Rajd w kolebce czeskiej motoryzacji – Bohemia kolejnym ważnym punktem sezonu braci Szejów

 
  • 78 rywali Jarka i Marcina, w tym 15 załóg w najmocniejszej klasie – dobra obsada 5. rundy Mistrzostw Czech (1-2 lipca);
  • Rywalizacja w towarzystwie rajdowych legend – na starcie zawodów stanie także 55 załóg w rajdówkach sprzed lat;
  • 81 punktów i wysokie 5. miejsce – załoga z Ustronia w czołówce punktacji Mistrzostw Czech przed Rajdem Bohemia;
  • 11 odcinków specjalnych – łącznie 150 km rywalizacji wokół Mlada Boleslav wyłoni zwycięzców imprezy;
  • Powrót rekordzisty zawodów – Roman Kresta, sześciokrotny zwycięzca Rajdu Bohemia ponownie na odcinkach specjalnych;
  • Kopecky, Droogmans, Kresta, Pech, Loix, Hanninen, Thiry czy Snijers – wielcy mistrzowie wśród triumfatorów Bohemii.

02ff9439-a7d5-4a1b-9dcf-860208f91b9a

Rajd Bohemia – zaplanowany na 1 i 2 lipca – to impreza nierozłącznie związana z historią czeskiej motoryzacji. Marka Skoda wspiera ją od jej pierwszej edycji w 1974 roku, a do sezonu 1985 zawody nosiły nawet nazwę Rallye Skoda. Strefa serwisowa po raz kolejny znajdować się będzie na terenie fabryki w Mlada Boleslav. Co ciekawe z całej stawki 134 załóg zgłoszonych do rundy Mistrzostw Czech i cykli historycznych, aż 42 proc. z nich wsiądzie do rajdówek ze znaczkiem Skody na masce. Rajd Bohemia wielokrotnie stanowił rundę Rajdowych Mistrzostw Europy, a w 2010 walczyli w nim także pretendenci do tytułu Rajdowego Mistrza Polski. Obok czeskiej czołówki zwyciężali tutaj znani i utytułowani kierowcy – m.in. Freddy Loix, Juho Hanninen, Bruno Thiry, Patrick Snijers, Robert Droogmans czy John Haugland.
03efa467-52c9-48da-ba0f-a08bb42e1cb2

Z numerem 1 na odcinki ruszą Jan Kopecky i Pavel Dresler (Skoda Fabia R5). Aktualni liderzy klasyfikacji generalnej czeskiego czempionatu stawali tutaj na pierwszym stopniu podium już sześciokrotnie i są zdecydowanymi faworytami do odniesienia siódmego, rekordowego zwycięstwa. Łącznie w czołówce zobaczymy aż 13 samochodów R5, trzy auta WRC i dwie konstrukcje S2000. Na liście zgłoszeń znaleźli się trzej kierowcy, którzy mają na swoim koncie łącznie 13 triumfów w tych zawodach, a na podium stawali 23 razy. Sam Marcel Tucek, kierowca N-grupowego Mitsubishi Lancera Evo IX, wystartuje w Bohemii już 33. raz. Najbardziej wyśrubowane statystyki należą jednak do Romana Kresty. Zawodnik, który zwyciężał tu sześciokrotnie, a trzy razy stawał na podium, właśnie w ten weekend wróci do rywalizacji po trzyletniej przerwie.

Jarek i Marcin Szeja otrzymali dwunasty numer startowy. Dla Polaków będzie to czwarty start w Rajdzie Bohemia, a trzeci w samochodzie z napędem na 4 koła. Debiutowali w tych zawodach w 2010 roku jadąc Renault Clio N3. W 2015 roku Szejowie wystartowali w tym rajdzie Subaru Imprezą i wywalczyli świetne drugie miejsce w grupie N i wysoką 13. pozycję w klasyfikacji generalnej.

ae7fcc18-c3d5-4193-ba5a-527912ca833f

Rywalizacja rozegra się na 150 km, na które składa się 11 wymagających i krętych odcinków specjalnych przebiegających w większości w górzystym i mocno zalesionym terenie. Pierwszy etap to 5 oesów. Najdłuższy z nich ma ponad 23,5 km. Bezpośrednio po ceremonii startu załogi ruszą do otwierającego zmagania prologu o długości 2,6 km. Harmonogram drugiego etapu tworzy sześć odcinków (dystans niemal 86 km). Zwycięzców piątej rundy Mistrzostw Czech poznamy w niedzielę, 2 lipca około godziny 16.

