Regulamin KJS, SJKS, Super Sprint – zmiany 2022

Polski Związek Motorowy opublikował Regulamin Amatorskich Imprez Samochodowych na 2022 rok. Pojawiła się w nim nowa dyscyplina oraz kilka  ciekawych punktów, np. odnośnie zawodników z licencjami startującymi w imprezach amatorskich.

Na początku lutego PZM opublikował regulamin obejmujący zapisy odnośnie organizacji Amatorskich Imprez Samochodowych, w skład których wchodzą: KJS, SKJS, Super Sprint, Autoslalom, Imprezy Klubowe oraz nowość w regulaminie, czyli Wyścig Równoległy. Odnośnie zawodników z licencjami i ich klasyfikowania oraz klasie GOŚĆ poświęcimy oddzielny tekst. Nie ukończenie jednej próby nie eliminuje z dalszej jazdy. Jeżeli na szybach macie naklejoną flagę, imiona i nazwiska, to muszą się one zgadzać z tym, co jest w zgłoszeniu do danej imprezy. Pojawiły się też nowe zapisy odnośnie gaśnic.

Wyścig na 1/ mili – nowość w Regulaminie AIS

Wyścig Równoległy, czyli na 1/4 mili został zdefiniowany i pojawił się w regulaminie imprez amatorskich dopiero w tym roku. Rozgrywany będzie na dystansie 1/4 mili tj. 402,336 metrów i polegać będzie na przejechaniu w jak najkrótszym czasie trasy wyznaczonej pomiędzy linią „Start” i linią „Meta”. Każdy wyścig równoległy ma składać się z przejazdów eliminacyjnych, pół-finałowych i finałowych. O tym, jakie będą zasady przeprowadzenia eliminacji, półfinałów i finałów, zasady ustalania składu poszczególnych biegów oraz o ilości przejazdów eliminacyjnych, sposobie podziału samochodów na klasy oraz procedurze startu organizator musi poinformować w regulaminie uzupełniającym. Dany uczestnik może zgłosić się do imprezy jednym samochodem. Nie dopuszcza się przesłania większej ilości zgłoszeń różnymi samochodami lub kilkukrotnego zgłaszania tego samego samochodu.

fot. Marcin Maksymiuk / mmxphoto.pl

Koniec z ksywkami na tylnych, bocznych szybach

Niejednokrotnie zdarzało się, że zamiast imion i nazwisk na bocznych szybach z tyłu pojawiały się ksywki lub inne napisy. Bywało też tak, że to co było napisane na szybach miało się nijak do rzeczywistości nie mówiąc już o liście startowej bo auto było np. wypożyczone lub nastąpiła nagła zmiana pilota. Od tego sezonu ma się to zmienić. Jeżeli na bocznych tylnych szybach samochodu naklejone zostaną flagi i/lub imiona/nazwiska to muszą być one zgodne z danymi zawartymi w zgłoszeniu do imprezy, a ich format musi odpowiadać wymaganiom opisanym w art. 28.1 Regulaminu Sportowego Rajdów Regionalnych FIA.

Nie ukończenie jednej próby sprawnościowej nie dyskwalifikuje

Do tej pory w imprezach amatorskich defekt samochodu np. już na pierwszej próbie oznaczał brak sklasyfikowania w imprezie. Był to zapis trochę niesprawiedliwy, w szczególności w Super Sprintach, gdzie bardzo często jest po pięć/sześć przejazdów. W tym sezonie to się zmienia. Nieukończenie próby sprawnościowej karane będzie karą czasową 5 minut doliczoną do najlepszego wyniku w klasie. Po naliczeniu kary przyjmuje się, że uczestnik ukończył daną próbę i może być klasyfikowany w imprezie. Podczas trwania danej imprezy zasada ta może być zastosowana tylko raz. Za drugim razem będzie to już dyskwalifikacja.

Gaśnica obowiązkowa

W samochodach oryginalnych/seryjnych, zgodnych z homologacją producenta, gaśnica może być zamocowana w oryginalnym miejscu, w sposób przewidziany przez producenta samochodu. Natomiast w samochodach z przeróbkami gaśnica o masie jednego kg musi być solidnie zamocowana, minimum jedną metalową opaską z zapięciem, a gaśnica o masie ponad 1 kg  dwoma metalowymi opaskami z zapięciami, umożliwiającymi jej szybkie wyjęcie z mocowania. W obu przypadkach gaśnica musi być zamontowana w miejscu łatwo dostępnym dla kierowcy i pilota. Na gaśnicy muszą być umieszczone następujące informacje: rodzaj środka gaśniczego, masa lub objętość środka gaśniczego, data wymaganego przeglądu lub data ważności.

Od 2023 roku kolejne zmiany w SKJS i niektórych Super Sprintach

Wyposażenie bezpieczeństwa osobistego i pojazdów w Super KJS oraz niektórych wersjach Super Sprintu zmieni się od 2023 roku. Obowiązkowe będzie zastosowanie otulin
ochronnych klatki bezpieczeństwa zgodnych (jako minimum) z art. 8.3.5 art. 253 Zał. J na rok 2016. Niedozwolone będą więc rozwiązana z rur grzewczych z piwnicy. Pasy bezpieczeństwa będą musiały pochodzić z listy technicznej FIA nr 24 lub 57. Muszą być one zamontowane zgodnie z art. 253-6 Zał. J. W samochodzie będą musiały
znajdować się też noże do cięcia pasów bezpieczeństwa, w ilości zgodnej z liczbą członków załogi i będą musiały być zamontowane w miejscu łatwo dostępnym dla członków załogi zapiętych w pasy bezpieczeństwa. Jeżeli chodzi o fotele typu kubełkowego, to od przyszłego sezonu będzie dopuszczony jedynie montaż foteli zgodny z art. 253-16 Zał. J.

Jeżeli oryginalne/seryjne szyby boczne zostały zastąpione innymi, to muszą być wykonane z poliwęglanu o minimalnej grubości 3,8 mm. Ich demontaż musi być możliwy bez użycia narzędzi. Szyby w drzwiach przednich muszą być przeźroczyste (nie przyciemnione),
a przesuwne okienko może być zamontowane w szybach w drzwiach kierowcy i pilota. Otwór tego okienka musi wynosić minimalnie 130 mm x 130 mm, maksymalnie 150 mm x 150 mm. Do drzwi bezramkowych może zostać dodana ramka. Od tego roku organizator będzie mógł wymagać systemu HANS dla klas powyżej 2000 ccm, co wiąże się automatycznie z zastosowaniem kasku dostosowanego do tego rozwiązania.

Dopełnia się więc zasada, że jeśli auto zaczyna posiadać modyfikacje do motorsportu to muszą to być rozwiązania i materiały z najwyższej półki spełniające wszystkie zasady bezpieczeństwa jak w sporcie profesjonalnym.

Cały regulamin Amatorskich Imprez Samochodowych na rok 2022 dostępny jest po kliknięciu TUTAJ.