RXN – nowa klasa w Mistrzostwach Polski Rallycross

Sezon 2022 będzie debiutem nowej klasy w Mistrzostwach Polski Rallycross. To zmiana, która powstała w ostatniej chwili ponieważ klasa SuperNational ze względu na rosnące koszta straciła znacząco na zainteresowaniu ze strony zawodników.

Trend w SuperNational stał się  odwrotny  do  Seicento  Cup i RWD Cup.  Liczba  Seicento  i  BMW   rośnie  z   rundy  na  rundę, a  w  SN  aut  ubywa.   Więc   problemem  nie  jest  brak zainteresowania ze strony zawodników, tylko drastycznie rosnące koszta startów po wyjściu z RWD Cup i szukaniu pojazdów do wyższej klasy.

Nowa   klasa  ma rozwiązać  podstawowe  problemy   z   rosnącymi   kosztami  modyfikacji pojazdów oraz opon. To powrót do korzeni, czyli  klasy  N – aut  „seryjnych”  które  cieszyły się zawsze sporym zainteresowaniem w rajdach. Do Rallycrossu mają zostać zaadoptowane pojazdy bliźniacze z klasą RallyN,  więc  bazy  są  gotowe. Otwiera  się także  wachlarz  aut znacznie młodszych i ciekawszych dla oka kibiców i mediów, między innymi są to:

Abarth 500 (A5730) 2008-
Citroen DS3 1.6 THP (A5733) 2010-2016
Ford Fiesta ST Mk7 (A5748) 2013-2019
Ford Fiesta ST Mk8 (A5782) 2018-
Opel Corsa D OPC (A5720) 2007-2014
Peugeot 207 RC (A5724) 2007-2012
Peugeot 208 GTI 2012-2019
Renault Clio III RS (A5704) 2006-2012

Zobacz też: Kalendarz MPRC 2022

Na początek klasa RN1 czyli auta posiadające turbodoładowany silnik  benzynowy  powyżej 1367 cm3 do 1620 cm3 lub wolnossący powyżej 1600 cm3 do 2000 cm3. Silniki  pozostają seryjne tak  samo  skrzynia  biegów.  Można zastosować szperę.  Klasa  przewiduje  bardzo mały  zakres  modyfikacji,  głównie  można  się  poruszać  w  zakresie  elementów  samego producenta dobierając najlepsze hamulce czy przełożenie główne jakie  było  produkowane. Jeśli pomysł się przyjmie to można  będzie  wdrożyć  mocniejsze  auta  według  specyfikacji RN2 i RN3.

Przepisy szczegółowe dla grupy RallyN/RacingN/RXN

Jednym z pomysłodawców i osób, które pomagają przy wprowadzeniu do Polskiego Rallycrossu nowej klast RxN jest Michał Kuna, którego poprosiliśmy o krótki komentarz:

„Klasa RallyN wywodzi się z Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. W regulaminie tej klasy jest zapis, o tym, że samochody klasy RallyN  będą mogły startować w przyszłości w innych dyscyplinach motorsprotu. Wiem, że będą startowały np. w GSMP. Postanowiliśmy wykorzystać ten zapis aby wprowadzić do Polskiego Rallycrossu coś nowego ale przy rozsądnych kosztach. Założenie jest bardzo proste – ma być tanio, ale  jednocześnie nie chcemy aby była to klasa markowa jak Seicento Cup czy RWD Cup. Będzie to klasa gdzie do wyboru będzie kilka różnych samochodów, oczywiście z listy która zawarta jest w regulaminie. Auta te mają być tanie w budowie, obsłudze i startach. Aby obniżyć koszty startów wszyscy będą mieli do dyspozycji jedną i tą samą oponę, której koszt nie powinien przekroczyć 500 zł za sztukę. Te samochody, prowadzone przez dobrego kierowcę mają szansę konkurować z autami z klasy SuperNational. Jest to zdecydowanie niższy finansowy próg wejścia, niż w SN która jest strasznie droga. Poza tym, auto będzie można zmodyfikować tak aby bez problemu przejść do SuperNational.”

„Jestem wiecznym optymistą, więc mam nadzieję, że wypali i dzięki temu projektowi pojawi się więcej nowych zawodników, a te nowe auta ubarwią klasę SuperNational, która zaczyna podupadać. Potrzebujemy na to trochę czasu. Na pewno w tym sezonie  frekwencja  będzie poniżej oczekiwań ale wierzę w to, że w przyszłym i kolejnych sezonach będzie pojawiać się coraz więcej samochodów z klasy RxN.”

Pomysł  wydaje  się  na tyle ciekawy, że jest alternatywą dla głównej klasy  SuperNational, która   osiągnęła   już  bardzo  wysoki  poziom co  wiąże  się  z  ogromnymi   kosztami  dla zawodników,  którzy   chcą  liczyć się  o  zwycięstwo.  Sam koszt opon drenował  kieszenie zespołów gdzie jedna sztuka  potrafiła kosztować  1200zł,  przy tym starczając  na   bardzo krótko. Przy RXN ten koszt ma być ograniczony do ok. 500zł i mają być tylko dwa  rodzaje na suche i na mokre warunki.  Nie będzie też  kosztów  specjalistycznych  zawieszeń   oraz hamulców, które były w zasadzie dowolne w SuperNational. Sam RXN będzie klasyfikowany w grupie SuperNational, ale będzie posiadał również swoją klasę z osobną klasyfikacją.

Zobacz też: Kalendarz FIA-CEZ Rallycross 2022