Za nami pierwszy dzień polskich eliminacji FIA Rally Star. Projektu, którego celem jest poszukiwanie młodych, rajdowych talentów. Zawodnicy rywalizowali ze sobą wirtualnie (Wyzwanie Digital) lub bezpośrednio na torze (Wyzwanie Slalom).
Oficjalnie wystartowały krajowe eliminacje ogólnoświatowego projektu FIA Rally Star. Zawodnicy z Polski rywalizowali na wirtualnych oesach lub podczas krótkiej próby sportowej na torze Modlin. Start był też okazją do poznania motorsportowych gwiazd i rywalizacji z najlepszymi młodymi zawodnikami. Głównym celem jest znalezienie rajdowego talentu na miarę przyszłego mistrza świata. Do kolejnego etapu trafi jedynie 6 Polaków.
Hasło „be the next one” nie zostało wybrane przypadkowo. Główną nagrodą w cyklu jest miejsce w jednej z fabrycznych rajdówek dla klasy WRC2 lub grupy WRC3. Podobne ścieżki w swoich karierach zaliczyły takie tuzy jak Sebastien Loeb, Sebastien Ogier czy Ott Tanak.
Tysiące śmiałków, jedna gwiazda
FIA Rally Star to zupełnie nowa inicjatywa. Jej celem jest znalezienie młodych, najbardziej utalentowanych kierowców na świecie, którzy w przyszłości będą mogli zawalczyć nawet o tytuł rajdowego mistrza świata WRC. Projekt zakłada pięcioletni plan rozwoju. Eliminacje zostaną rozegrane w około 50 krajach, liczba uczestników przekroczy zapewne 100 000 śmiałków. Niestety, tylko siedmiu z nich trafi do ostatniego, najważniejszego etapu serii. FIA stawia też na zrównoważony rozwój i rolę kobiet w światowym motorsporcie oraz WRC.
Wyzwanie skierowane jest do młodych kierowców w wieku 18-26 lat. Już na pierwszym etapie można wybrać swoją ścieżkę. Pierwszą jest wirtualna, simracingowa rywalizacja. Areną walki jest symulator WRC 9. Premierę miał już następca tej produkcji, ale jest to pozycja na tyle świeża, że organizatorzy postanowili pozostać przy bardziej dostępnej wersji. Warunkiem jest posiadanie dodatku FIA Rally Star DLC. Zgłoszeni zawodnicy najpierw ścigają się w domu, następnie przechodzą eliminacje i walczą o wielki finał.
Dla tych, którzy wolą rywalizację w prawdziwym samochodzie, przygotowano wyzwanie typu slalom. Odpowiednia trasa rozstawiona jest na asfalcie lub powierzchni betonowej. Każdy ze zgłoszonych kierowców pokonuje trzy okrążenia wytyczonej nitki, raz testowo, dwa razy na czas. Suma dwóch mierzonych okrążeń stanowi klasyfikację końcową. Po rundzie krajowej kolejnym etapem jest runda kontynentalna oraz wielki, światowy finał.
Po krajowej selekcji organizowanej przez federacje narodowe, najlepsi reprezentanci danego kraju trafiają do finałów kontynentalnych w 2022 roku. Z każdego kontynentu wybiera się jednego zawodnika, do dalszego etapu trafia też jedna wybrana kobieta. Tu zaczyna się… prawdziwe ściganie. Rozpoczyna się sezon szkoleniowy – testy, nauka i minimum sześć startów samochodami klasy Rally3. Do kolejnego etapu przejdą już tylko cztery załogi. W latach 2023-2024 trafiają oni do grupy Junior WRC. Celem jest… tytuł. W 2025 roku FIA opłaci pełny sezon WRC2/WRC3 temu, który wygra rywalizację JWRC!
Polskie eliminacje na torze Modlin
Choć FIA jest podmiotem nadrzędnym w całej układance projektu i trzyma pieczę nad wszystkimi aspektami programu Rally Star, za eliminacje krajowe odpowiedzialne są federacje narodowe. Wyzwanie nie byłoby możliwe bez wsparcia Polskiego Związku Motorsportu, które stało się patronem tego projektu. O zaplecze techniczne zadbała firma Unitel Motorsport, organizator pucharu Mazda MX5-Cup Poland, rozgrywanego podczas czterech rund Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski na torze Poznań.