Jarek Szeja: – Już po raz drugi z rzędu ominie mnie Rajd Polski, ale w ten weekend nie zabraknie nam emocji, jakie budzi rywalizacja na wysokim poziomie. Nasz kierunek to Mlada Boleslav i specyficzne trasy 44. Rajdu Bohemia. Ta impreza rozgrywa się w górzystym terenie, na asfaltowych drogach, które lata świetności mają już często za sobą. Do tego dochodzą liczne zdradliwe, ślepe zakręty, a także błoto czy piach i kurz wyniesiony na drogę. Na trasie zazwyczaj jest niewiele szykan i długich prostych – tutaj wygrywa się nie prędkością maksymalną, lecz techniką i precyzją. Szybka jazda między drzewami mocno podnosi poziom adrenaliny, a to właśnie najbardziej mi się podoba w tym rajdzie. Bohemia przyniesie mi jeszcze inne, nieco nostalgiczne emocje. Kilkanaście lat temu jeździłem z kumplami na Rajd Barum, by kibicować Romanowi Kreście, a w ten weekend będę mógł z nim rywalizować. Powrót rajdowej legendy będzie ozdobą tego rajdu, a ściganie z nim – spełnieniem kolejnego z moich sportowych marzeń.

Marcin Szeja: – Mlada Boleslav – miasto kojarzące się z marką Skoda – od wielu lat może się pochwalić również piękną rajdową imprezą. Nasza przygoda z Rajdem Bohemia rozpoczęła się od Renault Clio i sezonu 2010. Od tego czasu z ogromną przyjemnością tu wracamy, bo odcinki specjalne robią niesamowite wrażenie. Nie brakuje też atrakcji dla kibiców, a na prologu zawsze pojawiają się tłumy. W zeszłym roku start rajdu opóźniło oberwanie chmury i wichura, która nie oszczędziła namiotów na strefie serwisowej, ale miejmy nadzieję, że tym razem takie pogodowe niespodzianki nas ominą. Będzie to kolejny wymagający start, ale doświadczenia z tego sezonu i przejechane kilometry dobrze przygotowały nas do odcinków, które czekają w weekend. Mam nadzieję, że wielu z Was zdecyduje się pojawić na Rajdzie Bohemia. W imieniu całego zespołu i wszystkich partnerów, czyli GK Forge Grelowski Obróbka Plastyczna MetaliGrupa MetkomSatjamDarmaDeco-CarMinimaxViralseed Pokrycia Dachowe Pniok Sylwester oraz patronów medialnych: Wirtualnej PolskiMotowizjiTVP Katowice i portalu OX.pl serdecznie zapraszam, naprawdę warto!

e68cfa25-3c5c-4008-a3b9-171d3f55be46

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Czech przed Rajdem Bohemia:

1. Jan Kopecky 237 pkt.
2. Vaclav Pech 182 pkt.
3. Jan Cerny 111 pkt.
4. Jan Dohnal 104 pkt.
5. Jarek Szeja 81 pkt.
6. Miroslav Jakes 74 pkt.
7. Jaromir Tarabus 52 pkt.
8. Martin Vlcek 50 pkt.
9. Vojtech Stajf 47 pkt.
10. Roman Odlozilik 41 pkt.
11. Pavel Valousek 33 pkt.
12. Karel Trneny 24 pkt.
13. Pontus Tidemand 21 pkt.
14. Karel Trojan 17 pkt.
15. Antonin Tlustak 13 pkt.
16. Martin Brezik 13 pkt.

