Rajd Polski 2023: fantastyczna szarża Sesksa!

492
fot. Martins Sesks - oficjalny profil Facebook

Teatr jednego aktora! Tak w skrócie opisać możemy przebieg drugiej, sobotniej pętli 79. Rajdu Polski. Martins Sesks i Renars Francis szybko objęli prowadzenie, zapisując na swoje konto aż trzy z czterech odcinków specjalnych. Łotysze mają kilkusekundową przewagę nad załogą Paddon/Kennard, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk zostali wyraźnie w tyle… Piłka w grze, przed nami finałowy etap!

Wielu sympatyków widowiskowej jazdy na opis uważało, iż Sesks i Francis byli największą rewelacją 51. Rajdu Świdnickiego. Załoga z Łotwy dysponowała w końcu słabszą maszyną (Fabia Rally2-kit), która „udawała” tylko swoich mocniejszych, fabrycznych kuzynów. Mimo tego, drużyna MRF Tyres zdołała wbić się na najniższy stopień podium, nawiązując walkę z czołówką RSMP. Martins potwierdza swoją formę także na szutrowym Rajdzie Polski. Mistrz ERC3 2018 dosłownie frunie po mazurskich oesach, stając się faworytem do… zwycięstwa!

23-latek rozpoczął drugą, sobotnią pętlę z wysokiego „C”. Łotysz porozstawiał oponentów po kątach, wygrywając OS „Świętajno 2” o blisko osiem sekund. Sesks i Francis zwyciężyli również na trasie „Markowskie 2” oraz „Wieliczki 2”… Przejazd po torze w Mikołajkach był już jedynie formalnością. Ostatecznie podopieczni ekipy MRF Tyres zakończyli dzień z dość bezpieczną przewagą nad liderem „generalki” ERC – Hayden Paddonem. Nowozelandczyk pozostaje w bezpośrednim kontakcie, szykuje się więc epicki pojedynek o wygraną. Nieco gorsze nastroje mają polscy kibice… Marczyk i Gospodarczyk wyraźnie odstają od swoich głównych rywali. Choć Polacy zachowują miejsce na najniższym stopniu podium, to ciężko nie odnieść wrażenia, iż nie są zadowoleni z jazdy. Na koniec dnia tracą czterdzieści jeden sekund, wydaje się że tylko armagedon może przywrócić im szansę na drugie zwycięstwo.

Jeśli chodzi o rodzimy czempionat, liderem jest oczywiście Martins Sesks, a drużyna Orlen Teamu zajmuje drugie miejsce. Na trzeciej lokacie plasuje się Grzegorz Grzyb pilotowany przez Adama Biniędę. Ekipa Crusara ma prawie dwie minuty straty i… minutę zapasu nad Łukaszem Byśkiniewiczem. Wydaje się, że poznaliśmy wstępny kształt „pudła” w RSMP…

fot. fiaerc.com

Marketingowcy pakują manatki

Tegoroczna rywalizacja na trasach Rajdu Polski w ramach klasy ERC3 miała stać się istną, marketingową wojną. Miało bowiem dojść do pojedynku debiutującego na oesach Renault Clio, z „odświeżoną” Fiestą evo. Emocje skończyły się jednak relatywnie szybko, zaś wynik batalii poznaliśmy praktycznie na premierowej pętli. Po pierwsze, Jon Armstrong dominuje w stawce, dając swoim oponentom prawdziwą lekcję jazdy po luźnej nawierzchni… Będąc jednak całkowicie uczciwym, to przede wszystkim zasługa samego kierowcy, który pewnie zmierza po tegoroczną koronę. Po drugie, Paulo Soria złapał „kapcia”, przez co Clio Rally3 spadło na ostatnią pozycję już na trzecim oesie. Dzieło zniszczenia dokonało się na mecie OS7 – Argentyńczyk popełnił błąd, „zrolował” samochód i pożegnał się z walką o triumf…

Podsumowując, Armstrong i Cameron przewodzą tabeli ERC3. Mimo przebitej opony, mają ponad trzydzieści sekund zapasu nad Jakubem Matulką, który prowadzi także w rodzimej klasie 3. Niestety, z jazdy wycofał się Piotr Parys pilotowany przez Damiana Sytego. W ich Fieście doszło do dziwnej awarii – na jednym ze skoków uruchomił się… system gaśniczy.

Zobacz też: Orlen 79. Rajd Polski 2023 – harmonogram, transmisja

W ERC4 bez zmian, Norweg Ola Nore ma komfortową przewagę nad Norbertem Maiorem oraz Victorem Hansenem. Po problemach drużyny Nowak/Sadowski w grze pozostał tylko Tymoteusz Jocz. Polak ma przeszło pięć minut straty, piastuje dopiero czternastą lokatę. Zestawienie wyników klasy 4. RSMP otwierają Gracjan Predko i Michał Jurgała. Jeżeli nie dojdzie do przetasowań, będzie to ich drugi triumf w tym sezonie. Na podium znaleźli się też Artur Długosz i Michał Majewski oraz reprezentanci Marten Sport – Pindel i Pietruszka. Bez zaskoczeń, w „ośce” przodują maszyny Peugeota. 208 Rally4 jest bezkonkurencyjne.

Polski
fot. Rajd Polski – oficjalny profil Facebook

79. Rajd Polski zbliża się do finału!

Niedzielne „menu” składać się będzie z ośmiu odcinków specjalnych. Stawka zmierzy się z próbami „Barczewo” (8:05, 13:20), „Biskupiec” (8:55, 14:10), „Gmina Mrągowo” (10:05 i 17:05 – power stage) oraz „Mikołajki” (10:55, 15:40). Szczególnie ciekawa będzie batalia na próbach „Barczewo” i „Biskupiec”, które debiutują w kalendarzu tej imprezy. Naturalnie zaplanowano też jeden, popołudniowy serwis, załogi zjadą do parku maszyn około 11:30. Triumfatorów 79. Rajdu Polski poznamy po godzinie 17:00, zaś o 18:15 wręczone zostaną pamiątkowe medale. Choć wydaje się że szanse są małe, wciąż liczymy na polskie sukcesy!

Korzystając z okazji, zachęcamy Was do sprawdzenia oferty Motowizji. Po raz pierwszy w historii batalia na odcinkach Rajdowych Mistrzostw Świata i Rajdowych Mistrzostw Europy trafia na antenę rodzimej stacji telewizyjnej. Motowizja pokaże wszystkie oesy WRC i ERC 2023 – na żywo, z komentarzem ekspertów i zaproszonych do studia gości. Poza relacjami live na kanale znajdziecie także szczegółowe zapowiedzi rajdów, podsumowanie każdego z etapów, czy wywiady z zawodnikami. Po wszystkie szczegóły zapraszamy na motowizja.pl.

Klasyfikację 79. edycji Rajdu Polski znajdziecie na stronie Polskiego Związku Motorowego. Po najgorętsze wieści z szutrowych oesów Rajdu Polski zapraszamy Was na rallyandrace.pl.

W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!