowadzenie, gładko pokonując Neuville’a oraz Wydaeghe. Początkujący kibice Mistrzostw Świata WRC otrzymali dziś skróconą lekcję „rajdowego ABC”, dowiadując się jak ważna jest odpowiednia pozycja startowa. Liderzy czempionatu wykorzystali „czysty” asfalt, deklasując wielu oponentów… Niestety, OS2 przyniósł prawdziwy pogrom w szeregach Gazoo Racing. Ogier i Rovanpera przebili swoje koła dokładnie… w tym samym miejscu, oddając pole Neuville’owi. Kierowca Hyundaia najadł się jednak strachu, wpadając w słomiany balot po przestrzeleniu szykany.

Zdradliwe, chorwackie oesy zbierały swoje żniwo. Z gry odpadł Erik Cais, który już na OS1 zsunął się z drogi i „zaparkował” Fabię RS za stromym zboczem… Jego krajan, Filip Kohn, stracił koło. Oprócz kierowców Toyoty, kłopoty na OS2 mieli też Lindholm i Fourmaux. Obaj zgłaszali problemy z samochodem, urzędujący czempion WRC2 uszkodził skrzynię biegów. Z walką o triumf pożegnał się też Gus Greensmith, zwycięzca Rajdu Meksyku stracił blisko trzy minuty na zmianę ogumienia. Spore szczęście miał Elfyn Evans – Walijczyk stwierdził, że stracił ciśnienie w jednym kole na OS3, lecz szczęśliwie dotarł do mety nie zwalniając.

Po czterech próbach sportowych liderami rajdu są Neuville i Wydaeghe, mający relatywnie bezpieczną przewagę nad Evansem i Tanakiem. Ogier rozpoczął już proces odrabiania strat, przed ośmiokrotnym mistrzem świata naprawdę wymagające zadanie… W WRC2 prowadzi Francuz, Yohan Rossel. Kierowca Citroena nie ma sobie równych i na śliskich, zabrudzonych trasach radzi sobie jak ryba w wodzie. Gryazin i Aleksandrov tracą do niego aż pół minuty. Tych których dziwi nieobecność Solberga uspokajamy – Oliver nie punktuje na tej imprezie.

Rajd Chorwacji
fot. wrc.com

#forCraig

Przed nami jeszcze cztery, piątkowe odcinki specjalne – zawodnicy powrócą na zniszczone, mocno zabrudzone oesy porannej pętli. Taki stan rzeczy każe nam sądzić, że to nie koniec dramaturgii i niespodziewanych roszad w tabeli… Personalia zwycięzców pozostają sprawą otwartą, historia pokazuje, iż nawet początkowe problemy i przebite opony nie oznaczają końca walki o triumf. Jeżeli Sebastien Ogier i Vincent Landais utrzymają swoje tempo, zaś Neuville i Wydaeghe wciąż narzekać będą na ustawienia samochodu, czeka nas naprawdę emocjonujący pojedynek. Zwłaszcza, że Evans, Tanak i Lappi są wciąż relatywnie w blisko!

Korzystając z okazji, zachęcamy Was do sprawdzenia oferty Motowizji. Po raz pierwszy w historii batalia na odcinkach Rajdowych Mistrzostw Świata i Rajdowych Mistrzostw Europy trafia na antenę rodzimej stacji telewizyjnej. Motowizja pokaże wszystkie oesy WRC i ERC 2023 – na żywo, z komentarzem ekspertów i zaproszonych do studia gości. Poza relacjami live, na kanale znajdziecie też szczegółowe zapowiedzi rajdów, podsumowania każdego z etapów, czy wywiady z zawodnikami. Po wszystkie szczegóły zapraszamy na motowizja.pl.

Klasyfikację generalną Rajdu Chorwacji 2023 znajdziecie na oficjalnej stronie czempionatu. Zmagania na Bałkanach relacjonujemy też na rallyandrace.pl, zachęcamy Was do dyskusji, wyrażania własnej opinii i rozmowy na temat rajdu w naszych mediach społecznościowych.