Zgłoszeni do slalomu kandydaci startowali za kierownicą takiej samej konstrukcji jak ta, którą oglądamy na poznańskim obiekcie. Samochody mają identyczną masę (970 kg) i identyczną moc (200 KM). Wyposażone są w klatkę bezpieczeństwa i topowe rozwiązania czołowych producentów zajmujących się tworzeniem osprzętu do profesjonalnych startów.
Na miejscu uczestników wspierają ambasadorzy: w sobotę jest to Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny rajdowy mistrz Europy. W niedzielę Gosia Rdest, najszybsza Polka na torach wyścigowych i reprezentantka kobiecego motorsportu. Przez cały weekend na torze obecny będzie też Leszek Kuzaj, który aż czterokrotnie świętował tytuł rajdowego mistrza Polski.
Pierwsze nagrody rozdane!
Pierwszym triumfatorem wyzwania slalom był kierowca z Wrocławia, Tomasz Poznański. Tomek na co dzień realizuje swoją pasję za kierownicą Subaru Impreza, którym ściga się na odcinkach specjalnych Dolnego Śląska, startując między innymi w cyklu Marten Tarmac Masters. Poznański był najszybszy w obu przejazdach na torze, notując czasy 30:860 oraz 30:438. Drugie miejsce zajął inny zawodnik ze stolicy Dolnego Śląska, Rafał Hułas. Do zwycięzcy stracił już ponad sekundę. Podium sobotniej próby uzupełnił Gracjan Predko. Eliminacje w Digital Challange nadal trwają, polskich finalistów poznamy już w niedzielę.
Dokładne wyniki obu klasyfikacji dostępne są na stronie Polskiego Związku Motorowego.
Rally and Race z kolejnym sukcesem!
Choć najważniejszym punktem imprezy jest rywalizacja młodych adeptów i walka o miejsce w rundzie europejskiej, to nie możemy nie pochwalić się Wam sukcesem naszej redakcji i redaktora naczelnego Rally and Race, Krzysztofa Czechaka. Nasz szef był zdecydowanie najszybszy w klasyfikacji dziennikarzy. Mało tego, zabrakło mu dosłownie 0,4 sekundy do dzisiejszego zwycięzcy, Tomasza Poznańskiego. To pokazuje, że nasz zespół tworzą nie tylko pasjonaci motorsportu, ale i… świetni kierowcy, którzy poza umiejętnościami lekkiego władania piórem, potrafią pokazać swój talent również za kierownicą rajdówki na torze.
Wszystkich zainteresowanych uspokajamy, metryki Krzyśka nie da się oszukać, ze względu na wiek nie może wziąć udziału w oficjalnej rywalizacji. Możecie więc spać spokojnie, nie będziemy przeszkadzać Wam w walce o wymarzony fotel w mistrzostwach świata WRC.
Niedziela będzie dla Was!
Za nami pierwszy dzień, ale to nie koniec rajdowych emocji. Jutro z wyzwaniem pierwszej rundy eliminacji FIA Rally Star zmierzą się kolejni zawodnicy. Wciąż czekają miejsca na następnych zwycięzców, którzy dostaną szansę na pokazanie swojego talentu za kierownicą w dniach 28-30 stycznia 2022, na europejskim finale w Estering Buxtehude w Niemczech.
Gratulujemy pierwszym szczęśliwcom. Już niebawem na naszej stronie pojawi się obszerny wywiad z triumfatorem sobotniego wyzwania na torze Modlin, Tomaszem Poznańskim. Zapytamy o jego plany, marzenia i dotychczasową karierę w motorsporcie. Zachęcamy również do sprawdzenia poniższego materiału, na którym ambasadorzy projektu tłumaczą zasady i zachęcają do uczestnictwa. Kto wie, może przyszła gwiazda pochodzi z Polski?