Ruszają wyścigi elektrycznej Formuły 1

264

Trwają intensywne przygotowania do startu FIA Formula E – pierwszych na świecie wyścigów w 100 proc. elektrycznych bolidów, porównywalnych do Formuły 1. W pojedynku technologicznym wezmą udział takie firmy jak Michelin, McLaren i Williams. Start już w najbliższą sobotę w Pekinie.

Jak podaje oficjalna strona Formuły E fiaformulae.com, do wyścigu stanie 10 drużyn z 10 światowych stolic. Pierwszy wyścig rusza 13. września w stolicy Chin – Pekinie, następny 22 listopada w Malezji. Kolejne w Punta del Este (Urugwaj), Buenos Aires, Miami, Long Beach, Monte Carlo i Berlinie. Zamykać tegoroczny sezon będzie rywalizacja  w Battersea Park w Londynie 27 czerwca 2015 roku. W bolidach Formuły E zobaczymy zawodników z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Chin, Niemiec, Francji, Szwajcarii, Monako, a nawet Indii.

Zawody Formuły E to poligon technologii elektrycznych, które z jednej strony mają motywować do poszukiwania najefektywniejszych rozwiązań do zastosowania w samochodach elektrycznych dla zwykłych użytkowników czterech kółek. Z drugiej strony jest to duże przedsięwzięcie wizerunkowe na rzecz samochodów elektrycznych. Według szacunków Ernst & Young Formuła E może przyczynić się do sprzedaży dodatkowych 77 milionów EV-ów (electric vehicles) w ciągu 25 lat, co pozwoliłoby zaoszczędzić 4 miliardy baryłek ropy. Również Formuła 1 w tym sezonie zrobiła zdecydowany krok w kierunku technologii elektrycznych mówi zdobywca tytułu Master of Eco Driving 2013 Maciej Dreszer. Niewątpliwie przełoży się to na technologie wdrażane w nowoczesnych pojazdach hybrydowych i samochodach elektrycznych, np. odzyskiwanie energii kinetycznej z hamowania tłumaczy Dreszer.

– Od kilku lat Toyota bierze udział w prestiżowych 24-godzinnych zawodach na torze Le Mans wystawiając bolidy hybrydowe i skutecznie wygrywając z konkurentami z napędem tradycyjnym. 1000-konny bolid Toyoty o oznaczeniach TS040 Hybrid prawie połowę mocy, bo aż 480 KM, uzyskuje z jednostek elektrycznych – mówi PR manager Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland

– Wiele patentów i rozwiązań związanych z napędem elektrycznym stosowanych w wyścigach po odpowiednim dostosowaniu trafia do produkcji seryjnej w różnych hybrydowych modelach Toyoty dodaje Mularczyk.

Klasa Formuły E powołana została już w 2012 roku. Pierwsze testy elektrycznych samochodów wyścigowych tej klasy przeprowadzono w 2013 roku. Zawody będą odbywać się wyłącznie na torach ulicznych. Pierwszy wyścig już 13. września w Pekinie.

Czy w przyszłym sezonie w kalendarzu zawodów znajdzie się również Warszawa?

inf. pras.

fot. http://www.fiaformulae.com