Autor rekordu trasy wyścigu górskiego Pikes Peak International Hill Climb Romain Dumas odniósł swoje piąte zwycięstwo w najsłynniejszej tego typu imprezie na świecie. Francuz zasiadł za kierownicą Forda Performance F-150 Lightning SuperTruck.
To pierwsze od 2018 roku zwycięstwo kierowcy, który ustanowił wtedy rekord trasy prowadząc Volkswagena I.D. R. Tym razem uczestnik tegorocznego Rajdu Dakar znów wygrał za kierownicą samochodu elektrycznego. Była to specjalnie w tym celu zbudowana półciężarówka zbudowana we współpracy ze STARD.
Wyczynowy Ford F-150 Lightning osiąga moc ponad 1600 koni mechanicznych, wykorzystując w tym celu trzy 6-fazowe silniki STARD UHP i wysokowydajne ogniwa litowo-polimerowe NMC. Pojazd wyposażono w potrójny przedni spojler i kierujące strumień powietrza kanały w miejscu reflektorów oraz na masce, przednie lamele dozujące opór i chłodzenia silnika, płaszczyzny docisku, a także boczne dyfuzory, tylny dyfuzor i wieloelementowe tylne skrzydło. Tak rozbudowany pakiet aerodynamiczny ma generować ponad 2,7 tony docisku przy prędkości 241 km/h. Niestandardowe są również karbonowo-ceramiczne hamulce, opony Pirelli P-Zero na kutych magnezowych felgach oraz w pełni zmodyfikowany do tej próby układ zawieszenia.
Na starcie tegorocznego wyścigu górskiego ustawiło się 62 konkurentów. Dumas wykręcił czas 8:53,553, pomimo tego, że zatrzymał się na trasie swojego mierzonego przejazdu z powodu usterki technicznej. Francuz zdołał rozwiązać problem i choć pojechał 26 wolniej niż w kwalifikacjach, wystarczyło to do zajęcia pierwszej lokaty.
„To zaszczyt odnieść to zwycięstwo dla Ford Performance podczas Pikes Peak International Hill Climb. Wszystko podczas tych zawodów jest wyzwaniem, bo różni się od każdej innej formy ścigania i masz tylko jedną szansę. Mieliśmy problem na początku, ale tylko dodało mi to motywacji, aby nadrobić jak najwięcej czasu przez resztę trasy” – powiedział Dumas.
Ford nie zamierza wstawiać F-150 Lightning SuperTruck do muzeum. Jego poprzednik, czyli zbudowany na bazie Transita SuperVan 4.2, od czasu ubiegłorocznego wyścigu chociażby ustanowił rekord toru Mount Panorama.
Podczas tegorocznej edycji Pikes Peak International Hill Climb ustanowione zostały dwa rekordy 20-kilometrowej trasy. Kierowca WRC Daniel Sordo wykręcił najlepszy czas w klasie Exhibition (9:30,852) za kierownicą Hyundaia Ioniq 5, a w klasie produkcyjnych półciężarówek nowy rekord (10:53,883) należy do Gardnera Nicholsa w Rivianie R1T.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.