Znakomitą wiadomością podzielił się z nami Paweł Dytko, właściciel firmy ProtoCars. Po latach doświadczeń w budowaniu od podstaw samochodów klasy Proto, firma wzięła na warsztat nową, cywilną Toyotę GR Yaris. Czy debiutująca niebawem maszyna stanie się jedną z najniebezpieczniejszych broni na naszych oesach?
Zespół zaprezentował swój nowy projekt w środę, 26 maja w salonie Toyota Szic w Opolu. Toyota GR Yaris „Proto” to tak naprawdę klasa Proto tylko z nazwy. Większość samochodów tego typu buduje się od podstaw z użyciem podzespołów od mocniejszych, wyczynowych samochodów. Z cywilnego „dawcy” zabiera się przede wszystkim nadwozie. Bazą i trzonem tego projektu była zaś cywilna GR Yaris, która trafiła okładkę naszego aktualnego, 34 wydania magazynu. Samochód w ProtoCars przeszedł niemałą metamorfozę. Czy jest to samochód zdolny do rywalizacji z innymi podobnymi autami i klasą Rally3? O genezie tego projektu rozmawialiśmy z twórcą rajdówki – Pawłem Dytko.
„Po 10 latach projektowania, budowania od podstaw i przerabiania wielu różnych seryjnych modeli na rajdówki klasy Proto, przyszedł czas na nowe wyzwania w Dytko Sport. Zazwyczaj do budowy tych samochodów wykorzystywano przede wszystkim podzespoły Mitsubushi Lancerów od szóstej do dziesiątej generacji. Były też modele z mechaniką Subaru STI. W 2021 roku przyszedł czas na modyfikację seryjnie produkowanej Toyoty GR Yaris”.
„Cieszę się, że po prawie 20 latach powracamy do marki Toyota z którą mam bardzo dobre wspomnienia. To za kierownicą Corolli WRC osiągnąłem swoje największe sukcesy – w 2002 roku wygraliśmy nią Rajd Warszawski i zdobyliśmy tytuł wicemistrzów mistrzów Polski. Pomysł na budowę rajdowego GR Yarisa pojawił się na początku roku. Nasz egzemplarz do przebudowy dostaliśmy w połowie lutego. I tak po około trzech miesiącach prezentujemy owoce naszej pracy”.
„Na dzień dzisiejszy zakres modyfikacji obejmuje głównie pakiet zewnętrzny. Przede wszystkim sportowy body kit, który dodaje Toyocie bardziej rajdowy charakter w porównaniu do wersji seryjnej. Wykonane zostały też prace związane z przygotowaniem nadwozia – wyczyszczenie do „gołej blachy”, nowe spawy i wzmocnienie wszystkich złączeń. Zwieńczeniem jest wmontowanie specjalnie homologowanej dla tego modelu klatki bezpieczeństwa, oczywiście według najnowszych wymogów FIA. Całość została przemalowana na srebrny kolor. Do wnętrza zostały opracowane nowe, karbonowe poszycia drzwi, przebudowano deskę rozdzielczą. Zmienione są także lusterka zewnętrzne, dodano wlot powietrza do kabiny a na tylnej klapie zamontowany duży spoiler”.
„Co do zmian mechanicznych, nie planujemy ich zbyt wiele. Koncepcja na przygotowanie i homologację tego modelu będzie opierała się na przepisach dla dawnej i popularnej grupy N. Dopuszczone zmiany będą obejmowały tylko te najbardziej niezbędne elementy, które pozwolą na udział w zawodach. Będą to kompletne amortyzatory (w naszym rajdowym Yarisie są już zamontowane profesjonalne podzespoły firmy Samsonas), nowe sprzęgło, wkład skrzyni biegów (planujemy tańszą, kłową skrzynię z krótkimi przełożeniami), szperę w dyferencjałach, wzmocnione gumy w zawieszeniu i układzie napędowym, zmieniony układ wydechowy oraz komputer sterujący (prawdopodobnie będzie to MoTec). Bez zmian pozostanie natomiast silnik, układy chłodzenia i przeniesienia napędu oraz układ hamulcowy. Podsumowując, nasz cel to bardzo konkurencyjny samochód w rozsądnym budżecie”.
„Jesteśmy w trakcie rozmów z działem technicznym PZM i wszystko wskazuje na to, że już w przyszłym sezonie nasz rajdowy GR Yaris będzie mógł wystartować w cyklu RSMP. Najprawdopodobniej rywalizowałby w Grupie Open 4WD, razem z innymi autami typu Proto. Z racji mniejszej pojemności silnika (1600 cm) kwestią do ustalenia będzie zwężka turbo oraz mniejszy (1250 kg) limit minimalnej wagi. Wierzymy, że samochód będzie konkurencyjny na odcinkach specjalnych i będzie cieszył się sporym zainteresowaniem
wśród zawodników. Nie tylko w Polsce a także za granicą, gdzie nasza firma ma najwięcej zadowolonych klientów”.
Kiedy możemy spodziewać się pierwszego, oficjalnego testu rajdowej GR Yaris Proto? Załoga Paweł Dytko/Maciej Gleixner weźmie udział w Rajdzie Festiwalowym w dniach 5-6 czerwca. Na opolskie trasy maszyna wyjedzie jako tzw. „zerówka”. Trzymamy rękę na pulsie i będziemy informować o testach i dokonaniach nowej maszyny.
Cywilna wersja GR Yaris od samego początku zbiera świetne recenzje. Liczymy na to, że przygotowana przez Polaków rajdówka również odniesie sukces. To nie pierwsza tego typu inicjatywa. Australijski oddział Toyoty przy współpracy z tamtejszymi zespołami przygotował już rajdową wersję cywilnego GR Yarisa – AP4. Jest to samochód dla zespołów rywalizujących w mistrzostwach Azji i Oceanii oraz tamtejszych, krajowych czempionatów.