Rajd kandydacki do RSMP rozpocznie sezon RMP 2024

Fot. Łukasz Kos

Rajdowe Mistrzostwa Południa rozpoczną swój sezon 2024 za dwa tygodnie, podczas 4. Rajdu Nyskiego. Termin zgłoszeń do inauguracji cyklu w województwie opolskim upływa już w czwartek.

Rajd Nyski to runda kandydacka do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. O ile jego przyszła obecność w mistrzostwach kraju dopiero się rozstrzygnie, nie ma wątpliwości co do jego obecności w tegorocznych Rajdowych Mistrzostwach Południa.

„Bez względu na to czy organizujemy imprezę dla amatorów, czy dla licencjonowanych zawodników, do każdej z nich przykładamy się z takim samym zaangażowaniem. Sprostanie wszystkim wymogom bezpieczeństwa i zapisom regulaminowym, znalezienie atrakcyjnych odcinków nie jest proste, ale dla nas najważniejsze jest zapewnienie zawodnikom bezpiecznej, przejrzystej i sprawiedliwej rywalizacji sportowej” – powiedział dyrektor rajdu Michał Czapko.

Zawodnicy będą rywalizować na dystansie 59,89 km, rozłożonych na dwa etapy. Rajd rozpocznie się w sobotę ceremonią Startu na nyskim Rynku i w tym dniu będzie rozegrany dodatkowo odcinek specjalny o długości 4,2 km (poza miastem). Zaplanowano także Prolog, który będzie towarzyszył imprezie już trzeci raz. Organizator w tym roku przygotował atrakcyjną trasę w ścisłym centrum miasta, gdzie załogi będą musieli zmagać się ze zmianami nawierzchni z asfaltu na kostkę i odwrotnie. Nitka prologu została zaprojektowana z myślą o kibicach, dlatego zawarto w niej ostre zakręty oraz miejsca do „pokręcenia się” i pokazania swoich umiejętności na tle pięknych zabytków miasta.

Niedzielny etap będzie składać się z trzech pętli, czyli przejazdów dwóch odcinków specjalnych, z których dłuższy będzie miał 11,45 km. Jak zapewnia Organizator, będzie wszystko: szybkie partie „na odwagę”, zmienna nawierzchnia, czyli asfalt i kostka, partie podbijające i przyczepne, oraz lubiane przez zawodników sekcje bardzo techniczne. Ceremonia mety zostanie zorganizowana na nyskim rynku. Więcej informacji o rajdzie znajdziecie na stronie: http://rajdnyski.pl/.

Siedem rund Rajdowych Mistrzostw Południa 2024

Rajd Nyski to dopiero początek trwających aż do listopada Rajdowych Mistrzostw Południa. Kalendarz na sezon 2024 wygląda następująco:

  1. Rajd Nyski, 11-12.05.2024 r., Nysa,
  2. Valvoline Rajd Małopolski, 06-08.06, Maków Podhalański,
  3. Rajd Doliny Sanu, 05-06.07, Jarosław,
  4. Rajd Rzeszowiak, 08-10.08, Rzeszów,
  5. Rajd Wisły, 12-14.04, Wisła,
  6. Rajd Ślaska, 11-13.10, Katowice,
  7. Rajd Cieszyńska Barbórka, 15-16.11, Cieszyn.

Organizator przewidział zmiany na nowy sezon, o czym informuje Bartłomiej Urbański, Wiceprzewodniczący Okręgowej Komisji Sportu Samochodowego PZM w Katowicach: „Przede wszystkim kładziemy nacisk na rozwój klas PZM RN, które umożliwiają starty nowszymi modelami samochodów o ograniczonym zakresie modyfikacji. Pozwala to, w szczególności młodym zawodnikom o ograniczonych budżetach na wejście w profesjonalne rajdy samochodowe współczesnymi modelami samochodów”.

Rajdowe Mistrzostwa Południa współpracują z RSMP przy organizacji Pucharu RallyN, gdzie rundy łączone tych mistrzostw są uwzględniane w jego klasyfikacji. W ten sposób zawodnicy startujący samochodem RallyN w rundach RMP nie tylko walczą o tytuł Rajdowego Mistrza Południa, ale również Zdobywcy Pucharu RallyN organizowanego przy Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Zachętą jest również system obniżek wpisowego dla najszybszych zawodników. Na kolejnej rundzie RMP zawodnicy, którzy zajęli pierwsze trzy miejsca w swoich klasach RN mogą liczyć na duże obniżki wynoszące niemal 70%.

Oprócz klas RN, w dalszym ciągu kontynuowana jest klasa dla najliczniej reprezentowanych dotychczas samochodów Grupy A, które mogą wspólnie z samochodami RN walczyć o tytuł Rajdowych Mistrzów Południa. Wspólnym mianownikiem zarówno klas RN i A jest określenie listy dopuszczonych opon, aby jeszcze bardziej obniżyć koszty rywalizacji i zapewnić jej wyrównany poziom.

Nowością w Rajdowych Mistrzostwach Południa jest stworzenie klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Południa OPEN. Samochody FIA/PZM 4WD (np. Rally2/3, OPEN 4WD), FIA 2WD (np. R2, Rally4/5) i PZM OPEN 2WD będą walczyć o tytuł Rajdowych Mistrzostw Południa OPEN.

Mając na uwadze zmiany w rejestracji samochodów rajdowych i planowaną likwidację Super KJS, stworzona została klasa OPEN3. Jej założeniem jest możliwość udziału samochodów z Super KJS o pojemności przeliczeniowej silnika do 2000 cm3 i większym niż w Grupie A zakresie modyfikacji. Warunkiem jest wyposażenie samochodu w skrzynie biegów w układzie H a nie sekwencyjną oraz wyposażenie bezpieczeństwa wymagane na poziomie Rajdów Okręgowych. Przy czym w przypadku klatki bezpieczeństwa dopuszczona jest możliwość stosowania takiej bez certyfikacji, ale z maksymalnym poziomem rozbudowy.

Puchar Peugeota/Citroëna jest kontynuowany, ale regulamin techniczny został zmodyfikowany w ten sposób, aby bez przeszkód mogły się do niego zgłaszać samochody z C2 Cup.

Propozycją dla posiadaczy samochodów historycznych zbudowanych zgodnie z regulaminem Historycznych Samochodowych Mistrzostw Polski jest klasa Classic. Atutami dla zawodników w samochodach historycznych może być niższe wpisowe oraz wyposażenie bezpieczeństwa oparte o regulamin Rajdów Okręgowych.

W Rajdowych Mistrzostwach Południa premiowany jest punktowo udział w rundach niezależnych od Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz na ostatniej rundzie. Są to w kolejności: Rajd Nyski, Rajd Doliny Sanu i Rajd Barbórki Cieszyńskiej.

Podobają ci się nasze newsy? Nie przegap żadnego: obserwuj RALLY and RACE na Google News.