W sezonie 2017 Jarosława i Marcina Szejów wspierają: GK Forge Grelowski Obróbka Plastyczna MetaliGrupa MetkomSatjamDarmaDeco-CarMinimaxViralseedPokrycia Dachowe Pniok Sylwester oraz patroni medialni: TVP KatowiceWirtualna PolskaMotowizja i portal OX.pl.

JAROSŁAW SZEJA / MARCIN SZEJA – INFORMACJE O ZAŁODZE:

Ambitni sportowcy, zawsze stawiający sobie wysoka zawieszone i wymagające cele. Na co dzień to mężowie i ojcowie bezgranicznie oddani swoim rodzinom i mocno zaangażowani w rozwój własnych firm. W chwili, gdy wsiadają do samochodu rajdowego stają się jedną z najbardziej dopasowanych i zgranych polskich załóg. Czerpią ogromną satysfakcję z każdego wyzwania i zawsze starają się rozwijać swoje umiejętności. Jak sami twierdzą w rajdówce doskonale się dogadują i jak to wśród braci, zawsze błyskawicznie rozwiązują wszystkie nieporozumienia. Rajdowy duet braci z Ustronia po raz pierwszy pojawił się wspólnie na odcinkach specjalnych 53. Rajdu Wisły 2006. Sezon 2016 jako Mistrzowie Grupy N w Rajdowych Mistrzostwach Czech zakończyli z dorobkiem 91 wspólnych startów. Marcin pod względem startów wyprzedza swojego starszego brata, o cztery rajdy. Jarek i Marcin swoją przygodę rozpoczęli od Peugeota 106, ale lista samochodów, w których rywalizowali na odcinkach specjalnych jest naprawdę długa: Peugeot 206 RC, Honda Civic Type-R, Renault Clio Sport, Opel Astra GSi, Citroen C2 R2 Max czy Ford Fiesta R2, a od 2015 czteronapędowe Subaru Impreza. Bracia Szeja mocnym akcentem zadebiutowali w Grupie N Mistrzostw Czech, wygrywając w tej klasyfikacji swój pierwszy start- Rally Sumava – Klatovy 2015. Przez dwa ostatnie sezony to łącznie 19 startów i cztery wygrane w Grupie N. Sam sezon 2016 to 9 startów i 90 odcinków specjalnych, a łącznie z testami przejechane ponad 1600 km, zużyte prawie 200 opon i spalone blisko 2000 litrów sportowego paliwa. W drodze po tytuł Mistrzów Czech Grupy N sięgnęli po trzy zwycięstwa – w Rajdach Sumava, Barum i Pribram. Najwięcej satysfakcji dał jednak najwyższy stopień podium w Barum Rally Zlin, legendarnym i najbardziej prestiżowym czeskim rajdzie, a jednocześnie jedną z najtrudniejszych asfaltowych rund Rajdowych Mistrzostw Europy.

SUKCESY I WYNIKI:

  • 2016 – Mistrzowie Grupy N / Rajdowe Mistrzostwa Czech (Subaru Impreza)
  • 2016 – zwycięzcy Barum Czech Rally Zlin w Klasyfikacji Grupy N
  • 2015 – II Wicemistrzowie Grupy N / Rajdowe Mistrzostwa Czech (Subaru Impreza)
  • 2014 – II Wicemistrzowie Grupy 2WD / Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (Ford Fiesta R2)
  • 2014 – Mistrzowie Pucharu Fiesty / Klasy 6F / Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (Ford Fiesta R2)
  • 2013 – zdobywcy Pucharu w Klasyfikacji Generalnej / Rajdowy Puchar Polski (Citroen C2 R2 Max)
  • 2012 – zwycięzcy Klasy 5 / Rajdowy Puchar Polski (Opel Astra GSi)
  • 2010 – Wicemistrzowie Pucharu Clio Cup / Rajdowe Mistrzostwa Polski (Renault Clio Sport)
  • 2009 – zdobywcy Pucharu w Klasyfikacji Generalnej / Rajdowy Puchar Polski (Honda Civic Type-R)