Sezon 2022 będzie debiutem nowej klasy w Mistrzostwach Polski Rallycross. To zmiana, która powstała w ostatniej chwili ponieważ klasa SuperNational ze względu na rosnące koszta straciła znacząco na zainteresowaniu ze strony zawodników.
Trend w SuperNational stał się odwrotny do Seicento Cup i RWD Cup. Liczba Seicento i BMW rośnie z rundy na rundę, a w SN aut ubywa. Więc problemem nie jest brak zainteresowania ze strony zawodników, tylko drastycznie rosnące koszta startów po wyjściu z RWD Cup i szukaniu pojazdów do wyższej klasy.
Nowa klasa ma rozwiązać podstawowe problemy z rosnącymi kosztami modyfikacji pojazdów oraz opon. To powrót do korzeni, czyli klasy N – aut „seryjnych” które cieszyły się zawsze sporym zainteresowaniem w rajdach. Do Rallycrossu mają zostać zaadoptowane pojazdy bliźniacze z klasą RallyN, więc bazy są gotowe. Otwiera się także wachlarz aut znacznie młodszych i ciekawszych dla oka kibiców i mediów, między innymi są to:
Abarth 500 (A5730) 2008-
Citroen DS3 1.6 THP (A5733) 2010-2016
Ford Fiesta ST Mk7 (A5748) 2013-2019
Ford Fiesta ST Mk8 (A5782) 2018-
Opel Corsa D OPC (A5720) 2007-2014
Peugeot 207 RC (A5724) 2007-2012
Peugeot 208 GTI 2012-2019
Renault Clio III RS (A5704) 2006-2012
Zobacz też: Kalendarz MPRC 2022
Na początek klasa RN1 czyli auta posiadające turbodoładowany silnik benzynowy powyżej 1367 cm3 do 1620 cm3 lub wolnossący powyżej 1600 cm3 do 2000 cm3. Silniki pozostają seryjne tak samo skrzynia biegów. Można zastosować szperę. Klasa przewiduje bardzo mały zakres modyfikacji, głównie można się poruszać w zakresie elementów samego producenta dobierając najlepsze hamulce czy przełożenie główne jakie było produkowane. Jeśli pomysł się przyjmie to można będzie wdrożyć mocniejsze auta według specyfikacji RN2 i RN3.
Przepisy szczegółowe dla grupy RallyN/RacingN/RXN
Jednym z pomysłodawców i osób, które pomagają przy wprowadzeniu do Polskiego Rallycrossu nowej klast RxN jest Michał Kuna, którego poprosiliśmy o krótki komentarz:
„Klasa RallyN wywodzi się z Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. W regulaminie tej klasy jest zapis, o tym, że samochody klasy RallyN będą mogły startować w przyszłości w innych dyscyplinach motorsprotu. Wiem, że będą startowały np. w GSMP. Postanowiliśmy wykorzystać ten zapis aby wprowadzić do Polskiego Rallycrossu coś nowego ale przy rozsądnych kosztach. Założenie jest bardzo proste – ma być tanio, ale jednocześnie nie chcemy aby była to klasa markowa jak Seicento Cup czy RWD Cup. Będzie to klasa gdzie do wyboru będzie kilka różnych samochodów, oczywiście z listy która zawarta jest w regulaminie. Auta te mają być tanie w budowie, obsłudze i startach. Aby obniżyć koszty startów wszyscy będą mieli do dyspozycji jedną i tą samą oponę, której koszt nie powinien przekroczyć 500 zł za sztukę. Te samochody, prowadzone przez dobrego kierowcę mają szansę konkurować z autami z klasy SuperNational. Jest to zdecydowanie niższy finansowy próg wejścia, niż w SN która jest strasznie droga. Poza tym, auto będzie można zmodyfikować tak aby bez problemu przejść do SuperNational.”
„Jestem wiecznym optymistą, więc mam nadzieję, że wypali i dzięki temu projektowi pojawi się więcej nowych zawodników, a te nowe auta ubarwią klasę SuperNational, która zaczyna podupadać. Potrzebujemy na to trochę czasu. Na pewno w tym sezonie frekwencja będzie poniżej oczekiwań ale wierzę w to, że w przyszłym i kolejnych sezonach będzie pojawiać się coraz więcej samochodów z klasy RxN.”
Pomysł wydaje się na tyle ciekawy, że jest alternatywą dla głównej klasy SuperNational, która osiągnęła już bardzo wysoki poziom co wiąże się z ogromnymi kosztami dla zawodników, którzy chcą liczyć się o zwycięstwo. Sam koszt opon drenował kieszenie zespołów gdzie jedna sztuka potrafiła kosztować 1200zł, przy tym starczając na bardzo krótko. Przy RXN ten koszt ma być ograniczony do ok. 500zł i mają być tylko dwa rodzaje na suche i na mokre warunki. Nie będzie też kosztów specjalistycznych zawieszeń oraz hamulców, które były w zasadzie dowolne w SuperNational. Sam RXN będzie klasyfikowany w grupie SuperNational, ale będzie posiadał również swoją klasę z osobną klasyfikacją.
Zobacz też: Kalendarz FIA-CEZ Rallycross 2022