Rajd Polski 2023: Paddon na prowadzeniu, „przygoda” Marczyka

fot. fiaerc.com

Hayden Paddon i John Kennard objęli prowadzenie w Orlen 79. Rajdzie Polski. Po czterech odcinkach specjalnych goście z Nowej Zelandii mają niewielką przewagę nad Martinsem Sesksem i Francisem Renarsem. Marczyk i Gospodarczyk spadli na piątą pozycję po małej „przygodzie” na próbie „Świętajno 1”. Duet Orlen Teamu przestrzelił hamowanie wypadając z trasy, co kosztowało ich piętnaście sekund…

Sobotni poranek rozpoczął się od pojedynku Łotyszy z Nowozelandczykami. Rewelacja 51. Rajdu Świdnickiego, Martins Sesks, wygrał odcinek „Świętajno 1”, pokonując oponentów o przeszło trzy sekundy. Nieciekawą „przygodę” zaliczyli zawodnicy Orlen Teamu… Marczyk przestrzelił hamowanie i wypadł z trasy, zatrzymując się w grząskiej, trawiastej kępie. Co prawda samochód nie ucierpiał zaś sytuacja wyglądała dość łagodnie, jednak wydostanie się z tej opresji kosztowało kilkanaście, cennych sekund. Wielkiego pecha miał urzędujący czempion RSMP, Tom Kristensson. W Citroenie Szweda zepsuła się przekładnia, pokładowe kamery zarejestrowały wiszący bezwładnie lewarek. Mimo tego Tom przeciął metę na OS2.

Kolejne dwie próby padły łupem lidera „generalki” ERC, Haydena Paddona. Reprezentant Hyundaia umocnił się na prowadzeniu, choć Sesks dosłownie siedzi mu na ogonie. Łotysz traci niecałe… półtorej sekundy. Wirtualne podium uzupełnia Irlandczyk, Josh McErlean z Johnem Rowanem na prawym fotelu. Marczyk oraz Gospodarczyk piastują piątą pozycję. Podium wydaje się być w zasięgu już na OS5, jednak na walkę o triumf jest za wcześnie.

Poranek na Mazurach miał już swoich pierwszych pechowców. Kristensson i Johansson po awarii skrzyni biegów uszkodzili też zawieszenie i „zaparkowali” w polu na „Markowskie”. Filip Mares wywrócił swoją Fabię na dach, ale dzięki pomocy kibiców wrócił do rywalizacji. Mniej szczęścia miał Rumun Bogdan Cuzma, który z impetem wbił się w słomiany balot… Problemy mają również załogi polskiego czempionatu. Bracia Szejowie odpadli ze względu na wycieki oleju po uderzeniu w głaz, zaś bracia Kotarbowie roztrzaskali swojego Citroena.

fot. M-Sport Polska

Gorąco w Rally3 i Rally4

Jon Armstrong zdominował klasę ERC3, Brytyjczyk daje rywalom niezwykle cenną lekcję sprawnego podróżowania po szutrze. Lider „generalki” ERC3 pędzi po swój trzeci triumf, który znacznie przybliży go do mistrzowskiej korony 2023. Sporego pecha miał obywatel Argentyny, Paolo Soria. „Kapeć” na OS3 zepchnął go na ostatnie miejsce w grupie, dając sporo radości… pracownikom M-Sportu. Rajd Polski jest w końcu ogromnym pojedynkiem debiutującego na oesach Clio oraz odświeżonej Fiesty w specyfikacji evo. Drugą lokatę w ERC3 oraz prowadzenie klasie 3. RSMP utrzymują podopieczni LOTTO Matulka Rally Team, Jakub Matulka i Daniel Dymurski. Piotr Parys i Damian Syty odrabiają straty, szykuje się epicki pojedynek. Wydaje się, iż o triumfach i porażkach zadecydują indywidualne błędy.

Zobacz teżRajd Polski 2023 – mapy, parkingi, punkty obsługi kibica, bilety

Stawce ERC4 (maszyny z napędem na jedną oś) przewodzi Norweg Ola Nore. Niestety, w czołówce nie ma żadnej, biało-czerwonej załogi. Tymoteusz Jocz i Maciej Judycki przebili oponę, zaś Marek Nowak i Adrian Sadowski wycofali się z walki po kolejnej awarii półosi… Klasa 4. RSMP ma więc nowych liderów – na czoło wysunęli się zwycięzcy inauguracyjnej rundy Mistrzostw Polski, Gracjan Predko i Michał Jurgała. Drugi jest Artur Długosz, trzecie miejsce okupują Pindel i Pietruszka. Debiutujący na Mazurach Kowalczyk i Hryniuk są na czwartej pozycji, jednak ich strata wydaje się już nie do odrobienia (blisko dwie minuty).

Polski
fot. fiaerc.com

Rajd Polski wraca po południu!

Po południu stawka 79. Rajdu Polski raz jeszcze zmierzy się z oesami „Świętajno” (14:35), „Markowskie” (15:35) i „Wieliczki” (16:25). Etap zakończy druga tura pojedynków na torze w Mikołajkach (18:30). Zawodnicy zjeżdżają już na serwis, otrzymają dokładnie 30 minut na wprowadzenie ewentualnych korekt w ustawieniach lub naprawę uszkodzeń czy awarii. Trzymamy kciuki i liczymy na to, iż biało-czerwoni wyraźnie przyspieszą na kolejnej pętli.

Korzystając z okazji, zachęcamy Was do sprawdzenia oferty Motowizji. Po raz pierwszy w historii batalia na odcinkach Rajdowych Mistrzostw Świata i Rajdowych Mistrzostw Europy trafia na antenę rodzimej stacji telewizyjnej. Motowizja pokaże wszystkie oesy WRC i ERC 2023 – na żywo, z komentarzem ekspertów i zaproszonych do studia gości. Poza relacjami live na kanale znajdziecie także szczegółowe zapowiedzi rajdów, podsumowanie każdego z etapów, czy wywiady z zawodnikami. Po wszystkie szczegóły zapraszamy na motowizja.pl.

Klasyfikację 79. edycji Rajdu Polski znajdziecie na stronie Polskiego Związku Motorowego. Po najgorętsze wieści z szutrowych oesów Rajdu Polski zapraszamy Was na rallyandrace.pl.

W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!